10 september 2020

6 handige tips voor een goede bedrijfsnaam!

Inge Muijshondt
Content Marketeer | Mijnwebwinkel

Het eerste wat iemand hoort over jouw bedrijf is de naam. Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen en draagt bij aan wat je wilt uitstralen. Maar hoe kun je een goede webshop naam bedenken? Wij geven je 6 handige tips en zetten op een rijtje waar je rekening mee moet houden.

Psst.. Onderaan dit artikel vind je een handige (gratis) downloadbare gids met aanvullende tips!

Het is niet alleen belangrijk dat je een naam kiest die jij zelf leuk vindt, vooral je doelgroep moet je bedrijfsnaam aantrekkelijk vinden. Zorg ervoor dat je weet wat je gaat verkopen en aan wie. Op basis van deze gegevens kun je een brainstorm plannen (zie tip 2). Leg de optie(s) daarna voor aan je doelgroep en kijk zo of deze in de smaak valt.

Ga hier een middag goed voor zitten en schrijf alles op wat in je hoofd op komt. Leg een groot wit papier voor je neer en schrijf verschillende namen op het papier. Sorteer de namen vervolgens per ‘onderwerp’, zodat er verschillende clusters ontstaan en kijk of er onderwerpen of woorden zijn die er uit springen. Er zijn online diverse handige tools om een mindmap mee te maken, zoals Miro.

Tip: Kijk ook eens wat de woorden zijn in een andere taal; wie weet kom je zo op een toffe term!

Lexicon is het marketingbedrijf achter grote merken als Starbucks. De oprichter van Lexicon, David Placek, heeft een handige checklist opgesteld waarmee je kunt meten aan welke eisen je bedrijfsnaam moet voldoen.

  • Kort maar krachtig: Je hebt vaak maar een paar letters nodig om indruk te maken.
  • Duidelijk doel: Je bedrijfsnaam moet spreken voor je bedrijf.
  • Enthousiast: Een saaie naam is een slechte naam
  • Simpel: Houd het kort! Een korte en krachtige naam blijft vaak makkelijker hangen en zorgt dus indirect vaker door naamsbekendheid. Een naam die bestaat uit twee, maximaal drie lettergrepen is het meest ideaal. 
  • Relevant maar onverwachts: Een bedrijfsnaam hoeft niet áltijd direct voor het bedrijf te staan. Soms mag je best voor een ‘onverwachte’ bedrijfsnaam kiezen. Als de klant doordenkt, worden ze aangenaam verrast.
  • Concurrerend: Onderscheid je van je concurrent. Het is prima om bij anderen inspiratie op te doen, maar zorg dat jouw bedrijf eruit springt!
  • Lang houdbaar: Je naam moet uiteraard tijdloos zijn.
  • Niet te grappig: Je bedrijfsnaam is niet de plek om grappig te zijn (kleine uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Een klein grapje kan, maar maak het niet te bont.

Naast de checklist van Lexicon is het ook slim om voor een positieve bedrijfsnaam te kiezen. Eentje die doet denken aan iets positiefs of die een fijne herinnering oproept.

Tip: Een super handige lijst met meer dan 1400 (!) Engelse positieve woorden vind je in onze gids.

De webshop Allerlievelings zorgt voor een positieve indruk bij het horen van de bedrijfsnaam

Helaas mag je niet zomaar elke naam kiezen maar moet je voldoen aan de regels van de Handelsnaamwet. Hier lees je meer over de Handelsnaamwet (no worries, het klinkt enger dan het is; het gaat er vooral om dat je geen misleidende of reeds bestaande merknaam gebruikt).

Heb je al een bedrijfsnaam in gedachten? Controleer dan of deze naam niet al in gebruik is door een ander (branchegerelateerd) bedrijf. Zoek daarnaast uit of de domeinnaam nog beschikbaar is. De juiste tools hiervoor vind je in de gids 'Bedenk je bedrijfsnaam'

Heb je al wat ideetjes voor een bedrijfsnaam en wil je nog meer informatie, tips en handige links? Download dan onze gids via onderstaande knop! Veel leesplezier en succes met kiezen :-)

 

 Bedenk je bedrijfsnaam

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.