Het spaarprogramma instellen en beheren
Wil jij een spaarprogramma toevoegen aan je webshop? In deze tutorial leggen we je uit hoe je deze kunt instellen en beheren.
Het spaarprogramma instellen
Heb je het spaarprogramma geactiveerd in de beheeromgeving van je webwinkel? Mooi! Dan kun je starten met het instellen van jouw spaarprogramma op de instellingenpagina (Spaarprogramma).
Op deze pagina stel je het spaarprogramma in, beheer je het en voeg je beloningen toe waar je klanten voor kunnen sparen.
Spaarpunten
Klanten die met hun klantaccount zijn ingelogd en een bestelling plaatsen sparen automatisch spaarpunten wanneer het spaarprogramma is geactiveerd in je shop. De spaarpunten worden berekend op basis van het totale orderbedrag (verzend- en betaalkosten uitgesloten). Bij ‘Spaarpunten’ kun je aangeven hoeveel punten iemand krijgt per uitgegeven €1. Euro’s worden alleen op hele getallen bijgehouden. Dit betekent dat bij een totaal orderbedrag van €19,99 19 keer het door jouw gekozen puntenaantal wordt gespaard.
De spaarpunten kunnen ingezet worden op een door de klant gekozen moment. Dit houdt in dat de klant zelf kan bepalen hoelang de spaarpunten worden opgespaard of wanneer de klant de beloning(en) inwisselt.
Stap 1
Goedkeuringsperiode spaarpunten
De gespaarde punten worden niet direct bijgeschreven, maar komen eerst in een goedkeuringsperiode terecht. Wanneer de periode eindigt worden de punten definitief bijgeschreven en zijn ze door de klant in te wisselen voor beloningen. Standaard staat deze periode op 14 dagen in verband met de gemiddelde retourtermijn. Dit is een veiligheidsbuffer om fraude met retouren en spaarpunten tegen te gaan. De duur van deze periode is instelbaar bij ‘Goedkeuringsperiode’ (in dagen). Mocht je een langere retourtermijn hebben ingesteld, dan raden wij aan je goedkeuringsperiode gelijk te trekken met het retourtermijn.
Stap 2
Beloningen
Met de knop ‘Voeg een beloning toe’ ga je naar de pagina waar je een beloning kunt aanmaken en toevoegen aan je spaarprogramma. Een beloning van het spaarprogramma is altijd in de vorm van een kortingscode. Deze kortingscode is voor een beperkte tijd geldig en deze periode is instelbaar bij ‘Geldigheidsduur’. lees hier meer over onder het kopje ‘Geldigheidsduur’.
Stap 3
Titel, omschrijving en afbeelding
Voor elke beloning kan een eigen titel, omschrijving en afbeelding worden ingesteld op de pagina ‘beloning toevoegen’. Let erop dat beloningen die je toevoegt worden toegevoegd in alle beschikbare talen. Vergeet ze dus niet te vertalen als jouw webwinkel in meerdere talen beschikbaar is!
Stap 4
Benodigde spaarpunten
Je kunt zelf instellen hoeveel spaarpunten klanten moeten verzamelen om je beloningen te krijgen. Denk hierbij aan hoeveel spaarpunten er vrij worden gegeven per euro. Zorg dat dit in verhouding is met de benodigde spaarpunten.
In dit blog geven we je tips over goede verhoudingen tussen de spaarpunten en beloningen.
Stap 5
Geldigheidsduur
Stel vervolgens de geldigheidsduur in van de gekozen beloningen van de klanten (in dagen). De goedkeuringsperiode gaat in vanaf het moment dat je je punten inwisselt voor de beloning (de kortingscode). Vanaf dan is de beloning beschikbaar en geldig zolang de geldigheidsduur loopt.
Stap 6
Soort beloningen
Er zijn meerdere soorten beloningen die jij kunt aanbieden voor de spaarpunten. We hebben ze voor je op een rijtje gezet:
Procentuele korting
Bij een procentuele korting kan de klant de benodigde spaarpunten inwisselen voor bijvoorbeeld 10% korting op het orderbedrag.
Vaste korting
De klant kan door zijn punten in te wisselen een vaste korting krijgen. Denk hierbij aan een vaste 15 euro korting op zijn bestelling/orderbedrag.
Gratis verzending
Wanneer de klant de benodigde punten heeft opgespaard en zijn of haar spaarpunten wil inwisselen voor een beloning kan er op dat moment ook gekozen worden voor de beloning ‘gratis verzending’. Wat inhoudt dat de kosten van de verzending worden geschrapt.
Gratis product
Hierbij kan de klant zijn of haar spaarpunten inwisselen voor een gratis product (Dit gratis product is aangegeven bij de beloningen).
Aan jou de keuze welke beloningen je in je webwinkel openstelt aan punten spaarders. Het is mogelijk om meerdere beloningen te kiezen.
Stap 7
Het spaarprogramma activeren
Je activeert het spaarprogramma bovenaan de pagina in de beheeromgeving, let op: je dient onderin wel nog op opslaan te klikken. Let hierbij wel op dat het spaarprogramma direct zichtbaar is in de klantaccounts van je klanten, zodra je het spaarprogramma activeert. We raden je aan om het spaarprogramma pas te activeren wanneer je alle stappen hebt doorlopen en het spaarprogramma goed is geïnstalleerd.
Stap 8
Het spaarprogramma, de spaarpunten of de beloningen hernoemen.
Zowel de naam van het spaarprogramma als de spaarpunten of beloningen kunnen een eigen originele naam krijgen, deze kan je zelf benoemen. Ook kun je een afbeelding toevoegen aan het spaarprogramma. Het ideale formaat voor de afbeelding is 84x84 pixels (Ondersteunde bestanden: JPG en PNG, max 25MB). De naam van het programma en de beloningen kunnen elk moment gewijzigd worden in de beheeromgeving. Kies hiervoor bijvoorbeeld een naam die linkt met uw webshop (creatief iets) optioneel.
Stap 9
Teksten aanpassen van de bevestigingsmail
Als een klant een beloning heeft uitgekozen en de kortingscode wordt geactiveerd, krijgt deze klant de kortingscode via een bevestigingsmail. De tekst van deze bevestigingsmail is aanpasbaar. Zorg hierbij wel dat duidelijk is aangegeven hoelang de kortingscode geldig is. De standaardteksten zijn aan te passen op de pagina Standaard Teksten.
In je beheeromgeving is het tekstvak voor de bevestigingsmail al ingevuld met een standaardtekst:
Beste %name%,
Gefeliciteerd! Hierbij ontvang je jouw persoonlijke kortingscode.
%discountcode%
Deze kortingscode kun je tijdens het winkelen invullen in de winkelwagen. De korting wordt vervolgens toegepast op je bestelling.
Bewaar deze mail goed. De code is geldig tot %expirationdate% en eenmalig te gebruiken.
Met vriendelijke groet,
%shopname%