start direct

5 tips hoe jij een écht unieke webshop kunt starten

Unieke webshop starten blog Mijnwebwinkel

Vraag jij je af hoe jij een unieke webshop start? Zorgen dat je webshop uniek is en dit ook uitstraalt, doe je door meerdere onderdelen aan te pakken. Deze onderdelen vat je samen in je merkidentiteit. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je je doelgroep kent, zorg je voor Unique Selling Points (USP’s) en bouw je een eigen merkidentiteit op. Dat alles lees je in dit blog!

Meteen goed aan de slag? Download dan de business template.

Wat is Merkidentiteit?

Een sterke merkidentiteit is van vitaal belang voor het succes van je webshop. We noemen het ook wel de fundering van je bedrijf. In je merkidentiteit beschrijf jij hoe je merk eruitziet, klinkt en zich presenteert. Het bevat visuele aspecten zoals je logo, kleuren en communicatiestijl, maar ook een missie, visie en doelgroep. We nemen je in vijf stappen mee naar een sterke merkidentiteit. 

 

  1. Ken je doelgroep

Het allerbelangrijkste om een unieke webshop te kunnen starten is het leren kennen van je doelgroep. Ontdek wie je klanten zijn, wat ze nodig hebben en waar zij aanwezig zijn (online én offline). Ook kan het helpen om voorbeeld persona's te creëren, zodat je de doelgroep visueel maakt. Door echt in te spelen op de wensen en behoeften van je klanten en je communicatie hierop aan te passen, zorg je voor de meest gewenste ervaring en blije klanten. 

 

  1. Zorg voor Unique Selling Points (USP)

Als je weet wat je doelgroep is, dan kun je na gaan denken over wat jouw bedrijf uniek maakt. Dit beschrijf je kort en bondig in je Unique Selling Points, afgekort als USP’s. Deze USP’s zijn belangrijk om ook te communiceren naar je potentiële klanten, want een goede USP kan deze potentiële klanten overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen. Let bij de formulering van je USP’s ook weer op wat jouw doelgroep (je potentiële klanten) belangrijk vinden. Wat een USP kan zijn voor de ene doelgroep of het ene product hoeft dat niet te zijn voor de ander.

 

Voorbeelden van USP’s zijn:

  • Hoogwaardige kwaliteit
  • Prijsvoordeel
  • Exclusiviteit
  • Duurzaam en milieuvriendelijk
  • Snelle levering
  • Uitstekende klantenservice 
  • Innovatie
  • lange levensduur
Webshop Maison Nijmegen laat haar USP’s op twee plekken terugkomen op de homepage.
  1. Bedenk een bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam bedenken gaat vaak niet over één nacht ijs. Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen én draagt bij aan wat je wil uitstralen. Neem dus genoeg tijd om na te denken over de naam van je bedrijf. In deze gids geven we je 6 tips voor het vinden van de juiste naam.

 

Bedrijfsnaam generator

Wil je inspiratie opdoen voor potentiële namen? Dan kun je, naast brainstormen, ook een bedrijfsnaam generator gebruiken zoals Business Name Generator of Panabee. Deze engelstalige bedrijfsnaam generatoren kunnen perfect zijn om andere woorden, spellingsvormen of combinaties te vinden.

Heb je al een tijd een naam in gedachte? Dan is het goed om te checken of deze niet al bezet is als domeinnaam en of de accountnaam op de verschillende Social Mediakanalen nog vrij is. Het checken van domeinnamen kan heel eenvoudig op deze website

Staan alle seinen op groen? Claim dan zo snel mogelijk de social media accounts, zodat niemand er met jouw naam vandoor kan gaan. Je domeinnaam leg je vast zodra je jouw webshop start bij Mijnwebwinkel. In het registratieproces kun je jouw domeinnaam meteen checken en vastleggen, wel zo makkelijk!

Start je webshop met Mijnwebwinkel

Waar wacht je nog op? Start vandaag nog jouw droom. Today is the day.

Let's get you started
  1. Zorg voor duidelijkheid en consistentie


Nu je weet wat je doelgroep is, wat je USP’s zijn én hoe je jouw bedrijf gaat noemen, kunnen we één belangrijke tip meegeven: zorg voor duidelijkheid en consistentie. Zorg dat je de manier waarop je je presenteert overal en altijd baseert op je merkidentiteit. Een visueel sterk merk is overal te herkennen, zelfs zonder het noemen van de bedrijfsnaam. Een logo en huisstijl is dus een must om ook visueel een sterk merk neer te zetten.

 

  1. Ben creatief en innovatief

Denk creatief en zoek naar innovatieve manieren om je producten of diensten te verkopen. Originele ideeën kunnen leiden tot een uniek bedrijfsconcept. Het is belangrijk om constant open te staan voor innovatie, te luisteren naar feedback van klanten en je bedrijf voortdurend aan te passen aan veranderende trends en behoeften. Op deze manier kun je een uniek bedrijfsconcept ontwikkelen dat zich blijft onderscheiden in de markt.

Dit zijn een paar tips waar je op kunt letten voor een unieke webshop. Benieuwd naar alle benodigdheden voor het starten van een webshop? Download dan de gids ‘de basis voor een goede webwinkel.’.