start direct

5 tips om het maximale uit het piekseizoen te halen

Sendcloud headerfoto_0.png

Het piekseizoen staat weer voor de deur. En met de nieuwe strengere coronamaatregelen is er een grote kans dat je veel extra omzet kunt verwachten. Hoe kom je de piekperiode zonder kleerscheuren door en zorg je voor tevreden, terugkerende klanten?

Over welke dagen hebben we het?

Het piekseizoen bestaat uit een reeks feestdagen waarop de consument diep in zijn buidel tast om mooie cadeaus te kopen. Het feestseizoen duurt zo’n zes weken. Dit zijn de dagen waarom het allemaal draait:

  • Vrijdag 26 november: Black Friday
  • Maandag 29 november: Cyber Monday
  • Zondag 5 december: Sinterklaas
  • Zaterdag en zondag 25 en 26 december: Kerstmis

De belangrijkste tips voor een vlekkeloze klantervaring

Je kunt veel doen om het piekseizoen goed door te komen en je doelen te bereiken. Het belangrijkste is goed voorbereid te zijn. Wij geven je vijf tips om je op weg te helpen.

1. Communiceer je deadlines met je klanten

Voorkom ontevreden klanten en laat de consument weten wat de uiterlijke besteldatum is voor een tijdige levering. Door de drukte kan een levering langer duren, en ook op de feestdagen zelf wordt er niet bezorgd. Zorg er daarom voor dat de deadlines duidelijk zichtbaar zijn bij de checkout. Zo voorkom je teleurstellingen, boze klanten, een gestreste klantenservice, en negatieve reviews.

2. Houd rekening met piektoeslagen van vervoerders

Aan het einde van het jaar rekenen sommige vervoerders extra toeslagen vanwege de drukte. Informeer bij de vervoerders of ze dit doen, en wat deze tijdelijke toeslagen precies inhouden. Sommige pakketdiensten werken met toeslagen voor bepaalde verpakkingen, of rekenen iets extra’s als je klant niet thuis is. Houd hier rekening mee en communiceer het naar je klant.

3. Kies voor tijdelijk verzekerd verzenden

De drukke periode verhoogt de kans op fouten. Niet alleen bij jou, maar ook bij vervoerders. Verzend je normaal zonder verzekering? Overweeg dan om je goederen tijdelijk te verzenden met verzekering. Mocht er onverhoopt iets gebeuren, dan kun jij je klant direct uit de brand helpen door een nieuw product of terugbetaling aan te bieden, zonder dat je erop verliest. Het resultaat? Een blije klant.

4. Personaliseer je track & trace

De track- en trace-mail is hét moment om alles uit de kast te halen. Deze mail heeft namelijk een openratio van zo’n 90 tot 100 procent. Zonde dus als je ervoor kiest om enkel een linkje naar de website van de vervoerder te plaatsen. Pak groot uit en personaliseer de trackingmail zo goed als je kunt. Denk aan een passende upselling-producten, kortingscodes, of je laatste social-media-posts.

5. Pas je retourtermijn aan

Wat een langere retourperiode voor jouw webshop kan betekenen? Minder retouren! Het lijkt tegenstrijdig, maar het is eigenlijk heel logisch. Het gezegde ‘van uitstel komt afstel’ gaat hier namelijk op. Als klanten langer de tijd hebben om een artikel te retourneren, doen ze het vaak niet. De eerste redenen die ze hadden om het artikel niet te houden, vervagen, en beetje bij beetje vergeten ze zelfs dat ze het artikel eigenlijk niet wilden. En daarnaast zorgt een langere retourtermijn er ook nog eens voor dat klanten sneller overgaan tot een aankoop. Win-win!

Ben je klaar voor een echt vlekkeloze bezorgervaring deze feestdagen? Download het gratis whitepaper van Sendcloud met 19 tips én een checklist om te winnen tijdens het piekseizoen!