start direct

6 tips om je stand te managen tijdens events

Header Flavourites.png

Als je online verkoopt kan het leuk zijn om deel te nemen aan een fysiek event. In plaats van je onderneming runnen vanachter je bureau kun je je klanten en in het echt ontmoeten en je producten real life laten zien. We geven je 6 tips om je beursdag te runnen als een pro ;-)

NIEUW: SumUp! Je kunt vanaf nu SumUp betalingen ontvangen in je winkel of op een event via de Kassa App. Download versie 3.4.0 in de Appstore om SumUp te gebruiken!

1. Wat neem je mee?

Producten
Natuurlijk denk je goed na over de producten die je meeneemt tijdens een event. Maar waar je op kunt letten? Allereerst: de grootte van de producten. Je kunt gemakkelijk meerdere kleinere producten meenemen dan grote. Maar door slim om te gaan met de ruimte in je stand kun je misschien wel meer producten kwijt dan je vooraf denkt. Doe kleine producten bijvoorbeeld in een schaaltje en stal van grote producten één exemplaar uit. De voorraad bewaar je op een onopvallende plek, bijvoorbeeld onder je tafel die je op een stijlvolle manier afschermt. Zorg ook voor een goede afwisseling tussen duurdere en goedkopere producten.

Een event is ook een ideaal moment om eens te ‘spelen’ met je producten. Lanceer een nieuw product of een ‘offline only’. Via Social Media en je nieuwsbrief laat je dit voorafgaand aan het event aan je fans weten zodat ze je tijdens de beurs komen opzoeken. Speel ook eens met de prijs van je product. Het is helemaal niet gek om een beurs- of introductieprijs te hanteren die (later) afwijkt van de prijs in je webwinkel, puur om eerst te bekijken hoe het product loopt. Daarnaast lezen ronde bedragen zoals €25 fijner en sneller dan €24,95.

Overige
Naast de producten zijn er nog wat andere handige dingen om mee te nemen: 
- Standinrichting en aankleding
- Prijsjes
- Plastic zak om je afval in te bewaren
- Eventueel extra verlichting (check of je toegang hebt tot electriciteit)
- Contant geld en een pinaparaat 
- Externe lader + oplaadkabel voor je telefoon
- Visitekaartjes
- Iets waarop je logo goed zichtbaar is
- Dozen om voorraad en andere prullen in te bewaren
- Pen en papier 

Dreamkey - Beursstand 6.jpeg

2. Weg met rommel!

Misschien een open deur, maar oh zo belangrijk: houd je stand netjes! Dozen zijn handig om je voorraad en afval in te bewaren, maar houd ze uit het zicht om potentiële klanten niet af te leiden. Reserveer hiervoor ruimte in je standontwerp, of plaats ze onder een tafel die je hebt afgedekt met een passend tafelkleed. Wil je hier meer over lezen? Check dan het blog van Nienke, oudeigenaresse van Dreamkey Design over het maken van een prachtige beursstand.

3. Slimme give aways

Veel winkeliers zetten kleine producten of producten met weinig winstmarge in als give away. Super slim natuurlijk, maar heb je er ook al eens over nagedacht om je verouderde collectie te gebruiken als give away? Of een product dat niet goed loopt? Je creëert sympathie bij de klant en maakt ondertussen ruimte voor je nieuwe collectie. Win-win!

DSC_4059.jpg

4. Wat heb je verkocht?

Of je nu een kassasysteem gebruikt of met de hand gaat turven: door per dag bij te houden wat je verkoopt, kun je gemakkelijker inschatten wat je voorraad de volgende dag (of zelfs tijdens een volgende beurs) moet zijn. Ontdek je een bestseller tussen je producten? Zorg er dan voor dat je deze op de volgende dag even extra aanvult. Je kunt er zelfs voor kiezen om sommige producten nog nét wat prominenter in het gezichtsveld bezoekers te leggen. Met de Kassa App (los te koppelen aan Mijnwebwinkel PRO en PREMIUM) houd je gemakkelijk bij wat je dagelijkse verkopen zijn.

5. Beheer je voorraad vanuit één systeem

Er is niks mis met het handmatig turven van je verkopen, maar het is wel foutgevoelig. Zeker wanneer je met z’n tweeën staat (iets wat we zeker aanraden zodat je zelf ook af en toe rond kunt lopen én voor als je naar het toilet moet). Wil je zeker weten dat je voorraad nauwkeurig wordt bijgehouden? Dan biedt de Kassa App uitkomst. Hiermee manage je je online en offline voorraad vanuit één systeem. Heb je 12 paar sokken, 9 boeken en 24 sleutelhangers verkocht? Dan hoef je dit na afloop van het event niet handmatig aan te passen in je webwinkel. Handig!

NIEUW: SumUp

Vanaf nu kunnen alle Mijnwebwinkel PREMIUM gebruikers SumUp betalingen ontvangen via de Kassa App. Door deze samenwerking kunnen je in bijna heel Europa kaartbetalingen ontvangen! Lees meer over SumUp.

SUMup.png