5 tips om jouw webshop voor te bereiden op de feestdagenpiek

Feestdagen

Nu is dé tijd om aan de slag te gaan met Black Friday, Sinterklaas en Kerst. We horen regelmatig: “Nu al? De zomer is amper voorbij!”. Klopt, maar ondertussen zijn jouw potentiële klanten zich al aan het oriënteren om het perfecte Sinterklaas- of Kerstcadeau te vinden. Wist je dat sommige webshops in de laatste maanden van het jaar tot wel 30% van hun jaaromzet behalen?

We stomen je klaar voor de feestdagenpiek en geven je 5 tips:

De impact van Singles day is het kleinst vergeleken met de andere dagen, maar is nog altijd groeiende. Dit komt doordat grote merken als Bol.com hier tegenwoordig ook op inspelen.

Black Friday was er het eerste (voor fysieke winkels) en daar kwam tegenhanger Cyber Monday vanuit de e-commerce bij. Tegenwoordig betrekken webshops zelfs het hele weekend.

Houd er rekening mee dat veel consumenten hun Sinterklaas aankopen mogelijk uitstellen tot Black Friday of Cyber Monday, om zo met korting te kunnen bestellen. (Sendcloud, 2023)

2. Zorg voor genoeg voorraad

Deze tip lijkt misschien heel logisch, maar heb je ook gedacht aan voldoende verpakkingsmateriaal voor de ultieme unboxing experience?

3. Zorg voor genoeg personeel 

Het is raadzaam om je data (en herinneringen) van vorig jaar erbij te pakken en op basis daarvan te bepalen of je extra personeel je nodig hebt tijdens de piek. Denk ook aan goede customer service want dat speelt een grote rol bij de ultimate experience.

4. Communiceer levertijd en vertraging

De klant wil natuurlijk dat het pakketje op tijd binnen is voor de feestdag. Communiceer daarom de levertijd goed naar de klant. Kan je je beloftes helaas niet waarmaken? Laat dit zo spoedig mogelijk weten zodat de klant zijn order nog op tijd kan annuleren. Slecht voor de business maar zo voorkom je ontevreden klanten en slechte reviews.

5. Zet je Pinterest in decemberstemming 

Pinterest, vaak niet de eerste keuze om als platform in te zetten voor de feestdagen, maar het kan je zeker veel traffic opleveren. Vooral repins zijn erg waardevol, omdat de originele link naar jouw site altijd bewaard blijft. Plaatst een ander dus jouw pin, dan komt deze nog altijd uit in jouw webshop. Daarnaast is Pinterest gratis en zet je in no-time een zakelijk account op.