Hoofdstuk 2

Je huisstijl ontwerpen

Voordat je met het ontwerp van je webwinkel aan de slag gaat, is het belangrijk om een huisstijl als basis te hebben. Een huisstijl is letterlijk de stijl van jouw bedrijf en zorgt ervoor dat mensen in één oogopslag zien wat je doet en waar je voor staat. Je huisstijl zorgt voor herkenbaarheid én onderscheid ten opzichte van je concurrenten.

Door alle visuele elementen - dus ook je website - aan te laten sluiten bij je huisstijl zorg je als bedrijf voor een eenduidige uitstraling. Dit kun je realiseren door het gebruik van kleuren, lettertypes en beelden.

Neem eerst je bedrijf eens goed onder de loep. Wie is je doelgroep? Welk gevoel wil je uitstralen? Wat vind je belangrijk? Schrijf de belangrijkste kernwoorden op en bekijk hoe je dit kunt visualiseren naar beeld. Ga hiervoor verder met de volgende stap: een moodboard maken. 

Om je uiteindelijke huisstijl een bepaald gevoel uit te laten stralen, is het zinvol om eerst een moodboard te maken. Zoek verschillende plaatjes bij elkaar die qua sfeer of kleur passen bij je bedrijf. Vanuit dit moodboard kun je weer verder met het ontwerpen van je logo en kleurenpallet.

Een logo is erg belangrijk voor je bedrijf. Het logo vormt de basis voor je huisstijl. Een goed logo herken je aan de volgende punten:

  • Het sluit aan bij de sfeer van je bedrijf
  • Het logo blijft duidelijk wanneer het verkleind wordt
  • Het komt in zowel kleur als zwart/wit tot zijn recht
  • Tekst in het logo is goed leesbaar

Niet zo handig met Adobe Illustrator of Photoshop? Met onze logo creator ontwerp je eenvoudig je eigen logo! In dit blog leggen we precies uit hoe de logomaker werkt.  

Een logo ontworpen met onze logo creator.

Kies naast het eventuele lettertype voor je logo maximaal 2 verschillende lettertypes (in het Engels: fonts) die je voor je merk gaat gebruiken. Zorg dat deze goed leesbaar zijn en bij elkaar passen. Over het algemeen zijn sans-serif lettertypes - zoals Arial en Verdana - het meest geschikt voor online teksten, omdat deze het beste leesbaar zijn.

Binnen ons systeem kun je kiezen uit een groot aantal Google Fonts. Besluit je om voor andere communicatie-uitingen toch een ander lettertype te downloaden, let dan goed op de licentie. Soms zijn gedownloade lettertypes vrij te gebruiken, maar het kan ook voorkomen dat je moet betalen om een licentie aan te schaffen.

Wanneer je het moodboard voor je merk bepaald hebt, is het een stuk eenvoudiger om het kleurenpalet voor je huisstijl te bepalen. Kies een aantal hoofdkleuren (max. 3) en een duidelijke conversiekleur (voor dingen die je extra wil laten opvallen zoals de koop-knop).

Omdat er (waarschijnlijk) een hoop producten in je webwinkel komen te staan, is het aan te raden om van het kleurenpalet geen bonte kermis te maken. Zo zorg je ervoor dat de aandacht op je producten gevestigd blijft.

In hoofdstuk 4 leggen we uit waar je de kleuren instelt voor jouw webwinkel.

Adobe Color CC is een handig hulpmiddel om eenvoudig mooie kleurencombinaties samen te stellen.

Overzicht Adobe Color CC

Zo, je huisstijl is bepaald! Nu kun je verder om de basis van je webwinkel op te zetten.