Aan de slag met Mijnwebwinkel

14 hoofdstukken • 487 keer gelezen

Hoofdstuk 9

Keuzelijsten, artikelvarianten en specificaties

Je weet nu hoe je een artikel toevoegt. Maar er is nog veel meer mogelijk! In dit hoofdstuk vind je alles over artikelvarianten, metadata en specificaties. Bewerk een bestaand artikel of maak een nieuw artikel aan om hiermee aan de slag te gaan. Begin je net? Bewaar dit hoofdstuk dan nog even voor later.

Keuzelijsten zorgen ervoor dat je meerdere varianten van een artikel kunt aanbieden, denk aan verschillende kleuren of maten al dan niet met een aangepaste prijs (meerprijs). Voor elk artikelvariant kun je specifieke gegevens instellen. Denk hierbij aan het artikelnummer, voorraad, inkoopprijs en nog veel meer.

Je kunt op twee verschillende plekken een keuzelijst aanmaken; in het artikel bewerkscherm of via het linker-menu van het beheer bij Keuzelijsten. In dit support item wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een keuzelijst toevoegt.       

Koppel maximaal 2 keuzelijsten aan een artikel en beperk het aantal keuzeopties. Zo houd je het overzichtelijk voor je klanten en blijft je voorraad beheersbaar. 

Laat bezoekers een naam of boodschap typen in een vrij veld (de zwarte knop Vrij veld toevoegen onderaan in het artikelbewerkscherm). Handig bij gepersonaliseerde artikelen! Je kunt meerdere vrije velden aan een artikel toevoegen en bepaalt zelf of je klant er letters, cijfers, of een kort verhaal in kwijt kan. De naam die je het veld geeft is ook zichtbaar voor je klanten.

Met vrije velden kunnen je klanten extra informatie voor hun bestelling aan het product toevoegen

Typen tekstvelden
Je kunt kiezen uit twee typen tekstvelden. Een tekstveld en een lang tekstveld. Is er bij je vrije veld een voor- of achtervoegsel nodig? Kies dan altijd voor het tekstveld. Wil je je klant een wat uitgebreidere tekst laten toevoegen? Kies dan altijd voor het lange tekstveld. Voor beide velden kun je een minimum en een maximumaantal karakters instellen. Tijdens het typen geeft een teller aan hoeveel karakters je klant nog mag toevoegen.

In ons eerder verschenen blog vind je voorbeelden van deze functie.

Let op: Wijzigingen worden pas opgeslagen wanneer je op ‘opslaan’ klikt. Ook als je tussentijds wisselt van tabblad (door gebruik te maken van de ‘Volgende’ knop) is het slim om tussendoor je aanpassingen op te slaan.

Met velden kun je zichtbaar of onzichtbaar informatie (specificaties) toevoegen aan je artikel(en). Denk aan informatie zoals afmetingen, inhoud, kleur, en materiaal.

De specificaties Artikelnummer en Inkoopprijs kon je invullen bij het aanmaken van een nieuw artikel (zie hoofdstuk 8). Wil je extra specificaties toevoegen? Dat kan onder het tabblad: 'Extra velden'. De specificaties Gewicht (voor de verzendkosten) en Afmetingen (in cm) hebben wij al voor je toegevoegd. Het verborgen veld ‘gewicht’ is belangrijk als je met verschillende verzendkosten werkt.

Extra velden aanmaken
Maak eerst een extra veld aan, daarna kun je de waarde invullen. Bijvoorbeeld: het veld Materiaal, met de waarde ‘katoen’. Je kunt het veld zichtbaar maken voor je bezoekers of verbergen zodat alleen jij het hier in het winkelbeheer ziet. Als je een nieuw veld toevoegt, kun je kiezen of dit veld alleen voor dit artikel van toepassing is, voor een veldenset of voor alle artikelen in je shop. Er zijn verschillende soorten velden en opties. In dit support item lees je hier meer over.

Veldensets
Omdat je soms een hele groep artikelen hebt waarop dezelfde velden van toepassing zijn, is hier een handige manier voor bedacht: veldensets. Dit zijn verzamelingen velden die je makkelijk aan soortgelijke artikelen kunt toevoegen Bij het toevoegen van een nieuw veld wordt er gevraagd of het veld moet worden toegevoegd aan de veldenset. Op die manier maak je makkelijk een standaardlijst met velden. Bijvoorbeeld veldenset schoenen, met de velden: materiaal, fabrikant en model. Deze veldenset kun je vervolgens bij al je schoenen gebruiken, zodat je de velden (materiaal, fabrikant, etc.) alleen nog hoeft in te vullen.

