17 maart 2018

5 redenen waarom een eigen domeinnaam zo belangrijk is

Faya Pijpers
Marketing | Mijnwebwinkel

Veel mensen weten niet precies wat een domeinnaam is of wat de voordelen zijn. Ons supportteam ontvangt dan ook vaak de vraag "Wat is de toegevoegde waarde van een eigen domeinnaam?" In dit blog praten we je bij. Een eigen domeinnaam is namelijk een erg belangrijk onderdeel van je shop.

Een domeinnaam, ofwel gewoon 'domein', is het adres (de URL) waarmee een website of webwinkel op het internet gevonden wordt. Bij ons is de domeinnaam www.mijnwebwinkel.be. Een domeinnaam bestaat altijd uit een naamgedeelte, mijnwebwinkel, en een extensie. In dit geval: .be.

Als je géén eigen domeinnaam hebt, dan is je URL bijvoorbeeld www.mijnwebwinkel.be/winkel/retrofietser. Heb je wél een eigen domeinnaam, dan krijg je jouw eigen unieke adres. Bijvoorbeeld: www.retrofietser.be.

Het hebben van een eigen domeinnaam heeft verschillende belangrijke voordelen:

Zoekmachines zoals Google hechten veel waarde aan een domeinnaam bij de rangschikking van de website in de zoekresultaten. Zo vindt Google het erg belangrijk dat de inhoud van de website zo relevant mogelijk is voor de persoon die een zoekopdracht invoert op Google.

Elke unieke domeinnaam wordt door Google als één individuele website beschouwd. Alles wat begint met www.mijnwebwinkel.be hoort volgens de zoekmachine dus bij elkaar. Wanneer je bijvoorbeeld www.mijnwebwinkel.be/winkel/retrofietser als adres hebt, deel je het domein met al die duizenden GO shops die ook met mijnwebwinkel.be/winkel/ beginnen. En daar zitten heel veel webshops tussen die géén retro fietsen verkopen, maar bijvoorbeeld kleding of tuingereedschap. Helemaal niet relevant voor de persoon die jíj wilt dat Google naar jouw webshop stuurt.

Als je een eigen domeinnaam hebt, zijn alle pagina’s en alle content hierop echt van jou zelf. Google ziet dit en vindt jouw site daarmee veel relevanter voor jouw beoogde bezoeker. Als je domeinnaam ook nog eens het zoekwoord bevat waar jij op gevonden wilt worden, bijvoorbeeld retrofietser dan zit je helemáál goed!

Domeinnaam Retrofietsen google zoekresultaten

Wanneer er gezocht wordt op 'Retro fietsen' komt Retrofietser bovenaan in de zoekresultaten

Een eigen domeinnaam straalt professionaliteit uit. En dat niet het alleen: het is je online identiteit en draagt uit wie jij bent. Koffiekopjes.be staat professioneler dan mijnwebwinkel.be/winkel/koffiekopjes. Zeker als je kwalitatieve producten verkoopt, is het slim om deze kwaliteit door te voeren in een professionele URL.

Om het plaatje helemaal af te maken en professionaliteit uit te stralen, wil je ook vanuit je eigen domein mailen. Een info@jouwdomein.be e-mailadres oogt professioneler dan bijvoorbeeld een Hotmail- of Gmail e-mailadres. Deze providers zijn handig voor prive-gebruik, maar passen niet bij een bedrijf. Ook is elke mail die je stuurt vanaf je eigen domein meteen een stukje reclame voor je shop en zorgt het voor herkenbaarheid.

De domeinnaam is het eerste wat de klant ziet binnen de zoekresultaten of bij het intypen van de URL. Gebruikers hechten veel waarde aan een domeinnaam en brengen deze vaak in direct verband met de inhoud van de website of webwinkel. De URL speelt dus een belangrijke rol bij hun verwachting. Op www.schoenen.be verwacht iemand schoenen, en op www.vakantieveilingen.be kun je er vanuit gaan dat je kunt bieden op activiteiten.

Domeinnaam Retrofietser voorbeeld

De domeinnaam van Retrofietser bevestigd wat zij verkopen: retro fietsen en alles wat daarbij komt kijken.

Een eigen domeinnaam is beter te onthouden dan een sub-domeinnaam en zorgt daarmee voor betere herkenbaarheid. Retrofietser.be is beter te onthouden dan mijnwebwinkel.be/winkel/retrofietser. Hoe langer de URL, hoe lastiger te onthouden. Je wilt niet dat je klant een zoekopdracht intypt om op jouw webwinkel te komen, en vervolgens bij je concurrent terechtkomt.

Bij het bepalen van een domeinnaam wordt vaak gekozen voor een (combinatie) van de volgende opties:

•    De belangrijkste productcategorie erin verwerkt, zoals handtassenoutlet.be
•    Een simpele, maar catchy naam, zoals fonq.be
•    Je bestaande bedrijfsnaam, zoals bylenz.be

Waar je ook voor gaat, zorg er in elk geval voor dat je een domeinnaam kiest die niet te lang, goed te spellen en gemakkelijk te onthouden is. Een liggend streepje maakt voor zoekmachines niet uit, maar kan wel verwarrend zijn. Probeer in dat geval de naam zónder het streepje vast te leggen. 

Extensie
Bij de keuze voor een extensie is de belangrijkste vraag die je moet stellen: waar bevindt mijn doelgroep zich? Richt je je alleen op de Belgische of Nederlandse markt, dan hebben de extensies .be of .nl de voorkeur. Bij internationale websites is .com als extensie aan te raden. Met Mijnwebwinkel zijn de volgende extensies mogelijk: .be, .nl, .com, .eu, .de, .net en .info.

In dit blog geven we 6 tips voor het kiezen van een goede naam.

Bij het Mijnwebwinkel PRO en PREMIUM pakket zitten een gratis domeinnaam en een bijbehorend e-mailadres inbegrepen. Hiervoor betaal je 19 euro per maand.

Heb je een gratis GO winkel en wil je graag je eigen domeinnaam? In je winkelbeheer kun je heel eenvoudig upgraden naar PRO of PREMIUM.

Let op! Heb je al een eigen domeinnaam en stel je een redirect in naar een GO-shop? Dan profiteer je niet van de voordelen van een eigen domeinnaam. Door de redirect indexeert Google je shop namelijk op het domein van de GO-shop, niet op je eigen domein. Wil je profiteren van de voordelen van een eigen domeinnaam, dan kun je dus het beste kiezen voor het PRO of het PREMIUM pakket. 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.