Uitgelicht: One Day Parade


Toen Daniel en Yvonne hun eerste kindje kregen leek het hen leuk om een paar schoentjes voor haar te maken. Inmiddels is hun ‘DIY-project’ uitgegroeid tot succesvol label en verkoopt One Day Parade wereldwijd!
One Day Parade heette voorheen Tough Cookie. Een nieuwe stap waar wij natuurlijk meer van wilde weten! We hebben het interview van juni 2017 daarom bijgewerkt met het verhaal van One Day Parade!

1. Van Tough Cookie naar One Day Parade! Wat was de reden van de naamswijziging?
Yvonne: Toen we zoveel reacties kregen op de schoentjes voor Noëlle, ons dochtertje, zijn we ze gaan verkopen. Tough Cookie Store vonden we een mooie en toepasselijke naam. Denk je aan kindjes, dan denk je aan Tough Cookies: volhoudertjes maar ook heel lief.
Daniel: Dat stoere en lieve wilden we ook met onze producten. Het is een Engelse naam dus is het makkelijk om internationaal te gaan. Destijds zijn we begonnen met Etsy om meteen de internationale markt te pakken.
Yvonne: De beslissing om tóch van naam te veranderen had meerdere redenen. Ten eerste bleken er meerdere bedrijven in dezelfde niche de naam Tough Cookie te gebruiken. Het kwam dan ook wel eens voor dat we aangezien werden voor een ander merk of andersom. Ten tweede is 'Tough Cookie' een term, die totaal niet vindbaar is online. En het kwam geregeld voor dat mensen onze naam verkeerd spelden, waardoor ze ons niet konden vinden of bereiken. Kortom allemaal dingen waar we in het begin totaal niet over na hebben gedacht, maar die wel erg belangrijk zijn bij het vinden van een originele, vindbare en toegankelijk naam.
Onze gedachte achter One Day Parade is 'celebrate the little things, join the parade', met als boodschap: geniet van het nu en vier de kleine momenten. Precies zoals kinderen dat ook zo fijn kunnen!
2. Wat is jullie achtergrond?
Yvonne: We hebben allebei de Kunstacademie gedaan. Ik werkte fulltime in de retail, maar nadat ik moeder werd en ouderschapsverlof heb gehad ben ik gestopt. Ik ben altijd al bezig geweest met dingen maken, maar het maken van de schoentjes was het enige wat ik na een aantal maanden nog steeds leuk vond. Daniel zat in between jobs toen we begonnen met One Day Parade (toen nog Tough Cookie Store). Nu werkt hij naast One Day Parade nog drie dagen in de week bij een woonwinkel.

3. Waarom zijn jullie van Etsy naar een eigen webshop gegaan?
Daniel: Etsy is heel Amerikaans en daardoor heel beperkt voor ons. Zo bieden ze creditcard of PayPal als betaalmethode, maar de Nederlandse klant wil bijna altijd iDEAL. Ook waren de verzendkosten voor Amerikaanse klanten soms enorm hoog. We groeiden en daarom hadden we een platform nodig dat in onze behoeften kon voorzien. Het is fijn dat we met onze webwinkel kunnen koppelen met boekhoudpakketten en partners zoals Mollie. Dat heb je met een Amerikaanse site niet.

"Toen we zoveel reacties kregen op de schoentjes voor Noel, ons dochtertje, zijn we ze gaan verkopen."
4. Wat onderscheidt One Day Parade van andere Baby & Kind shops?
Yvonne: We proberen om niet naar de markt te kijken maar naar onze eigen interesses. We doen lekker ons eigen ding en ontwerpen alles zelf. Comfort en gemak vinden we heel belangijk voor onze items.
Daniel: Veel producten zijn unisex. Het gros van onze collectie kan zowel voor jongens als voor meisjes. Ook vinden we het heel belangrijk dat alles duurzaam en fair trade is. Zo is al ons leer ecologisch en wordt het enkel met natuurlijke materialen gekleurd. We willen iets wat kwalitatief goed is, ook voor het milieu. Daar is gelukkig steeds meer aandacht voor. Het is tof als we een bijdrage kunnen leveren.
5. Jullie hebben inmiddels 25.000+ Instagramvolgers. Wat is jullie gouden social media tip?
Yvonne: We zijn er een beetje ingerold. We hadden Instagram al heel lang maar we snapten er niet zoveel van. Later zijn we consequenter gaan posten en na gaan denken over wat we willen uitstralen. Het is echt een onderdeel van onze werkdag. Als ik een tip mee zou geven is het je eigen ding doen. Mensen volgen je vanwege wat je doet en omdat ze je inspirerend vinden. Dat krijg je alleen als je je eigen ding doet. En interactief zijn. Als mensen iets van ons dragen dan reageren we daar op. Voor ons is Instagram een heel fijn medium om bekendheid te genereren en medeontwerpers te ontmoeten. Ook hebben we hierdoor verkooppunten over de hele wereld. Zonder Instagram was er geen One Day Parade zoals we hier nu zitten.


