Hoe maak ik een tweede webwinkel aan op het Mijnwebwinkel platform?
Heb je al een webwinkel op het Mijnwebwinkel platform en je wil nóg een webwinkel maken? Wat leuk! We leggen je graag uit hoe je dit kan doen.
Een tweede (of derde, vierde...) webwinkel.
De zaken gaan goed en je zou graag nóg een webwinkel willen op het Mijnwebwinkel platform. Je zou bijvoorbeeld een B2B winkel willen naast je B2C winkel of een geheel ander soort producten verkopen. Een tweede winkel is dan een goed idee zodat je zaken goed kan scheiden.
Door een tweede winkel op te zetten op het platform, kan je aparte voorraden aanhouden. De voorraad wordt niet gelinkt in de winkels. Ook kan je een andere KvK inschrijving of iets dergelijks gebruiken. Maar net wat past bij jouw business. Daarnaast zijn er ook veel webwinkeliers die naast B2C (business to consumer), B2B (business to business) willen verkopen. Zo kan je groothandelprijzen bijvoorbeeld hanteren en kan je consumenten uitsluiten in jouw B2B winkel. Het voordeel hiervan is dus dat je particuliere klanten nooit de verschillende prijzen te zien krijgen en dat je per winkel de prijsweergave kan definiëren (excl. of incl. BTW) of aan kan geven dat jouw zakelijke klanten in dienen te loggen om de prijzen te kunnen zien.
Welk abonnement heb ik nodig?
Wil je een andere productgroep gaan verkopen maar is het onderscheid tussen particuliere of zakelijke verkopen niet noodzakelijk? Dan kan je met een GROW abonnement al hiermee uit de voeten.
Wil je echter een onderscheid maken tussen B2C en B2B? Dan kan je het volgende in gedachten houden:
Bij een PREMIUM abonnement kan je particuliere klanten uitsluiten in jouw winkel. Dit doe je door bij modules in de beheeromgeving aan te geven aan wie je verkoopt: Particulieren, Particulieren én bedrijven, Bedrijven. Je kan bij het PREMIUM abonnement ervoor kiezen uitsluitend aan bedrijven te verkopen. Als je hiervoor kiest dan dient jouw klant in de checkout (de laatste stap in het bestelproces) de bedrijfsnaam in te voeren in een verplicht veld. Daarnaast is er een BTW veld waarin jouw klant het BTW nummer kan invoeren.
Hoe kan ik een tweede winkel openen?
Nu je weet welk abonnement geschikt is voor jouw volgende winkel, ga je naar de pakkettenpagina. Hier kies je het abonnement en klik je op de knop 'Start je webshop' onder dit abonnement.
Vervolgens kies je de winkelnaam. (Deze kan nog altijd aangepast worden én je kan op een later moment nog een domeinnaam kiezen). Als het goed is, is jouw mailadres al ingevuld dat je gebruikt om in te loggen in de winkel die je al hebt. Door hetzelfde mailadres te gebruiken, kan je heel gemakkelijk vanuit 1 beheeromgeving wisselen tussen de winkels die je op het platform hebt. Mocht je dit niet wensen (bijvoorbeeld omdat je de inloggegevens met iemand wilt delen) dan kan je ook een andere gebruikersnaam kiezen. Klik hiervoor even op de volgende link: https://www.mijnwebwinkel.nl/beheer/logout. Op deze manier log je geheel uit en kan je een andere gebruikersnaam kiezen.
Gebruik je toch dezelfde gebruikersnaam? Dan kan je in de beheeromgeving wisselen tussen de winkels. Klik hiervoor rechts bovenin op de afbeelding waarin een letter staat (de avatar). Vervolgens verschijnt er een menu. Als je in dit menu naar beneden scrollt, dan zie je hier alle winkels die je op het platform hebt aangemaakt.
Kan ik de winkel die ik al heb kopiëren naar mijn nieuwe winkel?
Dit is niet mogelijk. Mocht je dezelfde instellingen wensen voor de tweede winkel, dan kan je bijvoorbeeld het volgende doen:
1. Open de beheeromgeving in een browser, bijvoorbeeld Chrome.
2. Open nogmaals de beheeromgeving in een ándere browser, bijvoorbeeld Firefox.
3. Als je 2 beeldschermen naast elkaar hebt, dan kan je alle instellingen gemakkelijk kopiëren vanuit Vormgeving van de ene winkel naar de andere winkel.
Op deze manier kan je ook pagina inhoud kopiëren. Artikelen zal je handmatig dienen toe te voegen zoals je gewend bent te doen.
Waarom verschillende browsers?
Als je de beheeromgeving meerdere keren opent in dezelfde browser, dan worden wijzigingen die voor winkel A zijn, mogelijkerwijs doorgevoerd in winkel B. Dit omdat je niet tegelijk ingelogd kan zijn in 1 browser in meerdere winkels.
Zitten hier kosten aan verbonden?
Ja. Bij elk abonnement dat je afsluit worden de abonnementskosten in rekening gebracht die passen bij het abonnement dat je gekozen hebt. De abonnementskosten worden in rekening gebracht vanaf de datum dat je betreffende nieuwe winkel start.
Voorbeelden
Tot slot nog wat voorbeelden van winkels op ons platform die 2 (of meer) winkels hebben:
https://www.winkeltjevananne-wholesale.nl/
https://www.winkeltjevananne.nl/
In de community is er ook aandacht besteed aan dit onderwerp.