Specificaties
De getoonde velden kun je in een mooie tabel laten zien bij je artikelen en als je wilt op een apart tabblad. Dit kun je instellen bij Vormgeving/Artikel instellingen. Je kunt hier kiezen uit een aantal opties die van toepassing zijn op al je artikelen. Meer over de andere artikelinstellingen vind je in hoofdstuk 6.4.

Sla je zojuist toegevoegde specificaties op en klik op ‘volgende’. Je komt dan automatisch in het volgende tabblad ‘Varianten’ terecht.

Als je bij het tabblad ‘Algemeen’ een keuzelijst hebt toegevoegd, kun je vervolgens onder ‘Varianten’ de verschillende varianten beheren: je stelt hier het artikelnummer, de voorraad, bestelbaarheid en de levertijd in. 

Artikelnummer per artikelvariant
Bij elk artikel kun je een artikelnummer invoeren. Maar je artikelnummer kan per variant (bijvoorbeeld per kleur) anders zijn. Daarom kun je elke artikelvariant ook een eigen artikelnummer geven. Je stelt dit in door bij ‘Artikelnummer’ op het tandwieltje te klikken en ‘Invoeren per artikel variant’ aan te vinken. Dit vinkje staat standaard al aangevinkt als je een keuzelijst hebt toegevoegd. Selecteer de gewenste keuzelijst, klik op het artikelnummer veld en voer het gewenste artikelnummer in. Sla de gegevens op door op Enter te drukken of klik op het diskette icoontje.

Behalve het artikelnummer kunnen ook andere velden per variant verschillen, zoals gewicht of een specificatie die je zelf hebt toegevoegd op het tabblad ‘Extra velden’. Om deze per variant te kunnen instellen ga je naar het betreffende veld en klik je op het tandwiel. Zet het vinkje voor ‘Invoeren per artikel variant’ aan en sla de wijziging op. 

Als je keuzelijsten gebruikt kun je bij elk veld aangeven of het van toepassing is op artikelvarianten

Voorraad instellen
Je kunt voor een artikel dat leverbaar is in verschillende varianten, bijvoorbeeld maten, voor elke maat de voorraad instellen. Als je dat doet, dan krijgt elke variant automatisch de voorraad die je bij het artikel hebt ingesteld. Deze voorraad kun je dan voor elke variant aanpassen op het tabblad ‘Varianten’.

Als je de voorraad per artikelvariant instelt, zet dan (om voorraadverschillen te voorkomen) de standaardvoorraad van het artikel (bij tabblad ‘Algemeen’) op onbeperkt. 

Afbeeldingselectie
Als je de keuzelijst hebt toegevoegd, kun je via Artikelen per artikelvariant één of meerdere bijbehorende afbeeldingen instellen. Hiervoor moet je eerst alle afbeeldingen toevoegen die je bij het product wilt tonen.

Vervolgens kun je via hetzelfde tabblad onder ‘Keuzes voor de klant’ de afbeeldingen toekennen aan de productvarianten. 

Door filters toe te passen in je webwinkel kun je ervoor zorgen dat klanten gemakkelijker producten vinden in je webshop. Hierdoor is de kans op een verkoop groter. Tijd dus om filters aan te zetten in je webwinkel! Maar, waarop kun je filteren?

Algemene informatie: Hiermee kun je jouw klanten laten filteren op de prijs en op eventuele uitverkochte artikelen. Deze opties om op te filteren staan al voor je klaar in de beheeromgeving. 

Eigenschappen: Heeft je product een eigenschap, zoals vorm (rond, vierkant, driehoek) of inhoud (100ml, 200ml) dan kun je hierop filteren. Je doet dit door 'extra velden' toe te voegen aan je product en de juiste vaste waarde (bijvoorbeeld: 100ml) aan te vinken voor je product.

Varianten: Zijn er varianten van je product beschikbaar? Dan kun je hierop laten filteren via de keuzelijsten die je hebt aangemaakt. Denk bijvoorbeeld aan een kledingstuk dat je in meerdere maten hebt. 

Nu weet je weet welke filters je kunt aanbieden, wil je natuurlijk weten hoe je dit instelt. Aan de slag!

Stap 1: Ga naar inhoud/filters
Stap 2: Klik op de groene knop 'filters toevoegen'
Stap 3: Selecteer de gewenste filter en klik op opslaan
Stap 4: Herhaal stap 2 t/m 3 om meerdere filters toe te voegen

Het onderwerp metadata kwam je eerder al tegen in hoofdstuk 7.6 waar we beschreven welke twee verschillende tags gebruikt worden en hoe je er je eigen invulling aan geeft. Ook voor je artikelpagina’s kun je metadata invullen en dit raden we ook zeker aan voor SEO. Deze vul je in op het tabblad Metadata wanneer je een artikel bewerkt.