start direct

5 snelle tips voor een conversieverhogend bestelproces

Blog - Header checkout tips meer conversie.jpg

Je bezoeker heeft een product in zijn of haar winkelmandje geplaatst; yes! Maar wat nou als deze bezoeker last minute toch nog afhaakt? Dan loop je deze conversie helaas mis. Met een 5-tal simpele tips zorg je ervoor dat je klant minder snel afhaakt waardoor de kans groter is dat deze zijn bestelling afrondt.

1. Stappen van het bestelproces tonen

Door de betaalstappen in het winkelmandje te tonen, ziet de bezoeker hoe ver hij is in het bestelproces en dat hij slechts vier stappen hoeft te voltooien. Dit verlaagt de drempel in het bestelproces om door te gaan en geeft je bezoekers de mogelijkheid om makkelijk terug te gaan naar een vorige stap.

Om de bestelstappen te tonen, ga je in de beheeromgeving naar Vormgeving/Template instellingen. Je vindt de instelling bij 'winkelmandje' helemaal onderaan de eerste tab.

Blog - 5 tips beter bestelproces stappen tonen 2.jpg

2. Betrouwbaar overkomen

Voordat je bezoeker online een aankoop doet, gaat hij vaak uit voorzorg na of hij met een betrouwbare webwinkel te maken heeft. Het tonen van je contactgegevens in het bestelproces, kan extra vertrouwen bij deze bezoeker wekken. Houd het wel kort zodat de pagina overzichtelijk blijft.

Ga in de beheeromgeving naar Online bestellen / BestelprocesHier kun je ervoor kiezen om bij stap 1, 2 en/of 4 een toelichtende tekst te plaatsen.

Blog - 5 tips beter bestelproces contactgegevens_0.jpg

3. Adresgegevens automatisch aanvullen

De adresgegevens van je klant kunnen op basis van Nederlandse postcodes automatisch worden aangevuld met hun straatnaam en woonplaats. Hierdoor kost het je bezoeker minder moeite om zijn gegevens in te vullen.

Om dit in te stellen, ga je in de beheeromgeving naar Online bestellen/Bestelproces en activeer je de functie 'Adresgegevens automatisch aanvullen n.a.v. het invoeren van de postcode.' bij stap 2.

Blog - 5 tips beter bestelproces adresgegevens.jpg

4. Afrekenen als gast aanbieden

Het verplicht aanmaken van een account voordat je kunt afrekenen, kan voor veel mensen een drempel zijn. Bied daarom de mogelijkheid om te bestellen als gast (bestellen zonder account).

Om ervoor te zorgen dat je bezoekers altijd als gast kunnen afrekenen, ga je in de beheeromgeving naar Instellingen/Modules/Klanten en Bestellen.

Blog - 5 tips beter bestelproces gast.jpg

5. Consistente tone of voice

Als het goed is, spreek je jouw klanten in je webwinkel consistent aan in de u- of jij-vorm. Zorg dat je deze tone of voice ook doorvoert in het bestelproces. Je kunt de standaardteksten in het bestelproces eenvoudig aanpassen.

Ga hiervoor in de beheeromgeving naar Instellingen/Standaardteksten. Hier kun je vervolgens bij ‘Onderdeel’ kiezen in welk deel van het bestelproces je de teksten wil aanpassen. 

Blog - 5 tips beter bestelproces standaardteksten_0.jpg

Zoals je ziet zijn het slechts kleine wijzigingen, maar dit soort dingen kunnen meer invloed hebben dan je denkt! Hoe probeer jij bezoekers tijdens het bestelproces over de streep te trekken?