Betrouwbaarheid verbetert jouw conversie
Zou jij iets kopen bij een webwinkel die je niet vertrouwt? Je klant ook niet. In het afgelopen jaar zijn er niet alleen veel echte webwinkels bij gekomen, maar ook vele neppe. Daarom letten steeds meer klanten op tekenen van vertrouwen om te zorgen dat ze alleen bij een betrouwbare webwinkel kopen. In dit artikel vertellen we je welke elementen voor dat vertrouwen bij klanten kunnen zorgen.
Prijs
Dit zal je misschien verbazen, maar een te lage prijs kan ervoor zorgen dat je klant jouw webwinkel niet vertrouwt. Als je ver onder de gemiddelde prijs verkoopt, krijgen de klanten (en soms terecht) argwaan. De regel is namelijk: als iets te goed om waar te zijn lijkt, is dat waarschijnlijk ook zo. Een bijkomend voordeel is dus dat je niet te veel marge weg hoeft te geven.
Afbeeldingen en foto’s zijn erg belangrijk voor webwinkels. Klanten kunnen niet alleen zien hoe je producten eruit zien, maar zij kunnen ook door middel van afbeeldingen een overweging maken of je webwinkel betrouwbaar is. Als je afbeeldingen hebt van lage kwaliteit, waarin je de pixels duidelijk ziet, dan voelt dat voor de klant niet betrouwbaar. Daarbij helpt het als je eigen foto’s toevoegt aan de pagina, zodat de klant weet dat het een echt product is. Ook kan het helpen als bestaande klanten foto’s plaatsen, omdat je dan middels social proof vertrouwen kweekt.
Daarnaast is het belangrijk dat je webwinkel er niet uitziet alsof het met Windows 95 gemaakt is. Zorg dat je layout er professioneel uitziet. Grote tip: gebruik geen Comic Sans MS als lettertype! Veel mensen vinden dit geen professioneel lettertype.
Online reputatie en beoordelingen
Je online reputatie is erg belangrijk voor betrouwbaarheid. Wat vinden klanten als ze via Google jouw bedrijf zoeken? Zie je dan positieve of negatieve verhalen?
Als iemand niet zeker weet of jij betrouwbaar bent, kijkt diegene eerst op Google om te bevestigen dat jij je woord nakomt. Beloof je “voor 22:00 uur besteld morgen in huis”? Dan wil de klant verhalen lezen dat dit echt waar is.
Het is daarom belangrijk dat je actief om beoordelingen vraagt bij je bestaande klanten. Tevreden klanten hebben namelijk een extra herinnering nodig om een beoordeling achter te laten.
Het is verstandig om op meerdere beoordelingsplatformen actief te zijn, zodat je op meerdere plekken op het internet hetzelfde laat zien: jouw webwinkel is top. Dit verbetert je online reputatie.
Keurmerk en kopersbescherming
Eén van de belangrijkste elementen in online vertrouwen is een keurmerk. Een keurmerk bevestigt namelijk dat jouw webwinkel betrouwbaar is. Een extern bedrijf beoordeelt de webwinkel namelijk.
Een keurmerk is al helemaal compleet als er ook een kopersbescherming bij komt kijken. Als de klant weet dat een ander bedrijf garant staat voor de aankoop (mocht deze niet aankomen bijvoorbeeld) dan voelt dat extra veilig.
Als je webwinkel niet zo bekend is als de grote spelers in de markt, dan kan een keurmerk er ook voor zorgen dat je via het keurmerk gevonden wordt. Dit kan dus ook je vindbaarheid verbeteren en zal ook voor een conversiestijging zorgen.
Conclusie
Er zijn verschillende manieren waarop jij kan laten zien dat jouw webwinkel betrouwbaar is. Sommige opties kosten geld, sommige kun je gratis regelen. Kijk naar je budget en overweeg of het de moeite waard is voor jouw webwinkel. De bovenstaande tips zullen in ieder geval zorgen voor een conversiestijging, want als jij betrouwbaarder overkomt dan je concurrent, zal je klant bij jou de bestelling plaatsen!
Trusted Shops voor jouw webwinkel
Speciaal voor Mijnwebwinkel-klanten heeft Trusted Shops een korting! Ga naar de website van Trusted Shops en meld je aan voor een vrijblijvend gesprek met een vertrouwensexpert en betaal geen aanmeldkosten te waarde van €99.