Interview met MEES&CO
Het is de droom van iedere startende ondernemer: een product bedenken dat aanslaat. Jeroen en Angela lukte het. Binnen drie weken verkochten ze meer dan 500 MEESTER en JUF sweaters. Sta je voor de klas? Dan is de kans groot dat je al eens van MEES&CO gehoord hebt. Wij gingen langs in Noordwijk voor een kijkje achter de schermen.
1. Hoe is MEES&CO ontstaan?
Jeroen: Ik ben zelf meester en sta voor de klas. Toen ik in het tweede jaar van de PABO zat, waren er weinig andere mannen. Daar wilde ik iets aan doen. Angela is grafisch vormgeefster en ik besloot om zelf ook iets te ontwerpen. Zo kwam ik op de MEESTER sweater. Ik bestelde voor alle mannen uit de klas een trui en deze trokken we op dezelfde dag aan. Diezelfde dag werd ik gevraagd om bij de onderwijsmanager te komen. Hij zei ‘Hier verdien jij je studiegeld mee terug’. Zelf had ik geen commercieel idee bij de truien, maar het was een mooie deal. De onderwijsmanager zou het eerste jaar de webshop betalen, als wij bij ieder gesprek of interview de PABO positief zouden benoemen. Toen was de stap om te starten nog maar klein.
De dag erna hadden we een interview met het AD en het Leidsch Dagblad en toen ontplofte de boel. Op een gegeven moment hadden we enorm veel chatberichten via Facebook! Alle bestellingen en PostNL labels verwerkten we handmatig. Maar met zoveel bestellingen sluipen er foutjes in. Toen hebben we ons snel ingeschreven bij de KvK en een zakelijke rekening aangemaakt.
Angela: We woonden destijds allebei nog thuis. De ene week propten we alles in de auto om naar Jeroen te gaan en de week erna namen we alles weer mee naar mij. Onze ouders werden gek van alle producten haha. Iedere dag stonden er meerdere postbezorgers aan de deur. Zelf studeerden we nog, dus waren we niet veel thuis. Iedereen -inclusief wijzelf- dachten dat het een hype zou zijn, maar inmiddels zijn we 4 jaar verder! MEES&CO loopt zo goed dat we hier ons huis op hebben uitgezocht toen we gingen samenwonen. Nu hebben we een kantoor aan huis en een zolder voor alle voorraad, ideaal.
2. Hoe verklaren jullie het succes van MEES&CO?
Jeroen: Ik denk dat het leuke betaalbare producten zijn en dat mensen het leuk vinden om persoonlijk contact met ons te hebben. Verder denk ik dat het iets is met een verhaal waar behoefte aan is.
Angela: En omdat meesters en juffen heel trots zijn op hun beroep. Het is een mooi vak en het is leuk om het op een positieve manier uit te dragen. Het grote voordeel is dat onze doelgroep heel specifiek is. Ook hebben we geluk met veel mond-tot-mond reclame. Op Facebook ziet iemand bijvoorbeeld iets leuks en diegene draagt dit voor aan de directeur als cadeautje voor Dag van de Leraar. Ook nemen veel PABO studenten iets mee naar hun stageschool. Zo gaat het balletje rollen. Door Corona hebben veel leraren moeten schakelen in hun manier van werken. We zien nu dat er veel directeuren zijn die iets extra’s voor hen willen doen en bij ons cadeautjes bestellen.
3. Is MEES&CO jullie fulltime baan?
Jeroen: Ja, al vanaf de eerste maand werken we allebei vijf dagen in de week voor MEES&CO. Ik miste onder andere het werken met de kinderen en vind het belangrijk om feeling met de doelgroep te houden. Daarom sta ik op donderdag en vrijdag weer voor de klas. Maar met de avonden en weekenden erbij maak ik nog steeds meer dan 40 uur.
Angela: Ik werkte naast MEES&CO als freelance grafisch ontwerpster voor mijn vader, maar sinds Corona werd het zo druk bij MEES&CO dat ik nu fulltime voor MEES&CO aan de slag ben. Ondanks dat werk ik toch af en toe nog thuis voor mijn vader, omdat ik dat werk ook erg leuk vind.
4. Wat is het grootste voordeel en het grootste nadeel aan fulltime ondernemen?
Dat hoe meer energie je erin steekt, hoe meer je eruit haalt. Het is bizar hoe dat werkt; als ik een post maak over pennen, worden diezelfde avond vooral pennen besteld. Ik kan me nu volledig op MEES&CO focussen in plaats van dat ik nog met dingen van mijn andere baan bezig ben. Hierdoor is er veel meer tijd om nieuwe ideeën uit te werken. Sinds we ons volledig op MEES&CO richten, is de omzet verhoogd. Het grootste nadeel is dat we nu veel thuiswerken en collega’s missen. Gelukkig hebben we vrienden leren kennen met ook een eigen onderneming, daar sparren we mee.
Tip: Droom jij er ook van om fulltime je webshop te runnen, maar durf je de stap niet te zetten? Download dan onze gratis gids: Van loondienst baan naar zelfstandig ondernemer.
5. Doen jullie alles zelf?
Angela: De producten bedrukken niet, dat laten we doen bij een leverancier en mijn moeder doet onze financiën. Verder doen we alles zelf. Ik maak alle cadeaupakketten, pak de bestellingen in en doe de social media en marketing. Jeroen verwerkt de bestellingen, houdt de voorraad bij en heeft contact met de leveranciers. Veel dagelijkse dingen zoals mails beantwoorden doen we samen. Soms als het heel druk is, helpen onze ouders, zusjes en vrienden mee met inpakken.
