Uitgelicht
24 april 2019

Interview: Koekwaus

uitgelicht #interview #koekwaus #denbosch #offlineverkopen
Inge Muijshondt
Marketing | Mijnwebwinkel

In de leukste shopstraat van Den Bosch, de Vughterstraat, vind je de nog leukere conceptstore: Koekwaus. Van deze kleurrijke winkel word je gegarandeerd vrolijk. Wij gingen langs voor een interview met eigenaressen én zussen Laura en Marlou.

Koekwaus-Marlou-Laura

Links Laura, rechts Marlou

Laura: Eigenlijk een beetje impulsief. Vijf jaar geleden zaten de leuke winkels die nu in Den Bosch zitten er nog niet. Je zag veel schoenen-, kleding of interieurketens, eigenlijk nooit iets anders. In Amsterdam zagen we leuke concepten zoals Hutspot ontstaan. Toen het vanwege de crisis minder ging bij het bedrijf waar ik werkte, Marlou klaar was met haar studie én er een pand op ons pad kwam wilden we kijken of we wat we misten zelf naar Den Bosch konden halen. Met nul euro en nul achtergrond zijn we Koekwaus begonnen.

Conceptstore-Koekwaus-Den-Bosch

Laura: We begonnen in een pand aan het eind van de straat met het opknappen van oude meubels en de verkoop van producten van Bossche ontwerpers. We wilden hen een platform geven. In de loop der jaren is ons concept steeds verandert. We hebben telkens naar de klant geluisterd en gekeken wat werkt voor ons. Zo zijn we na een tijdje afgestapt van het Bossche idee. Het bleek niet handig als we bijvoorbeeld iets leuks in Amsterdam of het buitenland tegenkwamen. Anderhalf jaar geleden zijn we vanwege de A-locatie naar dit pand verhuisd. Hier konden we weer helemaal fris beginnen. De winkel is nu ook veel gevulder en kleurrijker dan toen we begonnen.

Koekwaus-Winkelinrichting
Koekwaus-etalage

Marlou: We wilden graag een Bossche naam. Op een avond keken we in het Bossche woordenboek en zagen we Koekwaus. We dachten ‘Dat is leuk’! En hij blijkt super goed te werken! Iedereen in Brabant kent de term dus het wekt interesse. We krijgen dagelijks wel de vraag of je hier kunt eten of dat we koekjes verkopen. Koekwaus blijft top of mind. Laura: Laatst waren een moeder en dochter op zoek naar ‘Mafkees’, maar dat bleek Koekwaus te zijn, haha. Als we 5 jaar geleden hadden geweten waar we nu staan hadden we misschien voor een serieuzere naam gekozen, maar nu zijn we blij met Koekwaus!

Laura: Marlou is van de webshop; ze heeft ‘m helemaal ingericht en houdt hem bij. Ik doe de financiële kant. Verder doen we eigenlijk alles samen, zoals de inkoop en social media. Als het een keer een dag rustiger is in de winkel, dan plaatsen we wat actiever op social en zien we meteen dat de verkopen en berichten via Instagram omhooggaan. We hebben er inmiddels iemand bij omdat social media zo groot is geworden. Dit mag natuurlijk niet ten koste gaan van de klanten in de winkel.

Koekwaus-webshop

Marlou: Niet op één plek anders zou iedereen hetzelfde hebben. We zoeken naar de speld in de hooiberg: unieke producten tegen een goede prijs. Maar het is wel een uitdaging. Het werkt wel in ons voordeel dat we inmiddels 5 jaar bestaan en dat mensen nu naar ons toe komen in plaats van andersom. Pas waren we met vriendinnen in New York en zijn we een ochtend met z’n tweeën op pad gegaan. We hebben toen veel leuke nieuwe merken gevonden die we nog niet kenden in Nederland.

Marlou: Er zijn inmiddels veel conceptstores in Den Bosch maar iedereen heeft z’n eigen uitstraling. Koekwaus ziet eruit zoals wij zelf zijn: kleurrijk en een tikkeltje chaotisch. Toen we ons kledingassortiment gingen uitbreiden merkten we dat er al veel is, maar wij houden van printjes en opvallende kleuren en zijn daarmee toch heel onderscheidend. We willen dat iedereen zich hier thuis voelt. Je moet hier lekker rond kunnen lopen.

Laura: En ik denk dat wij heel persoonlijk zijn. We herkennen klanten en weten wat ze gekocht hebben. We proberen met iedereen mee te denken. Laatst wilde iemand een broek die er niet meer was. Toen hij onverwachts weer binnenkwam hebben wij die klant een berichtje gestuurd. Zoiets wordt erg gewaardeerd!

Koekwaus-kleding
Koekwaus-details

Marlou: de webshop loopt goed, maar ik denk toch wel 90/10. Sommige shops beginnen online en krijgen er daarna een fysieke winkel bij. Bij ons is het andersom we zijn fysiek begonnen en na 1.5 jaar de webshop gestart. We denken dat mensen het leuk vinden om naar de winkel te blijven komen. Maar de online verkopen zijn wel flink gestegen ten opzichte van vorig jaar. Hier zit echt een stijgende lijn in. Helemaal nu je via Instagram in een paar klikken bij de webshop bent.

Koekwaus

"We krijgen iedere dag wel de vraag of je hier kunt eten of dat we koekjes verkopen."

Marlou: Stoppen met werken ;-) Het is geen baan waarbij je om 18:00 uur klaar bent. Het gaat constant door en het is echt een balans vinden tussen werk en privé. Wat juist ook weer heel leuk is want er iets niks zo leuk en afwisselend als deze baan. En constant in blijven spelen op de behoefte van de klant.

Laura: Ik kan nergens meer normaal een winkel binnenlopen. Ik weet ook niet meer hoe ik dat vroeger deed, haha. Ik kijk nu alleen maar hoe winkels eruitzien, hoe ze hun producten presenteren, welke muziek ze draaien en hoe we Koekwaus nog kunnen verbeteren.

Koekwaus-verpakking

Iedereen in Den Bosch gebruikt Mijnwebwinkel. Volgens mij hebben we destijds gewoon gegoogeld en niet veel dingen afgewogen. Maar we zijn er heel blij mee! Een hele fijne klantenservice, gebruiksvriendelijk en goede blogs.

Laura: Die dromen veranderen eigenlijk altijd. Marlou: We hebben niet één idee waar we over een jaar willen staan, maar vind ik juist leuk; kijken waar we zin in hebben. Anderhalf jaar geleden dachten we bijvoorbeeld aan een eigen productlijn of een tweede winkel, maar die dromen hebben we nu niet meer. Laura: Nu ligt de focus op de winkel: we willen 7 dagen per week open zijn, Ook willen we social helemaal goed neerzetten en optimalieren.

Koekwaus-Vughterstraat

Laura: Iedereen zegt natuurlijk ‘Gewoon doen’ maar dat gaan wij niet zeggen, haha. Wat wij hebben geleerd in 5 jaar is dat je niet te veel vast moet houden aan wat je in het begin voor ogen had. Kijk gaandeweg wat werkt en wat niet. Durf naar je klant te luisteren en daarop in te spelen. Op papier zijn dingen altijd anders dan ze in wekelijkheid zijn.

Marlou: De eerste keer vonden we het heel moeilijk om het concept van de Bossche ontwerpers los te laten, maar elke keer daarna als we ons concept wijzigden hadden we er geen problemen mee. Blijf vernieuwen. Daarmee houd je het ook voor jezelf leuk.

Wil jij net als Laura en Marlou je eigen webshop?

Start gratis en verkoop eenvoudig je producten

Begin je webwinkel
Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.