start direct

Waarom wordt er geen btw verlegd in mijn shop bij een zakelijke bestelling?

Beschikbaar vanaf Mijnwebwinkel PRO

Nu je bent begonnen met zakelijk verkopen komen er wat functies om de hoek kijken waar je misschien niet eerder mee te maken hebt gehad en daarom gaandeweg wat vragen oproepen. 

Als je verkoopt aan een ander bedrijf binnen de EU wordt de btw voortaan automatisch  verlegd in de checkout, waardoor je de klant geen btw in rekening brengt bij het afrekenen van de order. Nu kan het voorkomen dat je wel aan de andere ondernemer (binnen de EU) hebt verkocht, maar de btw niet is verlegd, hoe kan dat?

1. Je hebt geen btw-nummer ingevuld bij vestigingsland onder Btw instellingen

Om btw te kunnen verleggen is van beide partijen een btw nummer vereist door de belastingdienst. Jij als winkelier moet je btw-nummer invullen bij je vestigingsland door naar de volgende pagina te gaan: Instellingen/Checkout/Prijsweergave & Btw. Heb je dit niet ingevuld, dan zal de btw niet worden verlegd.

2. De klant heeft geen btw-nummer ingevuld bij het afrekenen van de order

Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als bij het vorige punt. Op de factuur moet ook het btw-nummer staan van de klant om te voldoen aan de wettelijke vereisten voor het verleggen van de btw. De klant moet het btw-nummer in de checkout invullen. 

3. De klant heeft een Nederlands btw-nummer ingevuld

De btw wordt verlegd als er een btw-nummer wordt ingevuld van een bedrijf met een Europees btw-nummer anders dan een Nederlandse. Binnen Nederland kan btw niet worden verlegd.

4. De klant is gevestigd buiten de EU en heeft een btw-nummer buiten de EU ingevuld

Als de klant van buiten de EU een bestelling doet wordt er btw 0% weergegeven. Dit lijkt op btw verleggen, maar is het niet. Hier wordt namelijk 0% btw gerekend omdat de order vrijgesteld is van btw.