Uitgelicht: Evert Kwok
This shit is bananas. Woordgrappen, droge humor én bananen. Dat is hoe je de cartoons van Evert Kwok het beste kunt omschrijven. Achter Evert Kwok zit het cartoonistenduo Eelke de Blouw en Tjarko Evenboer.
1. Hoelang bestaat Evert Kwok al?
Eelke: Al 17 jaar. We waren huisgenoten in Leeuwarden en hebben samen Communicatie gestudeerd. Dat was niet zo’n hele zware studie dus we hadden tijd over om cartoons te verzinnen. Dit deden we heel crappy zwart-wit in Photoshop. Maar we vonden het leuk om te doen en er werd leuk op gereageerd door vrienden. We spraken af om elke week een cartoon te maken en dit vol te houden. Direct na onze studie zijn we Studio Vuurdoorn begonnen; een vormgevingsbureau waar Evert Kwok een onderdeel van is. Inmiddels is 80% van wat we doen Evert Kwok.
2. Hoe is jullie taakverdeling?
Eelke: In het begin tekenden we allebei, maar tegenwoordig tekent Tjarko alles. De grappen verzinnen we samen Daarnaast houd ik me bezig met de webwinkel, klaarmaken van de bestellingen en het grootste deel van social media. Meestal post ik om 10 uur iets op social media en op onze eigen site. Inmiddels is hier een publicatieschema voor. Voor de rest verschilt het per dag heel erg wat we doen.
3. Evert Kwok wordt ook wel ‘Koning van de woordgrap’ genoemd. Hoe komen jullie hier telkens op?
Tjarko: Het is echt een tweede natuur geworden. Als mensen iets zeggen, zijn we gespitst of we daar een grap over kunnen maken. Wat we in onze cartoons niet veel doen is inhaken op de actualiteit. Dit kost veel tijd en we staan niet dagelijks in een krant waarvoor het nodig is. Wel Tweeten we tijdens grote evenementen zoals het Eurovisiesongfestival en wedstrijden van Oranje. Dan maken we van te voren schetsjes over verschillende scenario’s. In de loop der jaren zijn we ook meer allround grappenmakers geworden dan puur cartoonisten.
4. Hoe blijven jullie Evert Kwok vernieuwen?
Eelke: In een database houden we bij welke grappen we al hebben gebruikt en welke nog nooit in een album hebben gestaan. Dat houden we goed in de gaten want je wilt mensen niet gaan vervelen. Diehard fans herkennen het wel als één van hun favorieten ergens voor de tweede keer wordt geplaatst, maar hebben hier nooit commentaar op. Daarin verschilt onze branche ook wel van die van anderen: muzikanten mogen telkens hetzelfde spelen, wij moeten met nieuwe dingen komen. Soms putten we wel uit ons archief omdat het vooral om de grap gaat, maar proberen natuurlijk vooral nieuwe dingen te doen. Onze tekenstijl heeft zich ook verder ontwikkeld en is verfijnder geworden. De eerste twee albums durven we amper meer in te kijken, haha.
5. Hoeveel tijd zijn jullie kwijt per cartoon?
Tjarko: Dat ligt eraan. Een cartoon van 2 mannetjes die iets zeggen en voor een statische achtergrond staan is binnen 2 uur klaar. Maar bij sommige cartoons zijn er meerdere mannetjes of moet je echt nadenken over de accessoires. Daar ben je vlot 3 á 4 uur mee zoet. We bedenken eerst samen een grap en werken daarvan vaak eerst een schets uit. Vervolgens maak ik een lijntekening en doe ik het inkleurwerk.
"Muzikanten mogen telkens hetzelfde spelen, maar wij moeten steeds met nieuwe dingen komen."
