5 tips om jouw webshop voor te bereiden op de feestdagenpiek
Nu is dé tijd om aan de slag te gaan met Black Friday, Sinterklaas en Kerst. We horen regelmatig: “Nu al? De zomer is amper voorbij!”. Klopt, maar ondertussen zijn jouw potentiële klanten zich al aan het oriënteren om het perfecte Sinterklaas- of Kerstcadeau te vinden. Wist je dat sommige webshops in de laatste maanden van het jaar tot wel 30% van hun jaaromzet behalen?
We stomen je klaar voor de feestdagenpiek en geven je 5 tips:
1. Belangrijkste data
Schrijf ze goed op in je agenda want de volgende dagen zijn hot tijdens de e-commerce piek:
- Halloween = dinsdag 31 oktober 2023
- Singles Day = zaterdag 11 november 2023
- Black Friday = vrijdag 24 november 2023
- Cyber Monday = maandag 27 november 2023
- Sinterklaas = dinsdag 5 december 2023
- Kerst = 25 december & 26 december 2023
Check voor meer belangrijke inhakers de Mijnwebwinkel inhaakkalender 2023. Wil je in 2024 ook aan de slag met inhakers? Houd dan ons blog goed in de gaten, want volgende week komt de Mijnwebwinkel inhaakkalender 2024 beschikbaar als download!
De impact van Singles day is het kleinst vergeleken met de andere dagen, maar is nog altijd groeiende. Dit komt doordat grote merken als Bol.com hier tegenwoordig ook op inspelen.
Black Friday was er het eerste (voor fysieke winkels) en daar kwam tegenhanger Cyber Monday vanuit de e-commerce bij. Tegenwoordig betrekken webshops zelfs het hele weekend.
Houd er rekening mee dat veel consumenten hun Sinterklaas aankopen mogelijk uitstellen tot Black Friday of Cyber Monday, om zo met korting te kunnen bestellen. (Sendcloud, 2023)
2. Zorg voor genoeg voorraad
Deze tip lijkt misschien heel logisch, maar heb je ook gedacht aan voldoende verpakkingsmateriaal voor de ultieme unboxing experience?
3. Zorg voor genoeg personeel
Het is raadzaam om je data (en herinneringen) van vorig jaar erbij te pakken en op basis daarvan te bepalen of je extra personeel je nodig hebt tijdens de piek. Denk ook aan goede customer service want dat speelt een grote rol bij de ultimate experience.
4. Communiceer levertijd en vertraging
De klant wil natuurlijk dat het pakketje op tijd binnen is voor de feestdag. Communiceer daarom de levertijd goed naar de klant. Kan je je beloftes helaas niet waarmaken? Laat dit zo spoedig mogelijk weten zodat de klant zijn order nog op tijd kan annuleren. Slecht voor de business maar zo voorkom je ontevreden klanten en slechte reviews.
5. Zet je Pinterest in decemberstemming
Pinterest, vaak niet de eerste keuze om als platform in te zetten voor de feestdagen, maar het kan je zeker veel traffic opleveren. Vooral repins zijn erg waardevol, omdat de originele link naar jouw site altijd bewaard blijft. Plaatst een ander dus jouw pin, dan komt deze nog altijd uit in jouw webshop. Daarnaast is Pinterest gratis en zet je in no-time een zakelijk account op.
Hier wat Pinterest tips:
- Maak een thema bord aan op Pinterest, bijvoorbeeld 'decemberbord', of ‘sinterklaascadeaus’ waarin je al je producten die relevant zijn voor dat onderwerp pint.
- Check of je pins linken naar je webshop, zonde als iemand geïnteresseerd is in je product, maar vervolgens niet in je webshop uitkomt!
- Update je borden, is een product uitverkocht en wordt deze ook niet meer aangevuld? Dan kan het handig zijn om deze pin te verwijderen of te laten linken naar een vergelijkbaar product.
- Pinterest is er om inspiratie op te doen. Hoewel het je verkoop kan bevorderen is het in de eerste plaats belangrijk om aandacht te besteden aan het maken van een mooi en inspirerend bord. In het blog 'Boost je verkopen met Pinterest' lees je tips over het maken van een goed Pinterest-bord en goede pins.
- Zijn de feestdagen voorbij? Dan kun je je decemberbord verwijderen, op verborgen zetten (handig als basis voor volgend jaar) of naar achter schuiven zodat andere borden weer prominenter worden.