Kan ik voorraad terugboeken?

Geupdate op: 17 augustus 2018

Je webwinkel is open en je krijgt bestellingen binnen. Soms kan het dan voorkomen dat je de voorraad moet terugboeken door bijvoorbeeld een annulering of een wijziging van een bestelling. Hieronder staan de scenario's waarin de voorraad gemuteerd wordt. Bij elk scenario heb je de mogelijkheid om de voorraad automatisch aan te laten passen of om dit handmatig te doen.

Als de orderstatus gewijzigd wordt, zal de voorraad in twee gevallen aangepast worden. Als de orderstatus wijzigt naar geannuleerd zal de voorraad teruggeboekt worden. Ook als de orderstatus wijzigt van geannuleerd naar in behandeling zal de voorraad bijgewerkt worden.

Bij het wijzigen van de orderstatus krijg je in dat scherm de mogelijkheid om de voorraad automatisch aan te passen of om dit handmatig te doen. Laat je dit automatisch doen dan wordt elk artikel in de order met het bestelde aantal teruggeboekt.

Kies je er voor om de voorraad handmatig terug te boeken dan kan je deze optie uitvinken en kom je na het wijzigen van de status in het scherm waar je de voorraad kan aanpassen.

Heb je de voorraad correct aangepast? Klik op 'Opslaan'

Het kan voorkomen dat de klant na het plaatsen van een bestelling een wijziging doorgeeft. Een artikel kan tenslotte verwijderd worden of er kan een artikel bij komen. Dit kun je rechtstreeks op de orderdetailpagina aanpassen.

  • Ga naar Orders.
  • Selecteer de te wijzigen order.
  • Wijzig de order naar de wensen van de klant.
  • Klik op Herbereken.

Door het aanpassen van de bestelling kan het zijn dat de verzendkosten wijzigen. Als je op de knop Herbereken klikt, wordt er gevraagd of je de verzendkosten wil aanpassen. Dit is afhankelijk van de afspraak die je hebt gemaakt met de klant.

Ongeacht de keuze die je hier maakt, wordt de voorraad bijgewerkt. Je kunt ook hier weer kiezen om dit automatisch te laten doen of niet.
Als je er voor kiest om een order aan te passen, kan het gebeuren dat je een negatieve voorraad krijgt. Als je er voor kiest om de voorraad automatisch aan te passen maar hieruit volgt een negatieve voorraad als eindresultaat word je doorgestuurd naar het scherm voor de handmatige aanpassing. Bij een handmatige aanpassing van de voorraad zie je een waarschuwing naast het voorraad aantal staan.

Bij het muteren van de voorraad houdt ons systeem rekening met het volgende:

  • Is de artikelnaam tussentijds gewijzigd dan wordt dit weergegeven op de pagina voor het handmatig muteren.
  • Zit er in je order een artikel dat verwijderd is? Dan wordt dit weergegeven op de pagina voor het handmatig muteren. Deze krijg je alleen te zien als er in de order ook nog artikelen aanwezig zijn waarvan de voorraad wel aangepast kan worden.

Bij het verwijderen van een order worden dezelfde stappen doorlopen als bij het wijzigen van de orderstatus.

Heeft dit artikel je geholpen?