De do’s en don’ts van Storytelling

header3.png

We doen het in grote getalen: Facebook, Instagram en Twitter checken. We scrollen allemaal haastig door die tijdlijn tot de melding ‘er zijn geen berichten meer beschikbaar’ verschijnt. We willen vermaakt worden en in deze tijd moet het allemaal grappiger, sneller of dramatischer zijn dan voorheen. We willen verhalen zien, emotie. In dit blog vertellen we je hoe je hier goed op kan inspelen door middel van storytelling.

Story wat?

Voor als je het nog niet kent: storytelling is een marketingvorm waarin je verhalen inzet als communicatiemiddel. Hierdoor kan je een doelgroep verleiden, amuseren én informeren. Als (web)winkelier wil je jouw volgers dusdanig prikkelen dat ze zich kunnen binden met jouw content.

1. Wie ben ik en waar sta ik voor?

De eerste stap naar een goede storytelling is om helder voor je te zien wat jouw merk, product of dienst nou eigenlijk is en waar je shop voor staat. Vraag jezelf af onder welke branche jouw shop valt en welke behoefte deze vervult voor je klant.

2. Ken je doelgroep

Van jong tot oud, van ondernemers tot renteniers: onderzoek je doelgroep en ontdek wat hun bezighoudt. Wat zijn hun waarden en behoeften en hoe willen zij dit terugzien in jouw product of dienst. Hier kan je jouw content op aanpassen.

3. Emotie

Emotie is het kloppende hart van storytelling. Het is cruciaal bij het boeien van je klanten. Als je geen emotie oproept bij je klant, dan raakt deze minder snel geïnteresseerd in je verhaal. 

Tony's Chocolonely is een bedrijf dat hier piekfijn op inspeelt. Ze willen de lekkerste chocolade maken, zonder nare bijsmaak. Ze willen bijdragen aan maatschappij, mens en millieu. Ze richten zich op de merkbetekenis en niet op het merkimago. De content is bedoelt om emotie bij de doelgroep op te wekken. Dit doen ze door ze te inspireren, te boeien en te binden. Van de 'over ons' pagina tot 'vacature pagina', alles klopt.

4. Video's

Emotie opwekken kan je ook doen door toffe video’s te maken. We kijken allemaal graag naar beeld. Het verschaft snel informatie en het prikkelt. Geef de kijker bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen. Wees creatief want een video zegt meer dan 1000 woorden uuuh beelden!

De Efteling is dé ultieme storyteller. Ook op diverse kanalen dragen zij dit mooi uit. Zo namen ze een 360-graden 'Behind the scenes' video op van de nieuwste achtbaan van destijds.

 

5. Foto’s

Geen tijd en zin voor creatieve video’s? Probeer dan leuk beeldmateriaal te schieten met je camera. Onverwachte kiekjes pakken soms grappig uit en doen het ook nog eens goed op social media. 

De fotografie van Schorem Haarsnijder en Barbier is hier een goed voorbeeld van. Het is sober en wekt nostalgie op en past precies bij het ambachtsvak.

6. Humor

Zoals al eerder beschreven is social media een laagdrempelig, maar goed medium om storytelling in te zetten. Door je creativiteit te gebruiken kan jouw sterk ingekopte woordgrap of ‘behind the scenes video’ zomaar viral gaan én reacties uitlokken waarmee je jouw shop meer in de kijker zet!

Zoals de post van Bol.com hieronder:

7. Blijf. Altijd. Eerlijk

Wees altijd eerlijk en zorg niet voor misleiding. Vertel een verhaal om jouw merk heen. En laat duidelijk zien wat je product of dienst inhoudt. Als (toekomstige) klanten geraakt worden door je verhaal, gunnen ze je eerder de klus of die ene aankoop. Probeer geen sprookjes te vertellen, want hierdoor verlies je je geloofwaardigheid ;)

8. Houd het kort

Mensen willen snel scrollen door die tijdlijn. Alleen de beste posts worden onthouden. Dus ontwijk langdradige video’s, grote tekstuele social media posts en lange fotoreeksen. Zoek de leukste shots uit en post deze. 

Ik hoor je bijna denken: ‘waar haal ik de tijd vandaan om dit consequent te doen?’ No worries, je hoeft echt niet wekelijks een (dure) video of ander bericht online te knallen. Liever één goede post per week, dan vijf net-niet posts. 

Oefening baart kunst, you can do it!