Uitgelicht: Allerlievelings


In de webshop Allerlievelings vind je hippe interieur accessoires, sieraden, papierwaren en free printables. Je herkent ze aan hun grafische vormen. Alle producten zijn ontworpen en gemaakt door de beste vriendinnen Laura en Nanette. Wij gingen bij ze langs in Utrecht!

1. Hoe is Allerlievelings ontstaan?
Nanette (37): Allerlievelings bestaat nu bijna 8 jaar, maar het idee is eerder ontstaan; hier voor de deur tijdens de eerste Koningsdag. We hadden een kraam op de Vrijmarkt waar we naast rommel een aantal zelfgemaakte dingen verkochten. Dat liep zo goed dat we dachten: ‘Daar moeten we iets mee doen’. Dus zijn we gaan brainstormen en kwamen we al snel uit op een webwinkel. Allerlievelings was een term die we voor alles en nog wat gebruikten: Allerlievelings winkel, Allerlievelings chocola, Allerlievelings T-shirt. Dus dat werd onze naam! We zijn aan de slag gegaan met ons logo en huisstijl en in november 2014 openden we met een goed gevulde webshop.


2. Hoe komt een nieuw product tot stand?
Nanette: de hele collectie is zelfgemaakt. Als we een idee hebben voor een nieuw product, dan kijken we: hoe groot moet het worden en wat is een geschikt materiaal. Vervolgens kijken we waar we het kunnen ontwikkelen. Soms maken we eerst zelf een proefversie die we finetunen. Dan ontdekken we bijvoorbeeld dat er uit de stans van een ketting een leuk vormpje komt waar we weer een ring van kunnen maken. We maken eerst 10 stuks, kijken hoe het gaat en als het goed loopt dan maken we producten bij. Ook proberen we de verzendkosten zo laag mogelijk te houden. Zo verkopen we bijvoorbeeld een houten vaasje dat je in elkaar kunt vouwen en daardoor als brievenbuspakketje verzonden kan worden. Daar denken we goed over na.

3. Hoe is het om samen een webwinkel te runnen?
Het is leuk om dit als beste vriendinnen te doen. We kennen elkaar van de middelbare school en hebben daarna allebei een creatieve opleiding gevolgd. Het is tof dat we nu onze krachten kunnen bundelen. We vinden vaak hetzelfde leuk en dragen op events waar we staan dezelfde kleding. Als we met vriendinnen afspreken checken we vaak of we niet hetzelfde aan hebben. Vandaag hebben we ook voor de zekerheid een extra setje mee, haha. Het is echt onze gezamenlijke hobby. We werken regelmatig samen in een cafeetje in de buurt. Nog steeds sturen we elkaar bij iedere bestelling een appje!
4. Hoe is jullie taakverdeling?
Laura (33): die verloopt heel natuurlijk. Beiden werken we ook nog bij een reclamebureau, ik 36 uur en Nanette fulltime. Allerlievelings doen we ernaast in de avonduren en in het weekend. Omdat we het zo druk hebben, hebben we de taken wel verdeeld. Zo maakt Nanette de nieuwsbrieven en zet ik de producten online. Alles doen we in overleg, maar we hebben zo’n vertrouwen in de Allerlievelings stijl dat het gewoon klopt. Elke dag posten we los van elkaar iets op Instagram en soms blijkt dit hetzelfde te zijn.

"Nog steeds sturen we elkaar bij iedere bestelling een appje"
5. Wat is jullie piekperiode?
Laura: je zou denken dat de november en december de beste maanden zijn voor een webwinkel, maar voor ons zijn dat de lente en de zomer. We denken dat dit komt omdat mensen in de lente en zomer korte mouwen dragen waardoor je armbandjes goed ziet. Onze armbandjes zijn namelijk het bestlopende product. Ieder jaar opnieuw denken we dat de piek in de winter gaat komen maar dat is niet.

6. Verkopen jullie je producten ook offline?
Nanette: ja, een aantal van onze producten liggen bij Room 21 en Werk aan de Winkel in Den Bosch. In het begin van Allerlievelings stonden we regelmatig op Swan Markets, maar tegenwoordig iets minder. We staan wel op events zoals Creative Life. Deze doelgroep sluit goed bij ons aan. Laura: Als we meer tijd zouden hebben dan zouden we meer events doen.
7. Wat doen jullie aan social media?
We zijn actief op Facebook, Pinterest en Instagram. Vooral Instagram loopt goed: zo’n 95% van de sitebezoekers vindt ons via dit kanaal. We proberen hier dan ook minimaal één bericht per dag te posten en Instagram Stories wat meer in te zetten. Af en toe proberen we een betaalde advertentie, maar daar willen we nog meer mee gaan doen.

8. Hoe zijn jullie bij Mijnwebwinkel terecht gekomen?
Laura: eigenlijk zijn we vrij snel bij Mijnwebwinkel uitgekomen, vooral vanwege de mogelijkheid tot iDEAL. Ook vonden we het belangrijk dat de webwinkel automatisch geschikt is voor mobiel en je veel ontwerpvrijheid hebt. Bij Mijnwebwinkel is het mogelijk om custom made pagina’s te maken en zit je niet vast aan een bepaald template, dat vinden we erg fijn! We krijgen veel reacties van mensen over hoe we de buttons maken. Maar ook hier spelen we met het design door er zelf een leuke afbeelding voor te maken. Nanette: als we ergens niet uitkomen kunnen we veel info vinden in Vraag en Antwoord en als we jullie ooit nodig hebben is er meteen contact.
9. Wat vinden jullie het leukste aan het hebben van een eigen webwinkel?
Nanette: dat we met onze creatieve achtergrond zelf de dingen kunnen maken die we willen en de leuke reacties die we ontvangen van klanten. Laura: of bijvoorbeeld dit interview. Daar zijn we echt heel trots op. Nanette: ook zijn we een keer gevraagd om deel te nemen aan een My Goodie Goodness box. Daarvoor moesten we 460 kettingen leveren dus toen hebben we het hele weekend buiten met 30 graden ingepakt. Het was heel hard werken maar ook heel tof om te doen!

10. Jullie staan vaak op events. Hebben jullie tips voor andere beursdeelnemers?
Evenementen zijn heel goed voor je naamsbekendheid. Op Instagram zien we na een beursdeelname altijd een flinke piek. Ook gebeurt het dat bloggers over je schrijven. Zeker als je eruit springt met je kraam! Zorg er daarom voor dat alles er mooi uitziet en houd je kraam overzichtelijk. Bijvoorbeeld door altijd één voorbeeld per product neer te leggen en de rest achter te houden als voorraad.
Wil jij net als Laura en Nanette zo'n mooie webshop?
Fotografie: Lott's.nl