15 december 2017

Social media trends voor 2018

Inge Muijshondt
Marketing | Mijnwebwinkel

Het nieuwe jaar staat voor de deur! Daarom kijken we welke social media trends er voor 2018 voorspeld worden en hoe jij ze voor jouw shop kunt inzetten. Eén ding is zeker: de rol van social om klanten naar je shop te trekken wordt alsmaar groter.

Een aantal jaar geleden werd social media vooral gezien als kanaal om relaties op te bouwen en nieuwe fans te krijgen op basis van organisch (onbetaald) bereik. Likes, comments en shares waren hierbij de doelstelling: interactie. In 2017 zagen we dit verschuiven en is social media bereikmedia geworden, waar met gerichte targetting zichtbare resultaten worden behaald: performance. In 2018 gaat deze verschuiving verder. Social media krijgt namelijk in alle fases van de marketingfunnel een steeds belangrijkere rol en wordt gezien als een volwassen marketingkanaal. 

Social media trends 2018

Video is hot en deze trend zet door in 2018. Facebook verwacht dat binnenkort 70% van alle content op het platform video zal zijn, en Cisco denkt zelfs dat 80% van al onze internetconsumptie in 2019 video zal zijn. En niet voor niets: video’s kunnen rekenen op veel meer interactie dan afbeeldingen en tekst. Diverse social media platformen bieden de mogelijkheid tot video, zoals Twitter, Instagram en uiteraard YouTube. Maar vooral Facebook innoveert flink op het gebied van video. Alleen al via dit kanaal wordt er per dag 100 miljoen uur aan video bekeken. 

In dit artikel op Marketingfacts lees je meer over de nieuwe videostrategie van Facebook

Terwijl video in zijn geheel populairder wordt op sociale media, zijn live video’s nóg populairder. Vooral behind the scenes video’s doen het goed. Video's hoeven niet lang of duur te zijn, denk bijvoorbeeld aan  korte filmpjes via Instagram Stories

Wil jij ook live video’s inzetten? Denk dan aan de volgende onderwerpen:

  • Live verslag van een beurs, markt of event
  • Vraag en antwoordsessies
  • Behind the scenes
  • Productlancering -of demonstratie
  • Belangrijke aankondigingen 

Chatbots  vormen een van de voornaamste social media trends voor de komende jaren. Het is een perfecte manier om een-op-een communicatie te combineren met automation. WhatsApp en Facebook Messenger implementeren in rap tempo advertentievarianten waarmee je zeer gericht conversaties met je (potentiële) klant kunt starten. Het grootste voordeel van chatbots zijn de bereikbaarheid (24/7)  en snelle responstijd. Er wordt verwacht dat chatbots in de toekomst zelfs sterk kunnen bijdragen tot conversies in het aankoopproces. 

Alvast voorbereiden op de toekomst? In dit artikel op Emerce lees je meer over wat chatbots precies zijn en hoe je ermee aan de slag kunt.

Het lijkt een paradox op punt 4, maar tegelijkertijd moet sociale media in 2018 juist weer persoonlijker worden. Sociale media zijn zichzelf opnieuw aan het uitvinden: meer beleving en meer live content. Als bedrijf en als persoon moet je echt weten te boeien en binden; dat doe je niet geautomatiseerd. Sociale media worden weer echt ‘social’. En daarbij is en blijft creativiteit enorm belangrijk, zelfs nog belangrijker dan voorheen. Om te kunnen performen op social media (trend 1) moet je als merk opvallen en dat is niet eenvoudig in de overvloed aan content waar gebruikers aan worden blootgesteld.

Een trend die mooi op het persoonlijke aspect aansluit is User Generated Content (UGC), letterlijk ‘door de gebruiker gegeneerde inhoud’. Concreet dit wil zeggen dat je content van je klanten inzet, bijvoorbeeld door Instagram posts te regrammen. Hiermee kun je zorgen voor een wel 7x zo hoge engagement. Merken zullen hier dan ook steeds vaker gebruik van maken.

In dit artikel vind je 3 voorbeelden van succesvolle user generated content campagnes

Ephemeral content, ook wel short-live content of disappearing content, zijn berichten die slechts voor een beperkte tijd zichtbaar zijn en dan verdwijnen. De bekenste tool hiervoor is ongetwijfeld Snapchat, maar ook de eerdergenoemde Instagram Stories. Voor jou als webwinkelier kan Ephmeral marketing interessant zijn: je kunt iemands aandacht beter vasthouden als hij weet dat het maar enkele seconden van zijn tijd zal vragen. Ook moeten je klanten opletten om het niet te missen: the fear of missing out. Ephemeral content is minder gepolijst, maar juist dat maakt het echt en daardoor waardevol. Verwacht wordt dat het gebruik van shot-live content zal verdubbelen. 

Afbeelding: brafton.com

In 2018 gaan we vrolijk door met influence marketing. Kleine influencers, micro-influencers met vaak zo’n 1000-5000 volgers, zullen naar verwachting in 2018 een belangrijke rol gaan spelen. En goed nieuws: deze micro-influencers zijn in veel gevallen goed betaalbaar en zorgen voor meer engagement en interactie dan macro-influencers.

Wil je influencers inzetten? Denk dan na over de volgende vragen:  

  • Mogen zij je social media kanalen overnemen?
  • Lever je eigen content aan welke de influencers mogen verspreiden?
  • Gaan zij via hun eigen kanalen een demo geven van jouw producten? Etc.

In ons eerder verschenen blog lees je of influencers inzetten voor jouw shop een no of een go is

Afbeelding: squareup

Geen echte trend, maar wel belangrijk om bij stil te staan is de nieuwe privacywet. Op 25 mei 2018 treedt de AVG definitief in werking. Vanaf die datum geldt dezelfde privacywetgeving in heel Europa. Door de strengere voorwaarden aan gegevensverwerking wordt onder andere (re)targeting op Facebook lastiger. Ook kun je niet zomaar een e-mailadres van een volger op sociale media gebruiken in een database of mailinglijst. De boetes kunnen hoog oplopen, dus tref alvast de nodige voorbereidingen.

Lees ook het artikel: De algemene verordening gegevensbescherming: wat verandert er écht? 

Adverteer jij al op social? Zo niet, dan is 2018 hét jaar om daarmee te starten. Vooral je bereik (zie trend 1) kun je met social advertising enorm vergroten. Hypertargetting geeft je bovendien de mogelijkheid om een steeds specifiekere doelgroep te bereiken. Facebook introduceert bijna elke maand weer nieuwe advertentievormen en targeting opties.

In dit artikel wordt dieper ingegaan op de trends in social advertising voor 2018.

Houd bovenstaande trends er zeker even bij als je aan de slag gaat met je social media strategie voor 2018.

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.