03 augustus 2017

6 criteria die je helpen een geschikte internetkassa te kiezen

Marieke Wiersma
PR & Communicatie | Mollie

Het is bijna zover. Je webshop is gevuld met de producten, je hebt een passend design gekozen en je kan niet wachten om jouw webshop te lanceren. Er rest echter nog één belangrijkste stap: het kiezen van een internetkassa. In dit artikel worden zes criteria belicht waarop jij de verschillende internetkassa’s kunt toetsen, zodat je de juiste keuze kunt maken.

Het is handig om eerst te inventariseren welke betaalmethodes je nodig hebt, voordat je bepaalt welke internetkassa je aan je webshop wilt koppelen. Verkoop je je producten bijvoorbeeld alleen aan consumenten binnen Nederland? Dan is iDEAL de belangrijkste betaalmethode. Als je ook buitenlandse klanten hebt, heb je uiteraard ook buitenlandse betaalmethodes nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Bancontact voor België, SOFORT Banking voor Duitsland of een optie als creditcard die wereldwijde dekking biedt. Kies dus voor een betaalprovider die de betaalmethodes aanbiedt die jij nodig hebt en over een meertalig betaalscherm beschikt.

Niet alleen voor je webshopsysteem geldt dat dit eenvoudig moet zijn: ook voor betaaldiensten heb je een gebruiksvriendelijk systeem nodig. Je zal hier namelijk regelmatig gebruik van maken om transacties of facturen op te zoeken, betaalmethodes aan of uit te zetten of zelfs een extra website te koppelen. Bekijk dus goed of je je weg kunt vinden in het beheerpanel van de betaalprovider. Bij de meeste betaalproviders kan je hiervoor eenvoudig een test-account aanmaken. 

Naast dat het belangrijk is dat het betaalsysteem voor jou eenvoudig in gebruik is, moet dit het ook zijn voor jouw klanten. Hoe eenvoudiger de afrekenprocedure, hoe groter de kans op succesvolle transacties en hoe hoger uiteindelijk de conversie.

Niets is belangrijker dan een veilig systeem als het gaat om betaalgegevens. Er is een aantal punten waarop je dit kunt controleren. Bekijk om te beginnen of de betaalprovider een vergunning heeft van De Nederlandsche Bank. Dit betekent dat de organisatie onder toezicht staat en moet voldoen aan allerlei regels, o.a. op het gebied van veiligheid. 

Een andere belangrijke veiligheidsstandaard is het gebruik van een SSL-certificaat. Dit certificaat zorgt ervoor dat vertrouwelijke informatie versleuteld verzonden wordt, zodat gegevens van transacties niet onderschept kunnen worden. Als de URL van de pagina begint met https://, kun je ervan uitgaan dat de transactiegegevens versleuteld zijn.

Bij een nieuwe webshop wil je het liefst niet teveel kosten maken. Vergelijk daarom altijd de tarieven van verschillende internetkassa’s. Je kunt hier veel geld door besparen. 

Sommige providers rekenen naast de kosten per transactie ook nog allerlei andere kosten, zoals:

  • maandelijkse kosten;
  • abonnementskosten;
  • kassakosten;
  • kosten per website; 
  • uitbetaalkosten. 

Hierdoor kan je onverwachts duur uitkomen. Reken dus altijd eerst voor jezelf uit wat je uiteindelijk per transactie gaat betalen.

Als webwinkeleigenaar heb je (helaas) ook te maken met retourzendingen. Volgens de wet ben je verplicht om het aankoopbedrag binnen veertien dagen na ontbinding van verkoopovereenkomst terug te storten. Nog beter is natuurlijk als je het bedrag direct kunt terugstorten naar de klant, zodra je de goederen retour hebt ontvangen. Dit zorgt ervoor dat jouw webshop professioneel overkomt en klanten tevreden zijn. Je hoopt natuurlijk dat dit leidt tot mond-tot-mondreclame!

Onderzoek daarom van te voren hoe een betaalprovider hier mee omgaat. Kan je een bedrag eenvoudig terugstorten? Hoe snel ontvangt de consument het geld dan weer op zijn of haar rekening? Dit heeft invloed op hoe jouw klanten jouw service beoordelen.

Goede support is altijd belangrijk, maar al helemaal als het gaat om jouw geld. Ga dan ook zoek naar een betaalprovider die goed bereikbaar is via chat, mail en telefoon. Het Support-team dient bovendien 24/7 klaar te staan om eventuele storingen direct op te vangen en te verhelpen.

De keuze voor een goede internetkassa is belangrijk voor het succes van jouw webshop. Het is immers cruciaal dat jouw klanten zonder problemen kunnen betalen. Bovenstaande criteria helpen je om een weloverwogen keuze te maken. Tot slot is het natuurlijk ook belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij de partij die je kiest.

Mollie

Mollie, opgericht in 2004, is een van de vooraanstaande payment service providers in de Benelux. Mollie is een veelzijdige PSP met een uitgebreid aanbod van lokale en wereldwijde betaalmethodes. Meer dan 24.000 bedrijven -van klein tot groot- maken inmiddels gebruik van de diensten van deze betaalprovider. Meld je je bij Mollie aan, dan hoef je maar één contract goed te keuren en kan je dezelfde werkdag nog je eerste transactie ontvangen.

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.