De basis voor een goede webshop

11 hoofdstukken • 1517 keer gelezen

Hoofdstuk 5

Logistiek

Je wilt niet alleen producten verkopen, maar ook zorgen dat ze op een goede manier bij je klanten aankomen. Daarom vertellen we je in dit hoofdstuk meer over logistiek!

Als je net begint met je webwinkel kun je waarschijnlijk zelf je pakketjes inpakken en naar het postkantoor brengen. Maar zodra je meer bestellingen krijgt, is het slim om op zoek te gaan naar een pakketvervoerder. Hierbij kun je denken aan partijen zoals: bpost en DHL (via SendCloud). Pakketjes verzenden kost geld, kies daarom voor een goede vervoerder. Let bij je keuze op: snelheid van levering (zeker als je levering binnen 24 uur wilt garanderen), flexibiliteit, betrouwbaarheid en of ze geautomatiseerd werken. 

Retourzendingen
Kies je ervoor om je klant zelf naar het postkantoor te laten gaan of laat je de vervoerder het bij de klant ophalen? Het voordeel van de laatste optie: bezoekers zijn sneller geneigd om een aankoop te doen als ze gemakkelijk, snel en het liefst gratis kunnen retourneren.  

Bereken hoeveel verzendkosten je kwijt bent en beslis of je die voor eigen rekening neemt of (door)berekent aan je klant. Houd er rekening mee dat gewichtsklassen per land kunnen verschillen. Bepaal zelf welk bedrag je rekent op basis van het tarief dat je betaalt aan je verzendpartij.

Vast verzendtarief ja of nee?
Een kwart van de online kopers vind de verzendkosten het grootste nadeel aan online bestellen. Door de verzendkosten voor eigen kosten te nemen (of laag te houden), lever je een stukje service. Je kunt deze prijs wel (deels) verwerken in het aankoopbedrag. Een nadeel hiervan is wel dat je op prijsvergelijkingssites mogelijk als duurste naar voren komt. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om vanaf een bepaald orderbedrag gratis te verzenden. 

Btw afdragen
Wettelijk gezien moet je over de verzendkosten btw afdragen. Ook hier is de keuze aan jou of je dit aan je klant wilt doorberekenen. Het btw-tarief van de verzendkosten is gelijk aan die van je goederen: 6%, 12% of 21%. Zijn jouw goederen met een hoog tarief belast, dan geldt dit ook voor de verzendkosten. Staan er echter goederen met verschillende btw-tarieven op de factuur, dan gebruik je het percentage van het hoogst gebruikte btw-tarief. Zijn jouw goederen vrij van btw, dan geldt dat ook voor de verzendkosten.

Bedenk goed hoe je jouw producten wilt verzenden. Wil je dat jouw klanten hun pakketje zelf kunnen afhalen, kun je jouw producten verzenden als brievenbuspost, gewoon pakketje, verzekerd pakket etc. Kijk zelf welke partij het beste bij jou en je doelgroep past. Bijvoorbeeld SendCloud, die je in dit gastblog meer uitlegt over het verzendproces.

Pakket- of brievenbuspost
Als je de keuze hebt om je pakketje als brievenbuspost te verzenden, is dit in veel gevallen aan te raden. Je klant hoeft niet thuis te zijn voor ontvangst en je bespaart kosten. 

Fulfilment partij 
Op het moment dat je shop groeit en je het zelf eigenlijk niet meer kunt behappen, kun je een fulfilment partij inschakelen. Zij nemen dan het hele logistieke proces uit handen en zorgen voor de opslag, verwerking, verzending en zelfs het retourneren van je bestellingen!

Verzekering
Het is belangrijk dat je aandacht besteed aan de garantie die leveranciers je bieden. Maak je gebruik van een fulfilment partij? Ga dan na of zij goed verzekerd zijn! In hoofdstuk 3.3 vind je meer informatie over verzekeringen. 

SendCloud maakte 'De ultieme checklist om succesvol te verzenden'