Gastblog: 5 Tips om meer te verkopen met je nieuwsbrief

Header Mailchimp_0.PNG

Nieuwsbrieven en andere vormen van e-mailmarketing zijn de meest effectieve manier van online marketing. Ook voor jou als webwinkelier kan dit veel opleveren. Tim Fabels van Combidesk zet 5 tips voor een goede MailChimp-nieuwsbrief voor je op een rijtje. Ook legt hij uit hoe deze koppeling werkt.

MailChimp: een korte uitleg

Met de nieuwsbriefmodule van Mijnwebwinkel heb je alle tools in alle handen voor een goede nieuwsbrief. Wil je nét dat stapje extra zetten, dan schakel je over naar MailChimp. Er zijn talloze programma's waarmee je mooie digitale nieuwsbrieven kunt maken, maar MailChimp is de bekendste en meest gebruikte. Hiermee ontvang je uitgebreide rapportages en worden e-mailadressen uit je orders automatisch overgezet.
 

5 Tips voor een goede, opvallende mailing

  1. Zorg ervoor dat je een mailinglijst gebruikt met daarin écht geïnteresseerden. Via de 'opt-in methode' bereik je dit.  Maak daarnaast een aparte lijst aan met alleen klanten. Dit kun je handig automatiseren door je webshop te koppelen aan MailChimp (verderop vertellen we hoe)
     
  2. Zorg voor een opvallend onderwerp van je mailing. Tussen de grote hoeveelheid mails waarmee mailboxen dagelijks overspoeld worden, werkt het positief om nieuwsgierigheid van de lezer te wekken. Wat je kunt doen is de oplossing verwijderen uit de titel of beginnen met een vraag. Bijvoorbeeld: 
    - Zo krijg je meer… 
    - Waarom je… 
    - Hoe je makkelijk… 
    - 5 manieren om… 
    - Ben jij klaar voor…? 
    - Heb jij de juiste…?
     
  3. Zorg voor relevante informatie voor de lezer. Alleen reclame versturen werkt niet. De lezer moet er een ‘belang’ bij hebben om de mailing te lezen. Het aantal nieuwsbriefafmeldingen komt in 75% van de gevallen door gebrek aan relevantie! Voor relevante content kun je samenwerken. Bijvoorbeeld met je leverancier of een partner
     
  4. Zorg voor een aantrekkelijke lay-out. Het moet voor je lezer prettig zijn om naar je nieuwsbrief te kijken. Voer je huisstijl door om de herkenbaarheid te vergroten en denk na over mobiele weergave. MailChimp houdt hier rekening mee en beschikt over vele kant-en-klare templates. Bekijk deze inspirerende voorbeelden
     
  5. Zorg voor een goede frequentie waarop je de nieuwsbrief verstuurt. Bijvoorbeeld elke laatste dinsdag in de maand. Let op: een te frequente verzending kan zorgen voor afmeldingen! Zorg er dus voor dat je een frequentie zo kiest dat je altijd voldoende relevante inhoud kunt aanbieden

How to's - videohandleidingen

Heb je nog nooit een nieuwsbrief gemaakt? Geen nood, MailChimp is een van de eenvoudigste pakketten. Je kunt zo beginnen door een account aan te maken en te beginnen met het vullen van je mailinglijst. Heb je al een groot klantenbestand? Dan kun je deze met de Combidesk koppeling direct naar MailChimp exporteren.


 
Hieronder enkele handige videohandleidingen:

•    Video 1) Koppel Mijnwebwinkel aan MailChimp
•    Video 2) Nieuwsbrief maken met Mailchimp 1: Overzicht
•    Video 3) Nieuwsbrief maken met Mailchimp 2: Opmaak
•    Video 4) Nieuwsbrief maken met Mailchimp 3: Preview en test
•    Handleiding 5) Gebruik van Signup Forms - e-mailadressen verkrijgen

Over Combidesk

Met Combidesk koppel je op eenvoudige wijze je webshop met verschillende online software, waaronder MailChimp. In slechts 4 stappen heb je jouw winkel aan Mailchimp gekoppeld. Je hebt hiervoor geen technische kennis nodig en bespaart dus direct veel tijd. Je kunt deze koppeling 30 dagen gratis uitproberen.