5 Social media trends voor 2024


De feestdagen staan weer voor de deur en het nieuwe jaar is bijna aangebroken. Kortom tijd om vooruit te blikken op de social media trends van 2024. Social media blijft zich continu ontwikkelen en het is daarom voor jou als webshop eigenaar belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwe trends. We delen graag onze verwachte trends voor 2024.

1. De kracht van korte video’s
Misschien is het je al opgevallen, maar op verschillende social media kanalen werden in 2023 al veel korte video’s geplaatst. De populariteit van TikTok heeft deze trend enorm versneld en de verwachting voor 2024 is dat deze trend een punt bereikt waarin korte video’s de nieuwe standaard worden. Niet gek als je je bedenkt dat de spanningsboog en de concentratie van online gebruikers steeds korter wordt. Op TikTok zie je ook steeds vaker split screen content waarbij 2 filmpjes tegelijk worden afgespeeld waardoor de kijker langer zijn of haar aandacht bij de video kan houden.
Door beknopte video’s aan te bieden met boeiende inhoud kunnen gebruikers in korte tijd door een grote hoeveelheid content scrollen waardoor ze sneller datgene vinden wat hen interesseert. Denk bijvoorbeeld aan korte behind the scenes, satisfying inpak video’s of ‘a day in a life’.

2. Video ondertiteling
In de trein, bij de kapper of in de wachtkamer van de tandarts, wist je dat steeds meer social media gebruikers video’s zonder geluid kijken? Een belangrijke trend in 2024 is dan ook het toevoegen van ondertiteling aan al je video’s ongeacht het platform. Ondertiteling vergroot de kans dat je content wordt ontdekt omdat mensen trefwoorden uit de ondertiteling kunnen gebruiken bij het zoeken. Via gratis platforms zoals bijvoorbeeld CapCut kan je met behulp van AI snel en makkelijk ondertiteling toevoegen.

3. Social media als nieuwe zoekmachine
Wist je dat 40% van de jongvolwassenen (18 - 24 jaar) social media gebruikt als een zoekmachine? Vooral TikTok en Pinterest doen het al erg goed. In 2024 wordt SEO op social media daarom echt een must.
Denk je nou; SEO, wat is dat? Dan raden we je aan om ook dit blog te lezen.
SEO (zoekmachine optimalisatie) speelt dus niet alleen een rol in de zoekresultaten van zoekmachines als Google, maar nu dus ook op social media platforms. Door slim gebruik te maken van relevante trefwoorden en hashtags kan de zichtbaarheid van berichten op social media worden vergroot. Daarnaast spelen factoren als engagement (likes, reacties, shares) en de mate van interactie ook een belangrijke rol in de ranking op sociale mediaplatforms.
Door consistent relevante content te creëren en deze te optimaliseren voor trefwoorden die aansluiten bij de interesses van hun doelgroep, kun je als bedrijf je bereik vergroten en meer betrokkenheid genereren.

4. AI als content creator
Je had het misschien al verwacht, maar ook AI, oftewel kunstmatige intelligentie, hoort in dit rijtje thuis. Voor een is AI nog gek en beangstigend en voor een ander biedt het enorm veel mogelijkheden en is een toekomst zonder AI ondenkbaar.
In 2024 zullen we ook steeds meer content zien die is gecreëerd met behulp van AI. Van het schrijven van nieuwsartikelen tot het maken van video's, AI kan je bij deze taken ondersteunen en je helpen inspiratie te vinden. Voeg er je eigen sausje aan toe en zo heb je binnen no-time boeiende content gecreëerd. AI kan leiden tot een grotere snelheid en efficiëntie in het produceren van content op sociale media. Artific is bijvoorbeeld een handige gratis AI tool waarmee je marketing een handje geholpen kan worden.
Naast content zijn er nog een boel andere dingen waarbij AI je kan helpen, denk bijvoorbeeld aan klantenservice, targeting van advertenties of wat dacht je van een AI influencer?

5. User Generated Content
User-generated content, afgekort UGC. Je hebt het op de socials misschien wel voorbij zien komen, maar wat is het nou eigenlijk?
UGC verwijst naar alle content, of het nu tekst, afbeeldingen, video's, recensies of andere vormen van media zijn, die door de gebruikers van het product of de dienst gemaakt worden. UGC wordt steeds belangrijker voor merken en is een krachtige manier om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten. Wat aantrekkelijk is aan deze vorm van content is dat het vertrouwen opwekt bij potentiële klanten omdat de meningen en ervaringen nu niet langer gebaseerd zijn op een reclamespotje van tv, maar nu van “echte” gebruikers.
Door positieve user-generated content op te nemen in je marketingstrategie, kun je als merk een grote impact maken en de geloofwaardigheid van potentiële klanten.
In de VS is UGC al helemaal booming maar in Europa is dit nog upcoming. Nu is dus de perfecte tijd om in te stappen! Via het platform Fiverr kun je actief op zoek gaan naar content creators die jouw product kunnen promoten!
Ga jij inspelen op deze trends? Laat het ons weten op Instagram @mijnwebwinkel.