Update
26 september 2018

NIEUW: je producten verkopen via Google Shopping!

Inge Muijshondt
Content Marketeer | Mijnwebwinkel

Voor webwinkels is Google Shopping een interessante marketingtool. Potentiële kopers zien in de zoekresultaten niet alleen de naam, maar ook de afbeelding en prijs van het product waardoor de kans op een aankoop groot is. Vanaf vandaag is er een rechtstreekse (gratis!) koppeling met Google Shopping mogelijk met onze nieuwe dienst: Booster. Maar wat is Google Shopping precies? En hoe werkt Booster? We leggen het uit!

Dit blog is eerder geplaatst. Vanwege de introductie van Booster hebben we het artikel geüpdatet met nieuwe informatie.

Google Shopping is een relatief eenvoudige manier van adverteren waarmee je een breed productaanbod onder de aandacht kunt brengen. Het grote voordeel van adverteren via Google Shopping is je producten met afbeelding en prijs worden getoond. Hierdoor vallen de advertenties beter op en worden bezoekers beter geïnformeerd, wat kan leiden tot hogere conversies.

Google Shopping advertenties worden weergegeven met afbeelding, titel, prijs en winkelnaam

Om in Google Shopping te adverteren heb je drie onderdelen nodig:

  1. Een datafeed met daarin de producten waarop je wilt adverteren
  2. Een Google Merchant account waar je de datafeed inlaadt
  3. Een Google Ads account waar je de shopping campagne in maakt

Met onze nieuwe gratis dienst Booster heb je toegang tot deze drie onderdelen en kun je via een aantal stappen zelf je feed opbouwen. Als je de stappen hebt doorlopen dan maakt Booster automatisch de benodigde Google accounts en laadt daar je feed in. Dit is de makkelijkste manier om te starten met Google Shopping.

1. Datafeed
Een datafeed is een .csv of .xml bestand met daarin gegevens over je producten. Per product staan er onder andere een omschrijving, prijs, verzendkosten, EAN-code (of een andere unieke productcode) in. Als je gebruik maakt van Booster, creëer je daarmee je datafeed. In de beheeromgeving kun je de EAN codes toevoegen met behulp van deze barcode instructies.

TIP: Voeg de Google Product Taxonomy toe. Google heeft een lijst samengesteld van alle mogelijke categorieën waarbinnen je product kan vallen. Door deze regel per product toe te voegen, kan Google producten makkelijker identificeren en kunnen ze vaker getoond worden. Dit is een van de stappen van Booster.

2. Merchant Center
Met Booster krijg je een Merchant Center account waarop je kunt inloggen. Je hoeft dan de feed niet zelf in te laden, want dit doet Booster al voor je. 

Mocht je geen gebruik willen maken van Booster, dan kun je je datafeed handmatig inladen in het Merchant Center van Google door de volgende stappen te doorlopen:

  1. Meld je aan met hetzelfde e-mailadres dat je gebruikt voor Google Ads en/of Google Analytics. Het is daarbij belangrijk dat je eigenaar bent van de website waarvoor je gaat adverteren. Wanneer je beheerder bent van het Google Analytics account van je website, kun je jezelf verifiëren als eigenaar. 
     
  2. Laad in het tabblad ‘feed’ de datafeed in. Hier geef je aan waar Google de feed moet ophalen, hoe vaak dit moet gebeuren en voor welk land je de feed gaat gebruiken. Google zal vervolgens je producten keuren, dit kan maximaal 72 uur duren. Als je de instelling op 'dagelijks' heb gezet, zal de feed steeds opnieuw worden opgehaald. Dan kan het zijn dat de keuring wat langer duurt.
    TIP: zet de frequentie bij een nieuwe feed op een week. 
     
  3. Geef je verzendgegevens op.
     
  4. Koppel het Merchant Center met je Google Ads account.

3. Ads account (voorheen 'AdWords' account)
Met Booster krijg je ook een Google Ads account waarop je kunt inloggen en de campagne(s) kunt opzetten. Als de producten in het Merchant Center zijn goedgekeurd, kun je je Google Shopping campagne opzetten. Dit doe je in Google Ads. Kies voor een nieuwe campagne en kies daarbij voor het type: Shopping. Je kunt nu de aangegeven stappen doorlopen.

Hierbij geef je aan in welk land je wilt adverteren, welk bod je wilt meegeven en ook welke promotie. Bijvoorbeeld: vanaf €40 gratis verzending. Kies in eerste instantie voor een advertentiegroep met daarin alle producten. Wanneer je deze hebt gemaakt, kun je de producten binnen deze groep verder verdelen en de resultaten per groep zien. 

In dit blog lees je meer over Google AdWords.

Het beleid van Google om te mogen adverteren in Google Shopping is behoorlijk streng. Zorg er voor dat je in ieder geval aan de volgende criteria voldoet:

  • Maak een aparte pagina waarin je je beleid omtrent verzending en retourneren uitlegt
  • Zorg dat het bestelproces in een beveiligde omgeving staat (HTTPS). Bij Mijnwebwinkel is dit altijd het geval

Het volledige beleid van Google Shopping kun je hier terugvinden.
 

Samen met Google hebben we een mooie actie voor je! Start je Google campagne en ontvang een voucher t.w.v. €120.

Wat moet je doen?
Allereerst: start je campagne. Na 30 dagen wordt er gekeken hoeveel je in totaal besteed hebt en ontvang je dit bedrag (tot maximaal €120) als Google Ads voucher. Zo kun je nogmaals een succesvol campagne voeren!


Over Booster

Booster is ontstaan vanuit de wens om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor Mijnwebinkel gebruikers om een productfeed te maken, geschikt voor Google Shopping. Booster is gratis zodat je geld overhoudt om mee te kunnen adverteren. 

Booster is een samenwerkingsverband van Mijnwebwinkel, GoogleDaar[om] en Combidesk.

Besteed je het opzetten van je Google Shopping campagnes liever uit? Daar[om] helpt je hier graag bij. 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.