De 4 populairste e-mail automatisering scenario's

Populaire mailscenarios Mijnwebwinkel

Studies en klantverhalen tonen aan dat geautomatiseerde campagnes merkbaar betere resultaten opleveren dan traditionele mailings die in bulk worden verstuurd. Laten we eens kijken hoe je geautomatiseerde campagnes kunt gebruiken en hoe je ze eenvoudig kunt maken met behulp van vooraf gemaakte scenario's in Ecomail.

Wat is e-mail automatisering?

Geautomatiseerde campagnes werken op basis van een vooraf ingestelde ‘flow’ en verzenden geautomatiseerd e-mails, sms'jes of voeren zelfstandig Facebook-campagnes uit. Ontvangers worden pas getarget als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Het is dus een real-time reactie op specifieke gebruikersactiviteiten. Op deze manier worden klanten gevangen op het juiste moment en met content waarin ze echt geïnteresseerd zijn.

Kant-en-klare scenario’s

Het opzetten van e-mail automatiseringen lijkt misschien lastig, maar met een Mailprogramma zoals Ecomail hoeft het dat niet te zijn! Het integreren van geautomatiseerde campagnes in je e-mailing is eenvoudiger dan je denkt. Zo kun je kant-en-klare scenario’s van de meest populaire automatiseringen inzetten, zodat deze in een mum van tijd draaien. Met slechts een paar klikken kun je een geautomatiseerde welkomstmail instellen, een herinnering voor een achtergelaten winkelwagentje sturen of vragen om een beoordeling.

De scenario's dienen ter inspiratie, maar belangrijker nog, ze maken je werk eenvoudiger, omdat het instellingsproces snel en eenvoudig is. Elk scenario bevat ook kant-en-klare e-mailsjablonen. Het enige wat je hoeft te doen, is de sjabloon aanpassen naar jouw ideeën, stijl en tone of voice.  

De 4 best presterende scenario’s:

 

✔️ Bedankt voor je inschrijving

Bouw vanaf het begin een relatie op met je contacten en vergeet niet om nieuwe abonnees te verwelkomen met een welkomstmail nadat ze zich hebben aangemeld of geabonneerd zijn op je nieuwsbrief.

Automatiseringsscenario:

Een contact schrijft zich in voor je maillijst of nieuwsbrief -> er wordt automatisch een e-mail verstuurd om hem/haar te bedanken voor de inschrijving.

✔️ Korting op de eerste aankoop

Je kunt bezoekers van je website (potentiële klanten) motiveren om hun contactgegevens op te geven door een korting op hun eerste aankoop aan te bieden. Vergeet echter niet om hen de kortingscode te sturen. Deze automatisering doet dat voor je.

Automatiseringsscenario:

Zodra een contact is toegevoegd aan de lijst, controleren we of ze al een bestelling hebben geplaatst. Zo niet, dan sturen we ze een e-mail met een kortingscode voor hun eerste aankoop. En dit hoeft niet het einde van de communicatie te zijn. In dit scenario is een tweede stap toegevoegd met een controle na een paar dagen om te zien of de contactpersoon de kortingscode heeft gebruikt en de aankoop heeft voltooid. Als dat niet het geval is, kun je ze met een tweede e-mail eraan herinneren dat de korting binnenkort verloopt.

✔️ Feedback over de eerste bestelling

Vraag de klant om feedback over zijn/haar eerste bestelling. Waren ze tevreden over de verzending, de productkwaliteit en wat was de algemene ervaring? Je kunt feedback verzamelen via e-mail of klanten doorsturen naar een feedback website. Je kunt ook een incentive geven (zoals een korting op de volgende aankoop) om het aantal reacties te verhogen.

Automatiseringsscenario:

Controleer na een aankoop of dit de eerste bestelling was. Zo ja, wacht dan x dagen (afhankelijk van de verzendtijd) en stuur dan een e-mail waarin om feedback wordt gevraagd. 

✔️ Beloning 30 dagen na aankoop

Maak van eenmalige klanten loyale klanten en probeer ze te motiveren om opnieuw te kopen. Gebruik kortingscodes of gratis verzending om klanten te stimuleren om nog een aankoop te doen. Dit scenario kan ook worden gebruikt voor herhalingsconsumptie - vraag de klant of het product op is en of ze een navulling nodig hebben. Hiervoor moet je wel goedkeuring vragen tijdens het plaatsen van de order of je marketingcommunicatie mag versturen.

Automatiseringsscenario:

De klant doet een aankoop. Na een paar dagen wordt gecontroleerd of de contactpersoon nog een bestelling heeft geplaatst en zo niet, wordt er een e-mail naar de klant gestuurd om hem te bedanken en misschien een korting te geven op zijn volgende aankoop.

Naast de meest populaire scenario’s kun je ook scenario’s instellen voor Verjaardagswensen, E-book Downloads en Eerste aankoop Verjaardag.

 

Het gebruik van kant-en-klare scenario's in Ecomail is echt eenvoudig. Als je vragen hebt, kun je contact opnemen met support@ecomail.app.