6. Jullie hebben ook een site gericht op Wholesale. Hoe ligt deze verhouding?
Daniel: Sinds afgelopen zomer zijn we naast de schoentjes ook kleding gaan ontwerpen. We zochten meer creatieve uitdaging, maar wilden ook onze doelgroep breder trekken. We verkochten onze schoentjes al via diverse retailers, maar met de kledinglijn erbij is het aantal winkels waar we mee samenwerken flink uitgebreid. Toen zijn we gestart met een Wholesale site. Het is iets waar je goed in moet duiken want eigenlijk maak je een hele nieuwe webshop. Maar het werkt super! Eerst verstuurden we formulieren die mensen moesten uitprinten, scannen en weer uitprinten. De wholesale website maakt het een stuk makkelijker, vooral sinds de vrije tekstvelden zijn ingevoerd, werkt het ideaal. Dit neemt zoveel werk voor ons weg.
7. Jullie zijn zowel privé als zakelijk partners. Gaat dit altijd goed?
Yvonne: Daniel kan One Day Parade goed loslaten, ik kan dit minder. Het is belangrijk om te weten wat je aan elkaar hebt. Met kindjes kan het stressvol zijn als ze bijvoorbeeld waterpokken hebben en je hebt deadlines. Maar het scheelt dat we elkaar heel lang en goed kennen. Daniel doet al het denkwerk, het technische deel en de administratie. Ik bedenk wat voor soort item ik wil en zet het in grote lijnen uit. Daniel werkt het vervolgens uit en zet het om zodat de prints gedrukt kunnen worden. Het is heel fijn om met z’n tweeën te zijn.

8. Inmiddels zijn jullie ouders van 2 kindjes. Hoe combineren jullie One Day Parade met het ouderschap?
Yvonne: We werken veel, maar één keer per week leggen we het werk helemaal opzij en hebben we een kinderdag; een dag waarop we iets met de kindjes gaan ondernemen. Dat klinkt misschien gek, maar juíst omdat we thuiswerken zijn we veel met ons werk bezig. Ons dochtertje is heel zelfstandig, daar hebben we mazzel mee. Ook slapen zij en ons zoontje Roan nog overdag dus dat scheelt veel. Als dat straks ophoudt moeten we kijken hoe we het gaan doen. Als Daniel buitenshuis aan het werk is probeer ik dingen te doen die je gemakkelijk kunt onderbreken.
9. Wat hopen jullie nog met One Day Parade te bereiken?
Yvonne: Heel veel! Uiteindelijk willen we een groot deel van het productie proces gaan uit besteden. Nu maken we alles zelf en daardoor stagneert soms het creatieve gedeelte. Zo willen we ook onze eigen stoffen gaan ontwerpen en de collectie steeds een beetje meer uitbreiden met nieuwe items.

10. Hebben jullie nog tips voor andere (startende) webwinkeliers?
Yvonne: Heb je een idee waar je super enthousiast van wordt als je er alleen al aan denkt, ga er dan voor! Houd jezelf niet tegen omdat je bang bent dat je geen tijd hebt of omdat je denkt dat je een enorme zak met geld nodig hebt om op te starten. Tuurlijk kost het voorbereiden veel werk, maar éénmaal begonnen ben je echt niet meteen fulltime bezig. En een webshop tot 25 items is gratis bij Mijnwebwinkel dus dat scheelt weer :) Begin gewoon en dan kan je jouw idee gaandeweg uitbouwen en (her)vormen in jouw eigen tempo!
Daniel: Ik zou willen meegeven: onderschat SEO niet. Wij maken onszelf vindbaar via Instagram, maar als je zocht op Tough Cookie binnen de zoekmachines dan vond je ons niet zomaar. Dit is een reden geweest om over te stappen naar One Day Parade. Daarom moet je goed nadenken over je vindbaarheid en productnamen. En je gezicht laten zien. We kunnen wel roepen dat we alles zelf maken, maar het is leuker om het echt te laten zien.
Daniel en Yvonne maakten hun shop met Mijnwebwinkel
Jouw webwinkel uitgelicht?
Stuur je suggestie naar marketing@mijnwebwinkel.nl en wie weet zie je jouw winkel hier binnenkort terug :)