Aan de slag met Mijnwebwinkel

14 hoofdstukken • 480 keer gelezen

Hoofdstuk 4

Je webwinkel instellen

In dit hoofdstuk nemen we de basisinstellingen van Mijnwebwinkel met je door. We raden aan om deze eerst na te lopen, daarna kun je met de vormgeving aan de slag!

Bij het aanmaken van je shop hebben wij alvast een aantal basisinstellingen voor je ingevuld: 

  • E-mailadres: Op verschillende plaatsen kun je een e-mailadres invoeren (voor verschillende doeleinden), namelijk bij Notificatie, Persoonlijke gegevens, Mijnwebwinkel nieuwsbrief en Mijn acccount
  • Btw-instellingen: Hier is het btw-tarief van het land waar je gaat verkopen ingevuld. Voor Nederland is dat 21%. Controleer bij Online bestellen/Btw & Prijsweergave of deze instellingen kloppen voor jouw shop
  • Valuta: Bij Online bestellen/Btw & Prijsweergave kies je op het tabblad Valuta de munteenheid. Heb je tijdens het aanmaken van je winkel aangegeven dat je in bijv. Nederland of België verkoopt, dan is hier al de Euro ingevuld
  • Shopnaam: Je shopnaam wordt getoond in de voetregel en in je header als je daar geen logo hebt geplaatst. Wil je de naam aanpassen? Dit doe je bij Instellingen/Omschrijving 
  • Standaardteksten: Veel van de teksten die je in jouw webshop tegenkomt, kun je aanpassen. Zo zet je eenvoudig je eigen stempel op de shop. Ga naar Instellingen/Standaardteksten en blader eens door de verschillende onderdelen. In paragraaf 4.6 zie je hoe het werkt

In het menu Omschrijving kun je de basisgegevens van je winkel kwijt. De winkelnaam die op je facturen en onder automatische mailtjes staat bijvoorbeeld. De categorie is puur voor jezelf, en dus niet zichtbaar voor bezoekers. Hetzelfde geldt voor de avatar die getoond zal worden in plaats van het poppetje rechtsboven in je beheeromgeving. Vul je hier een omschrijving in dan gebruiken we deze als meta description voor pagina’s die er (nog) geen hebben. 

Klik rechtsboven in je winkelbeheer op jouw avatar om tussen winkels te wisselen.

Klik rechtsboven in je winkelbeheer op jouw avatar om tussen winkels of van taal te wisselen

Een solide basis voor je shop leg je bij Instellingen/Vormgeving/Indeling. Een goede indeling zorgt ervoor dat bezoekers gemakkelijk de weg vinden in je webwinkel. Het is daarom belangrijk dat deze indeling, ook wel lay-out genoemd, overzichtelijk is. De onderdelen hebben we opgedeeld in elementen die je zelf naar een logische plek sleept. Hieronder volgt een overzicht van de diverse onderdelen en tips over hoe ze vaak gebruikt worden.

Bepaal hier de instellingen van je indeling

Bepaal hier de instellingen van je shopindeling

  • Breedte: de breedte van je shop kun je het best op 1100 pixels laten staan. Dan heb je zo veel mogelijk ruimte om je artikelen in de schijnwerpers te zetten
  • Balken:
    Topbalk: dit is het bovenste deel van je shop. Dit is een logische plek voor bijvoorbeeld je winkelwagen, zoekfunctie en/of klantaccount
    Headerbalk: deze balk, onder je logo, wordt door veel webwinkels gebruikt voor het navigatiemenu of het element 'snelkoppelingen'
    Footer: dit is het onderste deel van je shop en is opgedeeld in vijf blokjes. In een footer zie je vaak links naar klantinformatie, contactgegevens, socialmediakanalen en/of de nieuwsbrief
  • Kolommen: steeds meer shops kiezen ervoor om geen kolom te gebruiken. Het neemt namelijk ruimte in beslag die ook voor je paginainhoud gebruikt kan worden. Webwinkels met kolom(men) gebruiken deze doorgaans voor het navigatiemenu, afbeeldingen, winkelwagen en bijvoorbeeld het gastenboek

Wil je dat de navigatie in beeld blijft als bezoekers naar beneden scrollen? Winkels met een horizontaal menu (een menu in één van de twee header-balken) kunnen het menu sticky maken waardoor hij aan de bovenkant van de pagina blijft 'plakken'. Stel dit in bij 'Template instellingen' onder het kopje 'Navigatie'.

