Hoe voldoe ik als webwinkelier aan de Geoblocking Verordening?
Wat is geoblocking?
Binnen de EU geldt een vrij verkeer van personen en goederen, waardoor je tijdens een stedentrip gemakkelijk in een ander land offline kunt winkelen. Online zorgt zogeheten geoblocking ervoor dat consumenten minder gemakkelijk bij buitenlandse webshops kunnen bestellen. Zo kan het zijn dat je als Nederlandse online shopper bij een Franse webwinkelier niets kunt bestellen, omdat je geen Frans factuuradres hebt.
Let op: vanaf 3 december 2018 gaat dit veranderen. Met de nieuwe Europese Geodiscriminatie Verordening worden er strengere eisen gesteld aan de uitvoering van geoblocking. Dit houdt in dat consumenten meer vrijheden krijgen om buiten het eigen land te kunnen bestellen.
Wat moet jij als webwinkelier doen?
Als Europese webshop mag je de verkoop aan een buitenlandse klant niet weigeren. Wel mag je zelf je leveringsgebied bepalen, waardoor je niet verplicht bent om buiten je leveringsgebied te leveren. Het is belangrijk dat je dit leveringsgebied opneemt in je algemene voorwaarden. Als je buitenlandse klant de bestelling wil ophalen of laten leveren op een adres binnen jouw leveringsgebied, dan moet je dit toestaan.
Je kunt je algemene voorwaarden aanpassen via Instellingen/Juridisch/Algemene voorwaarden.