start direct

10 tips voor het openen van een pop-up shop

flavorites pop up shop.png

Een winkel heb je misschien allang niet meer alleen online. Voor sommigen is het juist de kunst om ook regelmatig offline aanwezig te zijn. Dat kun je doen door je producten ook via winkels te verkopen, door regelmatig op evenementen te staan of… door een pop-up shop te openen! In dit blog geeft Natascha van Flavourites je tien tips voor het openen van een eigen pop-up shop.

1 Bekijk of een pop-up shop wel écht iets voor jou is

Een pop-up shop open je niet zomaar 'even tussendoor'. Het werkt natuurlijk 't allerbeste als je zelf de verkoper bent. Deze uren moet je dus incalculeren én wees je er bewust van dat verkopen een vak apart is. Past dit niet bij je, of vind je het eigenlijk niet leuk om te doen? Denk er dan goed over na of een pop-up shop iets voor jou is. Want hier geldt: doe het alleen als je het écht goed kunt doen.

2 Kies de juiste locatie

Het openen van een pop-up shop heeft alleen zin als je het juiste publiek binnen weet te halen. Laat je dus niet te snel verleiden door dat prachtige pandje in die charmante achterafstraat, maar check goed of het juiste publiek jou daar wel zal weten te vinden. Welke winkels zitten er nog meer in de straat? Hoe is de doorloop? Verdiep je hier goed in voordat je de winkel opent.

De pop-up shop van de Cycle Shop in Melbourne (AUS)

3 Breng je kosten in kaart

Het lijkt misschien heel aantrekkelijk om voor een korte periode een winkel te runnen, maar vergeet niet om alle kosten goed in kaart te brengen. Huur, aankleding, personeel, de uren die je niet kunt besteden aan het runnen van je webshop… Probeer een zo realistisch mogelijk beeld te schetsen.

4 Lanceer nieuwe producten

Wil je een nieuw product lanceren? Dan is het openen van een pop-up shop een perfect middel om de consument jouw nieuwe product te laten testen. Je ziet meteen de reacties en kunt direct in gesprek gaan met gebruikers. 

5 Verkoop je oude voorraden

Heb je oude voorraden die je via je webshop niet meer kwijtraakt? Gebruik je pop-up shop als dé ultieme gelegenheid om ervan af te komen!

6 Ontmoet je vaste klanten

Dit is hét moment om je vaste klanten eens in het echt te zien. Nodig ze uit en laat ze op alle manieren weten dat je nu ook ‘live’ te bezoeken bent. Breng je klanten op de hoogte via je website, nieuwsbrief en social media. Doe wat extra’s voor je vaste klanten en zie je pop-up shop als het ultieme moment om extra aan klantenbinding te doen. Hiermee begin je natuurlijk al ruim voordat je pop-up shop open gaat, zodat je zo lang mogelijk profiteert van je tijdelijke winkel.

7 It's all about branding

Als je denkt dat je met een pop-up shop hoge winsten naar binnen kunt slepen, zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen. De kosten voor het openen van een pop-up shop zijn behoorlijk (zie ook punt 3). Branding, dáár gaat het om bij je tijdelijke winkel. Maak dus een keuze voor jezelf: investeer je liever in (online) marketing of in een pop-up shop?

Extra tip: probeer je verkopen te verlengen. Geef klanten die iets kopen in je fysieke shop bijvoorbeeld een kortingscode voor hun eerstvolgende bestelling in je webshop.

De graphics van de pop-up shop van Nor-Folk (GB)

8 Kies zorgvuldig je openingstijden

Let bij het bepalen van de openingstijden op de volgende aspecten: 

  • Laat bij de entree zien op welke tijden je geopend bent en houd je er ook aan. Dit voorkomt teleurgestelde klanten.
  • ​Informeer bij de winkels om je heen op welke tijden zij geopend zijn. Slim om diezelfde tijden ook geopend te zijn, want als iedereen in de straat op maandag dicht is en jij bent open, zullen er niet veel klanten binnenkomen.

9 Bepaal je look & feel

In sommige gevallen huur je een winkel die al ingericht is met winkelmeubilair. Wel zo handig. Ga je een leegstaande winkel huren? Probeer meubilair op de kop te tikken via veilingsites, Marktplaats of de kringloopwinkel. Het is natuurlijk extra mooi als alles in een en dezelfde look & feel is.

10 Geniet!

Last but not least: geniet van deze toffe periode. Het is mega leuk om je vrienden, familie en vaste klanten in je eigen winkel te kunnen ontvangen. Zie het als een grote speeltuin en als een tijd waarin alles draait om leren en het verder ontwikkelen van je business. Veel succes!

LEESTIP: Charlotte Meindersma van Charlotte's Law schreef het boek 'Wetboek voor Webwinkels', met onder meer een hoofdstuk over stenen winkels en pop-up shops.

Extra tip

Ben jij na het lezen van dit blog super geïnteresseerd in offline verkopen, of was je dit misschien al? Kijk dan eens naar de Mijnwebwinkel Kassa App. Met de Kassa App heb je altijd zicht op je producten, voorraad en orders, je klanten rekenen eenvoudig en snel af en de app koppelt al je online én offline verkopen zodat deze synchroon blijven lopen. De Kassa App is maandelijks aan én uit te zetten bij je PRO of PREMIUM webwinkel.