Hier zie je het geraamte van je webwinkel, gebaseerd op de balken en kolommen die je hebt aangezet. De beschikbare elementen die je wilt gebruiken kun je erin slepen zodat ze op de gewenste plek komen te staan. 

De plekken die groen oplichten zijn geschikt voor het element

Sleep eenvoudig de verschillende elementen naar een beschikbare plek in je indeling

Bij sommige elementen zul je merken dat je eerst even moet bevestigen of je ze wilt activeren. En wil je snelkoppelingen gebruiken, bijvoorbeeld in de headerbalk? Voeg deze dan toe via Instellingen/Snelkoppelingen.

De plek waar een element in de indeling staat, kan beïnvloeden hoe het er op de website uit komt te zien. Bij een navigatiemenu in de headerbalk klappen de subcategorieën automatisch uit als de bezoeker er met zijn muis overheen beweegt. In een kolom gebeurt dat niet. En staat het element ‘Winkelwagen’ in een kolom, dan ziet je bezoeker hier direct de producten die al zijn toegevoegd. Dat is niet het geval als dit element in een balk staat. Experimenteer er dus gerust eens mee! 

Hier lees je meer over een logische indeling. Ook handig: in deze video zie je hoe de indeling van een goede homepage eruitziet.

  • Als je het element navigatiemenu in de horizontale balk plaats dan verschijnt er in je winkel automatisch een dropdown-menu als de bezoeker er overheen beweegt
  • Bekijk onze webinars over een goede indeling van je homepage en over het maken van een fabeltastische footer
  • Het element ‘Tekst’ kun je ook gebruiken om afbeeldingen of buttons (met link) te plaatsen
  • Plaats de winkelwagen rechts in de topbalk of headerbalk, dan weten je bezoekers hem snel te vinden

In het menu Vormgeving/Themakeuze kom je twee thema’s tegen: Classic en Clear as Day. Als je kijkt naar de voor- en nadelen snap je vast direct waarom het thema Clear as Day standaard aanstaat in je pas aangemaakte shop. Het belangrijkste voordeel is dat Clear as Day je vindbaarheid in zoekmachines bevordert! We raden dus zeker aan om dit te laten staan. Ben je bezig met een make-over van een bestaande winkel, controleer dan hier of het responsive thema al aanstaat. Zo niet, zet het even om.  In tegenstelling tot het Classic thema is Clear as Day namelijk volledig responsive. Dit houdt in dat je shop optimaal weergegeven wordt op alle mobiele apparaten zoals tablets en smartphones. 

Responsive design: je shop wordt op alle apparaten optimaal getoond

Het thema Clear as day is volledig responsive

Op kleine schermen worden je navigatiebalk en eventuele kolommen op een andere manier getoond zodat je paginacontent op alle apparaten optimaal weergegeven wordt. Bij Vormgeving/Mobiel & Responsive kun je uit drie verschillende weergaven kiezen. Ook stel je hier in of deze mobiele weergave alleen op kleine apparaten (telefoons) of ook op middelgrote apparaten (zoals tablets) gebruikt wordt.

Tot zover dit kleine voorproefje op het menu vormgeving. In hoofdstuk 6 duiken we er dieper in!

Boots de mobiele weergave na op je desktop door het internetvenster zo smal mogelijk te maken

Bij Instellingen/Standaardteksten vind je allerlei teksten die standaard in je shop worden gebruikt. Bijvoorbeeld op knoppen, formulieren en modules, maar ook voor e-mails die verzonden worden na het wijzigingen van een orderstatus. Deze teksten kun je zelf naar wens aanpassen. Dus leef je uit! De standaardtekst staat steeds in het linkse vak. Rechts ervan vind je een leeg veld waarin je jouw versie kunt typen. Na het opslaan wordt de tekst uit de rechterkolom gebruikt in je winkel. 

In het menu Inhoud/Voorraadbeheer stel je in of je voorraad wel of niet zichtbaar is voor bezoekers, hoe de voorraad getoond wordt in keuzelijsten en of uitverkochte artikelen getoond worden op overzichtspagina’s.

