Haal het beste uit je keurmerk met de juiste plaatsing
Een keurmerk is geen vereiste voor een succesvolle shop, maar het helpt wel! Een keurmerk zorgt nét voor dat beetje extra vertrouwen. Onze ervaring is dat de conversie van webshops met een keurmerk gemiddeld 15% hoger ligt dan die van webshops zonder keurmerk. En de conversiestijging die je kunt behalen wordt mede bepaald door de plaatsing van je keurmerk.
First impressions count
Je krijgt maar één keer de kans om een eerste indruk te maken. Dat geldt ook voor je webshop. Waar een eerste indruk face-to-face nog wel bijgeschaafd kan worden, zit dat online toch net iets anders. Potentiële klanten zijn namelijk maar één muisklik verwijderd van de website van je concurrent. Net als bij een dating-app is de eerste indruk dus cruciaal. Voorkom dat jouw klanten ‘naar links swipen’, door in één oogopslag hun vertrouwen te winnen.
Meteen zichtbaar
Bij WebwinkelKeur zien we dat veel webwinkeliers het keurmerk in de footer plaatsen. Dat lijkt een logische plek, maar het betekent dat bezoekers eerst helemaal naar beneden moeten scrollen om te zien dat de webshop aangesloten is bij een keurmerk. Daarmee mis je een belangrijk element van een goede eerste indruk.
Een aantal plekken waar jouw keurmerk wél direct zichtbaar is:
Interactieve sidebar
Als het keurmerk van jouw keuze een interactieve sidebar aanbiedt, maak daar dan zeker gebruik van. Zo’n sidebar toont dat je bent aangesloten bij een keurmerk en laat ook de gemiddelde reviewscore van jouw webshop zien. Wanneer je bezoekers op de sidebar klikken, kunnen zij direct de beoordelingen lezen. Ze hoeven je webshop dus niet te verlaten en je loopt niet het risico ze daardoor kwijt te raken. Daarnaast kun je het keurmerk in de header en zijkolommen* plaatsen. Een prominente en zichtbare plaatsing verhoogt namelijk je conversie.
*Mits je hiervan gebruikmaakt
De bestelknop
Als webwinkelier wil je graag veel bestellingen krijgen. Jouw klanten doorlopen verschillende stappen op je website voor ze op die zo belangrijke bestelknop klikken. Gedurende die stappen vragen zij zichzelf (vaak onbewust) af of jouw webshop wel te vertrouwen is en of ze niet beter toch elders kunnen bestellen. Het is dus belangrijk om op verschillende momenten te laten zien dat jouw website inderdaad betrouwbaar is. Bijvoorbeeld door het logo van het keurmerk naast de bestelknop te plaatsen. Ook kun je op iedere productpagina de voordelen benoemen van bestellen bij jouw shop en zo eventuele onzekerheden van bezoekers wegnemen.
Let op: dit is alleen mogelijk als je een 'artikeldetailpagina-weergave' gebruikt.
Het virtuele winkelmandje
Ook het winkelmandje kan een drempel zijn. Het is de plek waar twijfelende bezoekers hun aankoop wel of niet definitief maken. Om twijfelaars over de streep te halen kun je hier nogmaals je reviewscore laten zien. En vergeet ook niet om hier de voordelen van je webshop te benoemen. Met ‘Retourneren binnen 30 dagen’, ‘Voor 16:00 uur besteld, vandaag nog verzonden’, of een andere service die je biedt, neem je eventuele onzekerheden weg.
Tekst toevoegen bovenaan je winkelmand kan in de beheeromgeving van de webshop via Instellingen/Checkout/Bestelproces/Wijzig toelichting winkelwagen.
Responsive
Consumenten shoppen steeds vaker via apparaten zoals een mobiel of een tablet. Op de verschillende apparaten wordt je webshop anders weergegeven. Om ervoor te zorgen dat je keurmerk goed zichtbaar blijft op alle apparaten, is het belangrijk te kiezen voor een keurmerk dat een responsive integratie aanbiedt. Zo laat jouw webshop op ieder device een goede eerste indruk achter!
Kortom: een webwinkel-keurmerk is een toegevoegde waarde voor jouw webshop. Door het keurmerk te laten zien op de plaatsen waar het telt, maakt jouw webshop niet alleen een goede eerste indruk, maar leidt het ook nog eens tot een hogere conversie!
Over Stichting WebwinkelKeur
WebwinkelKeur biedt een combinatie van een webshop-keurmerk en tools voor klantbeoordelingen. Met een keurmerk verhoog je het vertrouwen in jouw webwinkel en daarmee je omzet. Uit onderzoek blijkt zelfs dat webshops met keurmerk een 15% hogere conversie hebben. Naast een betere omzet zorgen wij er samen met jou voor dat je webwinkel aan de wettelijke eisen voldoet. Dat voorkomt boetes en conflicten. Niet voor niets hebben zich al meer dan 9500 leden aangesloten bij WebwinkelKeur, inmiddels het grootste webwinkel-keurmerk van Nederland.