6. Jullie hebben meer dan 150.000 (!) volgers op social media. Hoe doen jullie dit?
Eelke: Toevallig kreeg ik vandaag een herinnering op Facebook dat ik 3 jaar geleden blij was met 15.000 volgers. Inmiddels zijn het er 110.000+. We hebben bewust gekozen om social media actief in te zetten. Voorheen plaatste je cartoons in de krant, vervolgens bundelde je ze en die boeken verkocht je. Dat was het verdienmodel, maar niet heel lucratief. Wij wilden het anders doen en zijn onze cartoons gratis gaan verspreiden zodat mensen ze kunnen delen. Vroeg of laat levert dat iets op. Dat heeft gewerkt en het is enorm hard gegaan: sommige cartoons hebben een bereik van een half miljoen en per dag krijgen we er 1.000 Facebook-likes bij! Dat stimuleert de boekverkoop enorm.
7. Wat is de kracht van Evert Kwok?
Eelke: Het gaat om de combinatie van de tekening plus de woordgrap; we houden van het spel met taal. We maken superflauwe grapjes die vaak zo slecht zijn, dat ze daardoor weer goed zijn. Het is een bewuste keuze om de mannetjes als zoutzak af te beelden; de cartoons hebben de lulligheid nodig om de grap te laten werken. En natuurlijk onze running gags: bananen! Voor onze Nationale Bananensmijtdag, een fictief evenement wat niet meer is dan een leuke grap, meldden meer dan 58K mensen zich aan!
8. De Evert Kwok fan kan zijn hart ophalen aan merchandise. Waarom zijn jullie dit aanbod gaan verkopen?
Eelke: We verkopen al vanaf 2009 T-shirts, inmiddels meer dan 70. Dit is nu één van onze hoofdinkomsten, weer met dank aan social media. Want zolang mensen het grappige shirts vinden, gaan ze het sharen. Tjarko: Het bizarste voorbeeld is de ja/nee sticker. We hebben er 250 laten maken omdat we het zelf leuk vonden en dachten 'desnoods geven we ze gratis weg'. Binnen 1.5 uur waren ze allemaal verkocht! Hetzelfde geldt voor kerstkaarten. Deze hebben we vorig jaar voor het eerst verkocht en zo gepeild of er animo voor is. Dit jaar hebben we de oplage verdubbeld.
9. Wat doen jullie aan klantenbinding?
Tjarko: We zitten altijd in een spagaat: stuur je mensen naar Bol.com of naar je eigen webshop? Natuurlijk wil je graag mensen in je eigen shop, maar we willen ook graag hoog staan op Bol.com, want daar betaal je geen verzendkosten. Een USP die we in onze eigen shop helaas niet waar kunnen maken. Als mensen bij ons iets kopen, dan doen ze dat met een reden. Zo verkopen we de kerstkaarten bijvoorbeeld alleen in onze eigen shop. Om de verzendkosten goed te maken, proberen we iets extra’s te doen. Zo maken we een klein tekeningetje voorin een stripboek of sturen we leuke stickers en grappige plaatjes mee. Bij welke webshop maak je je bestelling open en vind je een plaatje van Jeff uit GTST of Dries Roelvink? ;-)
10. Wat is jullie ultieme publicatiedroom?
Tjarko: Afgelopen zomer hebben we 7 weken in het Algemeen Dagblad gestaan. Dat was heel leuk, maar onze ultieme droom weten we eigenlijk niet. Misschien naar het buitenland? Maar woordgrappen vertalen naar het Engels is gevaarlijk, haha. We zijn geen native speakers en veel grappen zijn niet te vertalen. Misschien dat we vaker iets voor TV zouden willen doen; er liggen nog allerlei ideeën voor sketches. We vinden het leuk om breed dingen met humor te doen én om in alle boekhandels bij de kassa’s te liggen. Maar ik weet niet of dat haalbaar is. Een scheurkalender is wel iets wat we al een aantal jaren willen. Dus wie weet!
Eelke en Tjarko maakten hun shop met Mijnwebwinkel
Jouw webwinkel uitgelicht?
Stuur je suggestie naar marketing@mijnwebwinkel.nl en wie weet zie je jouw winkel hier binnenkort terug :)