Je webwinkel zomerproof maken, vakantie editie


Je webshop is 24/7 geopend. Dag en nacht kunnen klanten producten bestellen welke jij de week, of zelfs de dag erna verstuurd. Maar, je hebt een vakantie in het vooruitzicht. En dat snappen we maar al te goed! Hoe zorg je ervoor dat je je klanten blijft behouden terwijl jij even lekker van de zon geniet?
Er zijn meerdere mogelijkheden:
1. Zorg voor een bekende die bij springt
In de meest ideale situatie zou je jouw klanten de service gunnen die ze van je gewend zijn. Heb je er al over nagedacht om het runnen van je webshop tijdelijk over te dragen aan een bekende? Dit kan namelijk een hele goede oplossing zijn! Zo krijgen je klanten de aandacht en snelheid die ze van je gewend zijn én kun jij met een gerust hart op vakantie. Zorg wel dat je van tevoren goede uitleg geeft hoe het in zijn werking gaat. Maak bijvoorbeeld een draaiboek met de mogelijke werkzaamheden.
Tip: Spreek voor je vakantie af wat de vergoeding zal zijn, zodat dit achteraf niet voor wrijving kan zorgen.
2. Houd je webshop open en geef een update over je afwezigheid
Een andere optie is om je webshop open te houden en het versturen van de orders na je vakantie weer op te pakken. Mocht je voor deze optie kiezen, denk er dan wel aan om op tijd te laten weten dat je een tijdje geen pakketjes verstuurd. Verstuur bijvoorbeeld alvast een mailtje naar je vaste klanten en laat het weten aan je social media volgers. Daarnaast is het goed om dit in je webwinkel te tonen, zodat ook nieuwe klanten op de hoogte zijn van je afwezigheid. Dit kan door middel van een pop-up bericht, of melding bij je openingstijden.
3. Webwinkel offline halen -> niet aan te raden!
Dan kun je er nog voor kiezen om je webwinkel tijdelijk offline te halen. Maar daar kunnen we kort en krachtig over zijn: niet doen! Wellicht lijkt het een optie om te overwegen, maar het kan veel potentiële klanten afweren. Dit komt doordat zij niet alleen je webshop en producten niet kunnen zien, maar ook omdat het niet goed is voor je online vindbaarheid. Zorg dus dat je klanten niet voor een dichte deur komen te staan. Wil je echt niet dat klanten een bestelling kunnen plaatsen tijdens je vakantie? Dan kun je in modules de checkout van je webwinkel uitschakelen. Zo kan men wel al je producten bekijken, maar ze (nog niet) bestellen. Let er wel op dat je ook dit goed communiceert in je webwinkel.
Ook kun je een fulfilment partij je pakketjes laten versturen. Let er wel op dat dit een langetermijnoplossing is voor het uitbesteden van een deel van je logistieke proces.
Geniet van je vakantie!
Dan het àllerbelangrijkste: geniet lekker van je vakantie. Probeer je werk mindset los te laten en te genieten van de vrije tijd en zomerse sferen. Je hebt het verdient en nodig om na je vakantie weer op volle vaart door te werken aan je webwinkel. Mijnwebwinkel wenst je een fijne zomer!
