start direct

10 tips voor een goede contactpagina

10 tips voor een goede contactpagina header.png

Een contactpagina is een must voor iedere webwinkel: het zorgt voor vertrouwen en laat zien dat er een echt bedrijf achter je website zit. Er zit veel verschil tussen een goede en een slechte contactpagina. Met deze tips zorg jij dat jouw contactpagina tot de eerste categorie behoort!

Waarom een contactpagina?

Je contactpagina is een belangrijk onderdeel om potentiële klanten te overtuigen. Bezoekers komen op deze pagina terecht omdat ze met je in contact willen komen, een vraag hebben of extra informatie zoeken. De contactpagina is een belangrijke stap in het opbouwen van een klantrelatie dus zorg voor een positieve ervaring waarbij ze zich welkom (en begrepen) voelen.

Deze 10 tips helpen je om je contactpagina zo effectief mogelijk in te zetten: 

1. Vermeld de juiste informatie

Zorg dat je contactpagina in ieder geval beschikt over de volgende gegevens:

  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfsgegevens (KvK-nummer en btw-nummer)
  • Adresgegevens (straat, huisnummer, postcode/postbus, land)
  • E-mailadres


Naast een e-mailadres dien je minimaal één andere mogelijkheid voor direct persoonlijk contact aan te bieden, bijvoorbeeld een telefoonnummer. Ben je actief op social media kanalen zoals Instagram of Facebook? Overweeg dan om deze te vermelden als contactkanaal. Het is tegenwoordig één van de snelste manieren van communiceren.

2. Maak je e-mailadres aanklikbaar

Maak je e-mailadres aanklikbaar. Dit doe je door een link toe te voegen en bij ‘Linktype’ te kiezen voor E-mail. Wanneer een bezoeker dan op je e-mailadres klikt, opent zijn of haar e-mailprogramma automatisch en wordt er een nieuwe e-mail gestart waar jouw mailadres al ingevuld is. Dit maakt het vooral voor smartphone gebruikers gemakkelijk om een e-mail te sturen. Ook voorkom je hiermee dat je e-mailadres per ongeluk verkeerd overgetypt wordt.

Schermafbeelding 2017-05-23 om 13.19.09.png

3. Zorg voor een contactformulier

Sommige bezoekers vinden het gemakkelijker om een contactformulier in te vullen dan een e-mail te versturen. Als je een Mijnwebwinkel shop hebt, zetten wij het contactformulier standaard voor je klaar op de pagina Contact. Aan dit contactformulier zijn buiten de benodigde velden een nieuwsbrief-aanmeldoptie en CAPTCHA (tip 5) toegevoegd. De berichten die via het contactformulier binnenkomen vind je onder Klanten/Berichten, en natuurlijk ook in je mailbox.

4. Vraag alleen de noodzakelijke gegevens

Je wilt je bezoeker niet afschrikken met teveel velden. Daarom hebben wij het contactformulier standaard voor je ingericht met de velden: naam, e-mail, telefoonnummer en bericht. Meer is er –in de meeste gevallen- niet nodig om een vraag te kunnen beantwoorden. Mocht dit wel het geval zijn kun je aangeven dat je bezoeker dit er in het bericht vak bij typt. In het menu Standaardteksten kun je de teksten voor de invulvelden aanpassen.

5. Voorzie je contactformulier van een reCAPTCHA

Om te voorkomen dat je via je contactformulier SPAM binnenkrijgt, hebben wij ‘m standaard voorzien van een CAPTCHA. Dit is een tool die kijkt of je te maken hebt met een menselijke gebruiker of een (ro)bot. Pas als blijkt dat het gaat om een echt persoon, wordt het formulier verzonden. Heb je een PRO shop? Dan kun je kosteloos een reCAPTCHA aanvragen. Dan hoeven bezoekers geen code meer over te typen, maar alleen een vakje aan te vinken, handig! In dit support item leggen we je meer uit over (re)CAPTCHA.

Schermafbeelding 2017-05-23 om 13.22.12.png
Met een reCAPTCHA hoeven bezoekers alleen nog maar een vinkje aan te vinken

6. Zorg voor een leuk bedankbericht

Een bedankmelding is belangrijk omdat er anders twijfel kan ontstaan of het formulier wel goed ingevuld en verstuurd is. Hier kun je de teksten aanpassen van het bedankbericht aanpassen zodat ze aansluiten bij je tone-of-voice. Deze e-mail wordt automatisch verstuurd nadat iemand het contactformulier ingevuld heeft. 

7. Laat weten hoelang een antwoord gemiddeld duurt

Krijgen je bezoekers standaard binnen dezelfde dag of misschien zelfs binnen zoveel uur een reactie? Vermeld dit als USP op je contactpagina. Zet er ook duidelijk bij hoe en wanneer mensen je kunnen bereiken. Ben je alleen op werkdagen bereikbaar of ook in het weekend? En op welke tijden? Geef het ook duidelijk aan als je verminderd bereikbaar bent, bijvoorbeeld omdat je een fulltime baan hebt naast je shop. Vaak vinden mensen dit helemaal niet erg, zolang ze maar weten wat ze kunnen verwachten.

8. Maak een verwijzing naar een FAQ-pagina

Ontvang je via je contactpagina vaak dezelfde vragen? Maak dan een aparte pagina met de meest gestelde vragen (FAQ: frequently asked questions) en link hiernaartoe vanaf je contactpagina. Zo vergroot je de kans dat de vraag al beantwoordt wordt en je bezoeker het contactformulier niet eens meer hoeft te gebruiken!

9. Heb je een fysieke shop? Laat het zien!

Heb je naast je webshop ook een fysieke winkel? Zet hiervan een foto op de contactpagina. Het laat nog eens extra zien dat er een echt bedrijf zit achter je site en het verhoogt de kans dat je online bezoekers ook een bezoekje brengen aan de fysieke shop. Vergeet ook niet om de openingstijden van je winkel te vermelden. 

10. Plaats je contactpagina op meerdere plekken

Je weet nu waar een goede contactpagina aan moet voldoen. Maar waar kun je ‘m het beste plaatsen? Het liefste op meerdere plekken! De meeste bezoekers zullen de contactpagina zoeken in je footer. Wil je ‘Contact’ ook in je navigatie tonen? Kies dan altijd voor helemaal rechts bij een horizontale menubalk en onderaan bij een verticaal navigatiemenu. Ook is het slim om een link naar je contactpagina op te nemen op je over-ons pagina. 

Tot slot: het lijkt misschien een open deur, maar vergeet niet om je contactformulier goed te testen! Dan weet je of alles goed werkt en zie je het bedankbericht met eigen ogen. Ook weet je dan zeker dat het bericht in je juiste e-mailbox aankomt.