Ook kun je hier een lijst exporteren van je voorraad als .csv-bestand. Hoe je de voorraad van artikelen en varianten invult, lees je verderop in hoofdstuk 9.4.

Ga naar Inhoud/Kortingscodes om - je raad het al - kortingscodes aan te maken. Je kunt hiermee vaste klanten belonen, nieuwe bezoekers verleiden of de komst van een nieuw artikel vieren. Klik op de zwarte knop om een nieuwe code te maken. In het overzicht heb je de mogelijkheid om bestaande kortingscodes te bewerken, verwijderen of te (de)activeren.

De codes zijn niet zichtbaar voor je bezoekers. Bepaal dus zelf of je ze bijvoorbeeld op een flyer, op een pagina in je webwinkel of in een nieuwsbrief zet. In Vraag & Antwoord lees je meer over de verschillende criteria die je op je kortingscodes kunt toepassen

Wil je één van de vele koppelingen met Mijnwebwinkel gebruiken? Neem je een dienst af van een partij die een koppeling heeft met ons? Maak dan bij Instellingen/API een token aan om te kunnen koppelen. Je geeft deze partij daarmee toegang tot de benodigde gegevens van je webwinkel. Zo’n externe partij kan deze gegevens dan verwerken in hun eigen systeem.

Klik op ‘Token toevoegen’. Selecteer de partner waarmee je wilt koppelen. Staat deze er niet tussen? Dan is de koppeling waarschijnlijk gemaakt op basis van onze orderfeed. Kies bij ‘Versie’ in dat geval Feed versie 1.1 en vul voor jezelf bij omschrijving de naam van de externe partij in. Je kan ervoor kiezen om een einddatum in te stellen, daarna zal de koppeling niet meer werkzaam zijn. Bij status kan je de koppeling te allen tijde activeren of deactiveren.

Wil je jouw shop in meerdere talen tonen aan bezoekers? Dat stel je in bij Instellingen/TaalkeuzeSleep eenvoudig de gewenste talen van de linkse naar de rechtse kolom. Je kunt kiezen uit Nederlands, Engels (USA en UK), Spaans, Frans, Duits, Zweeds, Deens, Noors, Pools, Portugees, Turks, en Italiaans. Verander de volgorde van de gekozen talen door ze te verslepen. Dit is ook de volgorde waarin de talen in je shop getoond worden. 

Voeg talen toe door ze naar de rechterkolom te slepen

De standaardtaal is, zoals de naam als zegt, de taal waarin je winkel standaard getoond wordt. Zolang een taal niet op ‘actief’ staat, wordt deze niet getoond in je shop. Handig als je nog dingen moet vertalen. De standaardteksten hebben wij al voor je vertaald, de rest zal je zelf moeten vertalen. 

Zodra er meer dan één taal in de rechterrij staat is de functie 'meertaligheid' geactiveerd. Vanaf dat moment zie je (in menu’s waarop dit van toepassing is) rechtsboven in je beheeromgeving een taalkeuze drop-downmenu met daarin de door jou geselecteerde talen. Ga bijvoorbeeld naar het menu Artikelen, klik op een taal en bewerk het artikel om je vertaling toe te voegen. Klik je naast een veld op de kopieerknop dan wordt de tekst uit een andere taal opgehaald. 

Handig als je niet meer precies weet wat je ook alweer te vertellen had ;-) Hou er rekening mee dat vertaalde artikelen pas zichtbaar worden als ook de pagina waarop ze staan vertaald is.  ​

De verschillende talen zie je dit drop-downmenu in je beheeromgeving

Let op: sleep eerst bij Vormgeving/Indeling het element ‘Taalkeuze’ naar de gewenste plek. Anders kunnen je bezoekers namelijk niet van taal wisselen. 

Domeinen
Heb je meerdere domeinnamen gekoppeld aan je shop? Dan kun je deze aan je verschillende talen koppelen. Bezoekers van een domein komen dan rechtstreeks uit bij de gewenste taal. Klik op ‘Domeinnamen’ voor de beschikbare domeinen voor jouw webwinkel. In dit supportitem wordt uitgelegd hoe je per taal meerdere domeinen kunnen koppelen

Gebruik je in je slideshows afbeeldingen met tekst? Vergeet dan niet om ook deze afbeeldingen te ‘vertalen’

Volgend hoofdstuk