03 augustus 2017

7 tips om je decemberverkopen een extra boost te geven

Hanneke van der Kallen
Marketing | Mijnwebwinkel

December: dé maand als het gaat om gezelligheid in huis halen. Daar horen natuurlijk cadeautjes bij! Het perfecte moment om met je webwinkel in te spelen op al deze koopperikelen. Want hoe zorg je ervoor dat die online consument juist bij jou zijn inkopen doet? In dit blog geven we je 7 tips om jouw webwinkel net even die extra decemberboost te geven.

Van kersttruien tot chique horloges, van mooie gadgets tot winterse interieuritems: het zijn dé verkoopproducten voor deze tijd van het jaar. Zet dit soort decembertoppers prominent op je website. Zo inspireer je de bezoeker met cadeau-ideeën en items om de echte kerstsfeer in huis te halen!

Plaats inspiratie voor cadeautjes in categorieën. Zo ziet je klant meteen of een product iets voor hem/haar is of niet. Bijvoorbeeld door te categoriseren op prijs ‘cadeautjes onder de 10 euro’ of geslacht ‘cadeautjes voor hem/haar’. In ons vorige blog item lees je hoe je met een speciaal ingerichte landingspagina hoog kunt scoren op relevante zoekwoordcombinaties.

Hebben je decembertoppers geen hoog kerstgehalte? Of wil je je webwinkel meer in de kerststemming brengen? Bekijk dan of je met het design van je website kan inspelen op de decembermaand. Plaats bijvoorbeeld een header in kerstsfeer of een feestelijke fotoslider op je homepagina. 

Verzendkosten blijven een ergernis voor de online koper. Naast het product dat je koopt, moet je óók nog verzendkosten betalen. Is er een (vergelijkbaar) product te koop bij een concurrent zonder verzendkosten? Dan is de kans groot dat je een klant misloopt. Om in de decembermaand je verkoop te stimuleren kan je overwegen om de verzendkosten (boven een bepaald bedrag) voor eigen rekening te nemen. Daarmee geef je net dat zetje dat klanten vaak nog nodig hebben om de aankoop daadwerkelijk te doen. 

Bestel je een pakketje online, dan wil je deze zo snel mogelijk in huis hebben. Zeker als het gaat om de aankopen voor dat last-minute kerstcadeautje. Door een snelle levertijd aan je klanten te bieden stimuleer je de verkoop van je producten. Uiteraard is het belangrijk dat je aan je beloofde levertijd kunt voldoen, zodat je klant niet met lege handen staat wanneer er cadeautjes uitgedeeld gaan worden. 

Wil je nét dat beetje extra geven in de decembermaand? Door een leuke give away aan een bestelling toe te voegen, geef je je klant net dat beetje extra. Denk bijvoorbeeld aan een mooie kaars bij een kandelaar of losse thee wanneer er een mok wordt besteld. Tot slot kan je een kerstkaartje (het liefst handgeschreven) meesturen om je klant fijne feestdagen te wensen en veel plezier met de aankopen. Ook dit zorgt voor een glimlach op het gezicht van je klant, zodat ze je herinneren bij een volgende aankoop.  

Een van de weinige momenten waarbij je kan zorgen voor klantenbinding, is op het moment dat een klant jouw pakketje ontvangt. Pak je jouw pakketjes mooi in, dan voelt de bestelling voor een klant als een cadeautje. Bijkomend voordeel: het pakketje is meteen vervoer-proof. En was het pakketje bedoeld om weg te geven? Dan hoeft je klant zelf geen moeite meer te doen om het pakketje mooi in te pakken. Uiteraard kan je ook een inpakservice via je webwinkel aanbieden. 

Door net dat beetje extra te doen (zeker tijdens de feestdagen) maak je van het uitpakken van de bestelling een beleving, waardoor de klant jouw shop onthoudt voor een volgende bestelling. Meer lezen over het stimuleren van je verkopen door mooie pakketjes? Lees dan dit blog

Voor veel webwinkeliers zit de piek niet alleen in de kerstboom, maar ook in de verkopen in de maand december. Na deze maand valt het aantal verkopen terug. Hoe je toch voor die januariboost kan zorgen? Door je klanten te triggeren ook in het nieuwe jaar terug te komen naar je webwinkel. Bedenk daarom een leuke actie die je met de decemberbestelling mee kunt sturen, gericht op de volgende maand. Bijvoorbeeld een kortingsbon die te besteden is in januari op één artikel naar keuze. 

Wat doe jij om van december een succesmaand te maken?

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.