25 juni 2018

Successtory: Consoleskins met Klarna in de nieuwe checkout

Faya Pijpers
Marketing | Mijnwebwinkel

Het is je vast niet ontgaan: de livegang van de nieuwe checkout met Klarna als betaalprovider. We lanceerden ‘m alweer twee maanden geleden én met succes, want inmiddels maken meer dan 700 webwinkels gebruik van de nieuwe betaalpagina. Één van die shops deelt in dit blog zijn ervaring. We stellen je voor: Consoleskins. Lees hier het verhaal van mede-eigenaar Maurits!

Consoleskins eigenaren Tim en Maurits. Foto: Joyful fotografie.

Onze algemene indruk is goed! Aan de voorkant (dus voor de klant) werkt het super. De klant kan binnen een paar klikken zijn bestelling in onze webshop afronden en alle benodigde informatie wordt op één pagina getoond. Dit is voor zowel de klant fijn, als voor ons conversieverhogend. Aan de achterkant (dus voor ons als webwinkelier) missen we nog wel wat. Denk daarbij aan het inzien van uitbetalingen: dit kan overzichtelijker. Ook het ontbreken van Belgische betaalproviders is voor ons een minpunt*.

*Belgische consumenten kunnen nu betalen met 'Betaal nu' van Klarna, dat is een automatische overschrijving via je bank (eigenlijk net zoals iDEAL of Bancontact, maar zonder bekend logo. Dat wekt verwarring bij sommige Belgische klanten. Klarna bekijkt nu de mogelijkheden om betalen ook voor Belgische consumenten eenvoudiger te maken.

De nieuwe checkout wordt weergeven op één scherm, oftewel: one page.

De afgelopen jaren heb ik regelmatig contact gehad met jullie collega’s Bas en Ebbe. Ik probeer altijd mee te denken aan verbeteringen die Mijnwebwinkel kan doorvoeren. Zodoende heb ik toen geopperd dat wanneer er nieuwe functies zijn, Consoleskins deze graag wil testen. Een paar maanden geleden werd ik gebeld met de vraag of wij de de nieuwe checkout wilden testen. Ja!

Het grootste voordeel is de snelheid waarmee klanten kunnen afrekenen. Alle benodigde gegevens worden op één pagina ingevuld en verwerkt. Zeker op mobiele devices werkt dat conversieverhogend. Naast dat het super snel werkt, ziet de nieuwe checkout er ook prachtig uit!

In Nederland ervaren we een hogere conversie. Ik heb de resultaten van april 2017 vergeleken met april 2018, en zie een omzetstijging van +5%. De resultaten van België zijn helaas minder. Ik ben van mening dat de Nederlandse omzetstijging komt doordat minder mensen het betaalproces verlaten omdat alles op één pagina gebeurt.

De resultaten van Consoleskins: oude checkout vs. nieuwe checkout

In de meeste gevallen ben je natuurlijk afhankelijk van de keuze die een webwinkel biedt. Mocht de keuze reuze zijn, dan kies ik meestal voor het gebruik van iDeal. Deze betaalmethode is binnen Nederland het snelst en veilig voor consumenten. In sommige gevallen (meestal bij het kopen van kleding) maak ik gebruik van achteraf betalen via Klarna of Afterpay.

Ik moet je eerlijk bekennen dat wij geen survey hebben gedaan onder onze klanten over de veranderingen in het betaalsysteem. Toen wij gebruik maakte van Mollie kregen wij geen klachten en nu met Klarna nog steeds niet. Klanten geven normaliter alleen feedback als het negatief is. Maar we hebben nog niets gehoord!  

Absoluut. Ondanks dat er nog wel wat verbeterpunten zijn, staat het gemak van de klant voorop. Elke verandering in je webshop die gebruikerservaring verbetert, kan ik aanbevelen!

Lees hier alles over de samenwerking tussen Mijnwebwinkel en Klarna.
Lees hier alle veelgestelde vragen en antwoorden.

Klarna in de nieuwe checkout activeren

Je aanvraag wordt dezelfde werkdag nog verwerkt.

Checkout activeren
Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.