20 mei 2020

Zó bedenk jij een goede bedrijfsnaam: 5 tips!

Mariko Naber
Brand en social marketing specialist | Sell your stuff online

Het eerste wat iemand hoort over jouw onderneming is de naam. Een goede naam wordt niet snel vergeten, sluit aan bij de verwachtingen, maakt nieuwsgierig en klinkt mooi. Het bedenken van de juiste naam kan best nog een flinke klus zijn. Het is belangrijk dat je eerst grondig onderzoek doet.

Dit blog is geschreven door Mariko Naber, branding en social marketing specialist maar bovenal eigenaresse van Sell your stuff online. Mariko heeft 5 tips voor je opgesteld voor het bedenken van een goede bedrijfsnaam. Onderaan dit artikel vind je een handige downloadbare gids met nog meer informatie!

Het is niet alleen belangrijk dat je een naam kiest die jij zelf leuk vindt, maar de naam moet vooral aantrekkelijk zijn voor je doelgroep. 

Zorg ervoor dat je weet wat je gaat verkopen, aan wie, hoe, waarom en wat je kernwaarden zijn. Aan de hand van deze basisgegevens van je onderneming kun je gaan brainstormen over de naam. Leg de optie(s) daarna aan je doelgroep voor en kijk zo of deze in de smaak valt.

Bedenk een naam die doet denken aan iets positiefs of die fijne herinneringen oproept. 

(Een Engelstalige lijst met positieve woorden is te vinden in de gids)

De webshop Allerlievelings zorgt voor een positieve indruk bij het horen van de bedrijfsnaam

Zorg ervoor dat je naam niet al te langdradig wordt. Een korte en krachtige naam blijft vaak makkelijker hangen en zorgt dus indirect vaker door naamsbekendheid. Een naam die bestaat uit twee, maximaal drie lettergrepen is het meest ideaal. 

Heb je al een bedrijfsnaam in gedachten? Controleer dan of deze naam niet al in gebruik is door een ander (branchegerelateerd) bedrijf. Zoek daarnaast uit of de domeinnaam nog beschikbaar is. De juiste tools hiervoor vind je in de gids ‘Bedenk je bedrijfsnaam’.

Zodra je jouw unieke bedrijfsnaam hebt bedacht, is het belangrijk om deze domeinnaam te registreren bij de diverse social media. Denk hierbij aan platformen als: Facebook, Instagram, Pinterest, etc. Ook als je er (nog) geen gebruik van maakt is dit belangrijk, zo kan er nooit iemand misbruik maken van jouw bedrijfsnaam!

De webshop allerlievelings heeft verschillende social media accounts met hun bedrijfsnaam

Heb je al wat ideetjes voor een bedrijfsnaam en wil je nog meer informatie, tips en handige links? Download dan onze gids! Veel leesplezier en succes met kiezen :-)

 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.