Autoriteit: de essentie van linking

AdobeStock_82998310.jpeg

Iedereen wil dat zijn of haar website goed gevonden wordt. Om ervoor te zorgen dat Google jouw website boven al die ontelbare andere websites over het gezamenlijke onderwerp verkiest, kan het enorm helpen om naast goede content en een goed werkende website ook relevante linkjes naar je site te plaatsen.

Linkbuilding, één van de 3 SEO pijlers

SEO, oftewel Search Engine Optimization, is het optimaliseren van je website of website om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google te verschijnen.

SEO bestaat uit 3 pijlers:

  • Content
  • Autoriteit
  • Techniek

Linkbuilding, waarin we het in dit artikel over gaan hebben, valt onder de pijler ‘autoriteit’.

Tip: Lees ook het blog ‘SEO-content: de manier om als kleine ondernemer vindbaar te zijn’.

Hoe werkt het?

Het hebben van briljante content en een vlekkeloos draaiende techniek is helaas nog niet per definitie jouw ticket naar de eerste plaats in de zoekresultaten, ook al zit het nog zo veel sterker in elkaar dan die van je concurrentie. Natuurlijk pikt de zoekmachine de meeste signalen goed op en kom je met bovengenoemd scenario een heel eind, doorslaggevend is het helaas nog niet.

Dit klinkt op het eerste gezicht misschien wat oneerlijk, want de meest relevante pagina’s zouden immers bovenaan moeten staan. De zoekmachine ervaart een website echter niet op dezelfde manier als een menselijke bezoeker dat doet en heeft daardoor moeite om content op waarde te schatten. Google laat zich vooral sturen door autoriteit, oftewel: linkjes. Als jouw site continu wordt genoemd door andere websites, dan ziet Google jou al snel als relevant. Zie daar, het missende puzzelstukje om jouw pagina’s met een extra zetje in de rug langs de concurrentie te krijgen.

website-autoriteit-1.png

Linkbuilding

Oké, nu weten we dat Google let op inkomende links, maar wat zegt een link nou echt? Indirect communiceert een link van de ene naar een andere pagina “ik heb mijn informatie hier vandaan”. Althans, zo vat de zoekmachine dit op. We maken onderscheid tussen externe links en interne links. Het eerdere voorbeeld dat we gaven – waarbij andere websites naar jouw pagina verwijzen – wordt onder extern geschaard en alle verwijzingen van je eigen pagina’s binnen je eigen domein vallen onder interne linking.

De autoriteit die je opbouwt met externe links, verdeel je via interne links over je domein.
Hiermee maak je belangrijke pagina’s leidend, denk daarbij onder andere aan het linken naar categoriepagina’s vanuit het menu. Dit geheel van het verzamelen en organiseren van externe links naar pagina’s noemen we linkbuilding en wat hieruit ontstaat is het linkprofiel.

linkbuilding.jpg

De theorie laat zich misschien relatief vlug uitleggen, bij de uitvoering komt meer kijken dan je denkt. Linkbuilden is een proces van de lange adem. Het kan soms wel weken duren voor het effect van één of meerdere links zichtbaar resultaat oplevert. Wat hierbij ook goed in het achterhoofd gehouden moet worden, is dat de ene link de ander niet is. Wie de afzender is speelt een cruciale rol. Meerdere lukrake links van simpele startpagina’s zonder autoriteit tellen bijvoorbeeld lang niet zo zwaar mee als één krachtige link van een gerenommeerde website. Des te hoger de autoriteit van het platform, des te meer linkwaarde (ook wel linkjuice) het doorgeeft en des te groter de impact op rankings.

Lees ook: 5-stappenplan: Linkbuilding in de praktijk