Uitgelicht: Airplantshop
Kies een niche, zeggen ze vaak als je een webwinkel wilt beginnen. Dat is bij Marleen Zeeman van Airplantshop wel gelukt. Ze raakte verliefd op de bijzondere luchtplantjes en is er nu fulltime mee bezig. Maar lukt het ook om voldoende conversie uit haar webshop te halen? Lees het interview dat Lennart van Shopboost met haar had.
1. Luchtplantjes. Hoe kwam je daarbij?
Ik was met twee vriendinnen aan het shoppen in Rotterdam toen ik in een conceptstore een paar luchtplantjes zag hangen. Mijn vriendinnen kenden het al, maar ik nog niet. Ik was direct gefascineerd. Thuis heb ik er meteen meer over opgezocht. Tillandsia is de officiële naam van deze plant. Ze hebben geen aarde nodig, je hoeft ze alleen maar af en toe met water te besproeien. Gek genoeg bestonden er online nog nauwelijks gespecialiseerde winkels. Dat leek mij een gouden kans.
2. Wat voor soort klanten bedien je?
Verrassend veel mannen. Een echte verklaring heb ik daar niet voor, al vermoed ik dat ze veelal in een terrarium terechtkomen. Verder blijken er ook verrassend veel verzamelaars en liefhebbers te zijn. Inmiddels hebben we ook een zakelijke webshop. Beide shops zijn gemaakt via Mijnwebwinkel.
3. Vond je het lastig om een webshop op te zetten?
Als community manager en online marketeer heb ik in het verleden al verschillende webshops geoptimaliseerd. Ik wist er dus wel wat vanaf. Maar dan nog, er komt verschrikkelijk veel bij kijken. Het is niet alleen jezelf verdiepen in je product, er komt ook een hoop administratie bij. En hoe groter je bedrijf wordt, hoe meer tijd er in gaat zitten. Je moet er 200% voor gaan er veel tijd insteken om er een succes van te maken.
''Ik was direct gefascineerd toen ik de luchtplantjes ontdekte. Thuis heb ik er meteen meer over opgezocht. Gek genoeg bestonden er online nog nauwelijks gespecialiseerde winkels. Dat leek mij een gouden kans.''
4. Doe je ook aan offline marketing?
Ondanks dat webshops online winkels zijn, raad ik het iedereen aan om ook op markten en beurzen te staan. Laat je product zien aan de consument en vertel het verhaal erachter. Als ze zien dat je vol enthousiasme en met plezier bezig bent met je werk/product, dan geef je de klant ook een fijn gevoel. Zo is ook onze slogan ontstaan: ‘airplants make you smile!’ Dit is bij mij ook echt zo en dit wil ik graag ook overbrengen aan de consument.
5. Hoe zorg je dat je online wordt gevonden?
Google Adwords en Google Shopping werken voor ons erg goed als het gaat om advertenties. Als het om SEO gaat: zorg dat je onder de aandacht komt bij bloggers, geef ze bijvoorbeeld jouw product cadeau om te verloten met een prijsvraag of ga samenwerkingen aan met bedrijven die bij jou passen. Vraag niet alleen of ze jouw product willen promoten, maar doe ook wat voor hun terug. Airplantshop maakt ook veel gebruik van social media. Vooral Facebook en Instagram. Op Facebook heb je voornamelijk de mogelijkheid om langere teksten of prijsvragen neer te zetten en Instagram wordt bij ons vooral gebruikt als inspiratiepagina. Daar kun je kijken wat je allemaal met airplants kunt doen.
6. Lukt het ook om die bezoekers tot klant te maken?
In eerste instantie deed ik niets extra’s om bezoekers tot een aankoop te verleiden of om hun aandacht te trekken. Toen ik de mogelijkheden onderzocht om een pop-up te plaatsen kwam ik bij Shopboost uit. We startten met een standaard kortingscode van 5%. Maar wat nog beter bleek te werken was om een gratis luchtplantje cadeau te geven bij elke bestelling. Bezoekers zagen een pop-up met de tekst ‘Gratis airplantje’, wat de conversie een enorme boost gaf. Bij ruim een derde (34%) van de orders is de kortingscode gebruikt. Daarnaast kun je de pop-up bijvoorbeeld ook gebruiken bij de feestdagen die er weer aan zitten te komen.
Shopboost
Shopboost is een tool die je gemakkelijk kunt integreren in je webshop. Op basis van tientallen variabelen analyseert Shopboost het gedrag van bezoekers en detecteert vergelijkings- en twijfelgedrag. Shopboost biedt alleen aan deze vergelijkende en twijfelende bezoekers een verrassing aan. Zoals een korting, extra service of advies, gratis product of gratis verzending. Zo maak je van twijfelende bezoekers, nieuwe klanten. Als Mijnwebwinkel gebruiker kun je Shopboost gratis uitproberen.