Event
20 februari 2019

Dit is wat we leerden bij Make It Happen 2019

MakeItHappen #sellyourstuffonline #event
Faya Pijpers
Marketing | Mijnwebwinkel

Afgelopen weekend was het zover: Make It Happen! Hét online ondernemersevent van onze partner Sell Your Stuff Online. En wij hadden het geluk om daarbij te mogen zijn. In dit blog lees je wat we in één dag hebben geleerd.

Bij Kim van House of Tax leerden we hoe je je doelen opstelt: wat wil je en hoe kom je daar? Wat is jouw geld verhaal.

Haar praktische tip is om voor jezelf na te gaan: hoe ziet je ideale dag eruit? Waar word je wakker, hoe laat sta je op, wanneer ga je aan het werk, hoeveel verdien je, wie zijn je collega’s? Als je dit voor ogen hebt ga je inventariseren wat je daar nu voor nodig hebt (en dan voornamelijk.. financieel).

Ook gaf ze praktische tips zoals: je bent verplicht om je administratie 7 jaar te bewaren, zorg dat je alles in the cloud bewaard (bijvoorbeeld via Google Drive) en heb twee keer per jaar contact met een boekhouder: halverwege en aan het einde van het jaar.

Via deze link kun je de hele presentatie ontvangen: 7 stappen (inclusief podcasts!) om jouw admin on fleek te krijgen + DE admin checklist voor webshop eigenaren.

Toen Facebook-goeroe Mark Bongers een aantal jaar geleden zijn eerste Facebook advertentie inzette investeerde hij meteen 600 euro. Een flink bedrag maar dit betaalde zichzelf uit! Hij verklapte ons het geheim achter zijn advertentieteksten:

  • Stopper
    Start je bericht met een stopper. Dat is simpelweg een reden voor de mensen om te stoppen met scrollen.
  • Pijn of plezier
    Zorg ervoor dat je product iets oplost of plezier geeft.
  • Aanbod
    Wat bied je aan? Heb je een goede deal? Kun je een kortingspercentage geven of zelfs een gratis product bieden?
  • Aanzet tot actie
    Een advertentie is geen advertentie als er geen link naar je webshop is toegevoegd.

Kijk daarbij naar targetting (de juiste doelgroep bereiken), de boodschap (spreek je jouw doelgroep aan met de juiste boodschap) en retargetting (iemand die al een keer interesse heeft is getoond is waardevoller dan een nieuwe bezoeker). Zorg dat je doelgroep nooit te groot is.

Kortom, een presentatie met veel praktische tips!

Frédérique maakt creatieve productfotografie met een verhaal. En lucky for us: ze gaf ons praktische handvatten om zelf goed beeld te maken. Maar wat is nu een ‘goed’ beeld?

Goed social media beeld is volgens Frederique duidelijk, like-able, reactie oproepend en herkenbaar. In een fractie van een seconde moet het voor de kijker duidelijk zijn wat er te zien is en wie het geplaatst heeft.

Dit klinken concrete punten, maar het blijft lastig: een mooie (product)foto maken. Daarom gebruikt Frédérique het volgende stappenplan:

  • Kies een product uit
  • Maak het fotogeniek (voeg vorm, contrast, kleur, print, glans of een lijnenspel toe)
  • Kies een thema, verhaal of vorm (want: herkenbaarheid!)
  • Mis je nog iets? Voeg attributen toe (maar, maak het niet te gek ;-))
  • Laat weg wat je niet nodig hebt

Ideaal zijn zogenaamde flatlays: hierbij kun je productinformatie mixen met sfeer, je kunt veel producten kwijt en je kunt ze maken met je iPhone.

Haar praktische tips: maak je foto’s in de buurt van een raam met daglicht, gebruik een wit reflectieschermen leg op de vloer een (gekleurd) vel (A1) niet glimmend papier of een mooie stof en gebruik LED verlichting in plaats van flitslicht.

Veel liken + reageren = goed voor het algoritme van Instagram. Hoe actiever je bent op Instagram, hoe beter zichtbaar je wordt. Maar, maak het niet te gek, want dat zorgt voor irritatie en leidt tot ontvolgers. Kortom: houd balans.

Zoals Kirsten Jassies zegt: ‘‘Een like is leuk, een reactie veel beter.’’ Dus ze gaf ons de volgende gespreksstarters mee:

  • Nieuws: bied nieuwswaarde, bijvoorbeeld als je een nieuwe collectie in je webshop hebt staan.
  • Expert: deel jouw kennis over het onderwerp waar je volgers jou voor volgen.
  • Persoonlijk zijn: betrek je volgers bij de inkoop van producten, maar eventueel ook bij jouw persoonlijke leven. Check altijd even of je volgers hier geïnteresseerd in zijn.
  • Identificatie: denk hierbij aan het delen van ‘happy customers’ foto’s.
  • Emoties: maak je iets bijzonders mee? Deel het met je volgers.
  • Stel vragen: hiermee kun je de interactie op je profiel verhogen (= beter voor het algoritme). Vraag je volgers welke producten hun favoriet is, welke nieuwe producten ze graag zouden willen zien, etc.
  • Influencers: ambassadeurschap is de beste manier van marketing. Wij schreven een blog over influencers voor je webshop.

Verder gaf Kirsten ons de tip om met hashtags te (blijven) werken. Dit is binnen Instagram de enige manier om gevonden te worden. En kijk naar statistieken op afbeelding niveau, bijvoorbeeld hoe vaak een afbeelding opgeslagen wordt.

Hoe komt e-mail koningin Mariko Naber namens Sell Your Stuff Online aan die flinke mailinglijst?

We kregen de volgende tips om je mailinglijst te laten groeien:

  • Maak aanmelden voor je nieuwsbrief overal op je webshop mogelijk (op de homepage, in de footer etc.)
  • Gebruik het woord ‘gratis’, dat doet het altijd goed. Bijvoorbeeld ‘ontvang gratis tips’.
  • Geef iets weg om iets terug te krijgen (biedt 10% korting als iemand zich aanmeldt). Dit noemen we lead magnets.
  • Verzamel ook offline abonnees, bijvoorbeeld als je op een beurs staat of in een fysieke winkel verkoopt. Dit kan heel eenvoudig door bijvoorbeeld een fysieke mailinglijst naast je kassa.

Nog een andere leuke tip: noem je nieuwsbrief geen ‘nieuwsbrief’, maar bijvoorbeeld snooze letter als je bedproducten verkoopt, love letter als je bruidsproducten verkoopt, of inspiratiemail als je DIY producten verkoopt. Bedenk iets wat relevant is voor de branche van jouw shop. Wees creatief!

Op het einde van de dag lanceerde Mariko de nieuwe cursus van Sell Your Stuff Online: de Mijnwebwinkel Makeover DIY! In deze online cursus leer je stap voor stap hoe je jouw Mijnwebwinkel shop kunt omtoveren tot een prachtig visitekaartje dat je met trots de wereld instuurt en waar klanten met veel plezier terugkomen. Het programma is opgebouwd uit verschillende fases, die je één voor één meenemen tot een prachtig eindresultaat.

Met deze cursus is het mogelijk om zelf, binnen 7 dagen, jouw Mijnwebwinkel webshop om te bouwen naar een onvergetelijke shop waarmee je de hobby-sfeer kan ontstijgen, professioneel aan de slag gaat én meer omzet mee maakt.

Wij hebben weer super veel inspiratie op gedaan! Wat heb jij opgestoken?

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.