6. Hoe verloopt de weg van idee naar product?
Jeroen: We vragen aan klanten wat ze willen hebben, zij weten dat het beste. We hebben een Facebook groep waarin ideeën worden gedeeld. Met sommige ideeën kunnen we helaas niks, maar met sommige ideeën gaan we verder. Zo zijn we op dit moment bezig met juf en meester sokken. Naast de ideeën van onze klanten, sturen leveranciers ook zelf nieuwe producten op. We peilen deze nieuwe producten altijd eerst via Facebook en de nieuwsbrief. Als er veel positieve reacties op komen, dan weten we dat de kans groot is dat het aan zal slaan.
7. Jullie hebben een groot bereik op Instagram (12K volgers). Hoe heb jullie dit bereikt?
Angela: Instagram is een project van de laatste twee jaar. We hebben verschillende winacties gedaan en samenwerkingen opgezet met influencers in het onderwijs. Zij zijn heel belangrijk voor ons. We bieden ze producten met korting aan waarvan zij een leuke post maken, of ze mogen een pakket vergeven. We hebben nog nooit betaald hoeven adverteren, ook niet via Facebook of Google Ads.
8. Wordt MEES&CO ook in fysieke winkels verkocht?
Nee, we verkopen de producten alleen via onze eigen webshop. We krijgen wel aanvragen van plaatselijke winkels, maar dat hebben we tot nu toe nog nooit gedaan. Wel stonden we vorig jaar op de onderwijsbeurs NOT. Toen merkten we dat mensen het fijn vinden om de producten in het echt te zien en vast te kunnen houden. Het is wel een droom om een keer een eigen pop-up shop te hebben en onze klanten in het echt te ontmoeten.
"Hoe meer energie je erin steekt, hoe meer je eruit haalt. Het is bizar hoe dat werkt."
9. Hoe zijn jullie bij Mijnwebwinkel uitgekomen?
Jeroen: Toen het idee van de sweaters zo aansloeg, moesten we snel op zoek naar een webwinkel systeem. Mijnwebwinkel was perfect om snel mee te starten. We hebben ook gekeken naar andere partijen, maar Mijnwebwinkel was handig omdat het een Nederlands bedrijf is en je geen technische kennis nodig hebt. En iemand die we kennen heeft ook een Mijnwebwinkel shop. Mocht het systeem er even uit liggen of er treed een storing op dan hebben wij hier geen omkijken naar. Hierdoor kunnen we ons focussen op onze core business. Qua orderverwerking en automatisering zoals de MyParcel verzendlabels en de betaaldiensten van Mollie is het top.
10. Wat vinden jullie het leukste aan het runnen van jullie eigen webshop?
Jeroen: De afwisseling tussen voor de klas staan en je eigen baas zijn is erg fijn. Als leraar ben je erg gebonden aan regels en tijden, terwijl je als eigen baas juist heel flexibel bent. Bijvoorbeeld in het bepalen van je eigen werktijden en indelen van je dag. Verder geeft het veel voldoening dat je iets bedenkt wat anderen leuk vinden en de positieve reacties die je hierop krijgt. Als iemand aan het einde van de dag een ‘geslaagd vlag’ bestelt, spring ik op mijn fiets naar een PostNL punt zodat ze ‘m op tijd in huis hebben. Als ik dan vervolgens een berichtje krijg om me te bedanken, is dat heel leuk.
Angela: Ik vind het vooral tof om dingen uit te proberen. Vooral social media en marketing. Nu mag het. Er is geen baas die er iets van zegt. Als dingen niet werken, doen we het niet meer. Dat geeft een groot gevoel van vrijheid.
11. Wat hopen jullie nog met MEES&CO te bereiken?
Angela: Goede vraag! We zijn vooral erg dankbaar hoe MEES&CO draait en hoe het zich heeft ontwikkelt. Het lijkt ons gaaf als MEES&CO zo door blijft draaien als de afgelopen twee jaar; dat er een stijgende lijn in zit. Ook willen we graag ons productaanbod uitbreiden en vaker deelnemen aan beurzen. In januari hopen we weer op de NOT te staan. En wie weet willen we ooit een eigen event organiseren voor leraren.
Jeroen: We hebben inderdaad geen specifiek doel dat we perse willen bereiken. Maar we hopen dat MEES&CO succesvol blijft en dat we dit kunnen blijven doen.
12. Hebben jullie tips voor startende ondernemers?
Angela: Doen! Dit was altijd al Jeroens motto, maar zelf was ik iets terughoudender. Ik dacht: ‘Hoe gaan we het allemaal doen?’. Maar Jeroen zei: ‘We proberen het gewoon’. Doe het eerst naast je baan en als je op een gegeven moment merkt dat je een keuze moet maken, doe het dan. Doe het niet allebei half, maar concentreer je op je webshop. Hoe meer tijd je erin steekt, hoe meer je eruit haalt. Dat merken wij echt.
Jeroen: Inderdaad, gewoon doen! “Every accomplishment starts with the decision to try.” Met trial en error ondervind je vanzelf dat dingen wel of niet werken. Zo ben ik ooit een eigen kledinglijn begonnen, maar dat is niet gelopen zoals ik had gehoopt. Ik heb liever spijt van wat ik wél heb geprobeerd, dan van wat niet. Anders hou je altijd het gevoel ‘Stel nou’. Nu was het even balen, maar heb ik het wel gedaan. En geef jezelf een limiet. Kijk het een aantal maanden aan. Als het toch niet is wat je wilt of het loopt niet, kun je altijd terug.