start direct

Zó komt jouw webshop in de Google resultaten

hoe-google-werkt-google-header3.jpg

Het zijn vragen die vaak voorbij komen en altijd actueel blijven: Hoe word ik opgenomen in Google? Hoe lang duurt dit? Hoe zie ik welke positie ik heb? Belangrijk genoeg om opnieuw op in te zoomen. Welkom in de wondere wereld van Google!

Hoewel Bing langzaam maar zeker in Nederland opkomt, is Google nog steeds verreweg de meestgebruikte zoekmachine. Al jaren schommelt de zoekmachine rond een marktaandeel van circa 90% op desktop en zelfs 98% op mobiel. Hoog tijd om eens te kijken hoe de zoekgigant te werk gaat.

Robots, crawlen en indexeren

Hopelijk heb ik je bij het lezen van dit kopje nog niet verloren ;) Zoekmachineland is nu eenmaal een complexe wereld vol lastige termen.

Gelukkig is de basis vrij simpel. Net als andere zoekmachines gebruikt Google robots om alle pagina’s op het Internet af te speuren. Deze 'Googlebots' gaan als het ware als spinnetjes door het web. Ze komen binnen via een link naar een webpagina en crawlen (scannen) de pagina van boven tot beneden. Zodra ze een linkje naar een andere pagina tegenkomen, komt deze pagina op de vervolgroute. 

Op deze manier crawlen de Googlebots van pagina naar pagina en van website naar website. Al deze pagina's worden geïndexeerd, ofwel opgenomen in de gigantische database van Google.

Voordat je verder leest, moet je deze video van Google zeker even bekijken! 

Hoe wordt jouw webwinkel opgenomen in Google?

Als je webwinkel is aangemaakt, staat hij standaard op ‘gesloten’. Bezoekers kunnen niet in je winkel en hetzelfde geldt voor Google.

Stap 1: je winkel openen

Ofwel, het openen van je shop is de eerste actie die nodig is om je webwinkel te laten opnemen in de zoekresultaten.

Vooral als je een nieuwe domeinnaam hebt geregistreerd, is het belangrijk om dit zo snel mogelijk te doen. Google is namelijk een beetje huiverig om onbekende domeinen een hoge positie te geven in de zoekresultaten. Hoe goed je SEO skills ook zijn, het zal altijd enkele maanden duren voordat je enigzins vindbaar bent.

Dus hoe eerder je domein (webshop) geïndexeert kan worden, hoe beter. Omdat het inrichten van je webshop tijd kost, kun je alvast een Coming Soon pagina maken, zodat je shop in elk geval alvast open kan.

Let op: heb je Mijnwebwinkel GO dan heb je geen eigen domeinnaam. Wil je dit wel? Bekijk dan of het PRO-pakket voor jou interessant is. 

Pas als je webwinkel is geopend, kan Google op bezoek komen

Ondertussen ga je jouw winkel helemaal inrichten. Je wilt natuurlijk dat je bezoekers uiteindelijk een mooie, gevulde webshop zien en hetzelfde geldt voor Google. Denk dus eerst na over welke zoekwoorden je wilt gebruiken en optimaliseer je pagina’s hiervoor. En als je shop vervolgens 'officieel' open gaat, weet Google dat het om een vertrouwde site gaat.

Stap 2: je winkel laten indexeren door Google

Nu je shop open is, kun je ervoor zorgen dat Google hem opneemt in zijn zoekindex. Dit is geen rocket science, maar je moet het net even weten.

Ben je er niet zeker van of je website al in Google staat? Dat controleer je eenvoudig. Ga naar google.nl en type in:

In ons geval: site:mijnwebwinkel.nl. Zie je jouw webwinkel in de zoekresultaten? Dan is je site al geïndexeerd. Zo niet, lees dan verder :)

Er zijn meerdere manieren om je website te laten opnemen in Google. Ik noem de drie meest gebruikte:

  1. Dien je website in bij Google
  2. Upload je sitemap naar Google Search Console
  3. Verkrijg links naar je website

Methode 1 is het meest eenvoudig. Je dient het adres van je website direct in bij Google. Deze methode gebruik je als je net een nieuwe domeinnaam hebt geregistreerd. Heb je jouw winkel helemaal ingericht en geopend dan raad ik aan om (ook) methode 2 en 3 te gebruiken.

Methode 2 is vooral nuttig als je een website met heel veel pagina’s (artikelen) hebt. Een sitemap is niets meer dan een overzicht van alle pagina’s op je website. Door een sitemap toe te voegen aan Google Search Console is de kans groter dat al je pagina’s worden geïndexeerd. En als jij je pagina’s verandert, zal dit eerder door Google worden opgepikt. Google blijft je site namelijk periodiek crawlen.

In Google Search Console vind je allerlei handige informatie over je website

Methode 3 is altijd aan te raden, ook als je methode 1 en 2 al hebt gebruikt. Net als bij linkbuilding geldt voor het indexeren: Hoe meer links er naar jouw website verwijzen, hoe belangrijker jouw site in de ogen van Google is en hoe sneller en hoe vaker hij geïndexeerd zal worden. 

In principe heb je aan één link genoeg om gevonden te worden door de crawlers van Google. Bijvoorbeeld een link vanuit je Twitter of Facebook pagina. Maar hoe meer links, hoe beter.

Meer weten over linkbuilding? Check de video

Hoe check je hoe hoog je in Google staat?

Dat lijkt een inkoppertje, maar het is meer dan alleen jezelf googlen. Google onthoudt namelijk jouw zoekgedrag. Elke keer als je bijvoorbeeld naar je winkelnaam, merk of product zoekt in Google en op een link klikt, kan dat de resultaten beïnvloeden.

Klik je vaak op jezelf? Dan zal je zien dat jouw site langzaamaan steeds hoger in de zoekresultaten komt. Klik je vaak op je concurrent dan is het precies andersom. Dit maakt het testen waar je staat in de zoekresultaten natuurlijk lastig.

Gelukkig is dit eenvoudig te omzeilen:

  1. Gebruik een andere browser dan Chrome. Firefox is hiervoor een prima browser. Maar Internet Explorer of Safari kan natuurlijk ook.
  2. Activeer de incognito modus (ook wel 'private browsing' genoemd)
  3. Zorg ervoor dat je bent uitgelogd in Google

Door Google volledig anoniem te bezoeken, krijg je ‘gedepersonaliseerde’ - ofwel volledig objectieve- resultaten.

De manier hierboven is handig om snel even te checken hoe hoog een pagina staat en wie je directe Google-concurrenten zijn. Wil je structureel zien via welke zoektermen Google gebruikers naar jouw site komen - en dat wil je natuurlijk - dan komen we toch weer uit bij een Google tool: Search Console

In Google Search Console vind je namelijk ook een uitgebreid rapport over hoe jouw site het in Google doet. Je ziet daar in één overzicht alle zoekwoorden, op welke posities jouw pagina's staan en hoe vaak erop geklikt is. Super waardevolle informatie dus, en allemaal vrij toegankelijk via Search Console.  

Tip: Lees hoe je jouw webshop in simpele stappen koppelt aan Search Console én hoe je deze tool gebruikt.

Google Search Console geeft je een uitgebreid overzicht van je zoekprestaties

Het lijkt mischien nog vrij complex allemaal, zo op het eerste gezicht. Maar je zult zien dat als je er een middagje rustig voor gaat zitten, je een heel eind komt!

Meer weten over SEO? Bekijk ook eens deze reeks SEO-video's