Dít zijn de 5 grootste verzendmissers

AdobeStock_153511951.jpeg

(Beginners)fouten bij het verzenden, ook jij hebt ze misschien wel eens gemaakt. Maar wat zijn deze fouten en hoe kan je ze voorkomen? We zetten de vijf grootste verzendmissers voor je op een rij en geven je tips.

1. Onnodige toeslagen

Met stip op nummer één staan de toeslagen. Elke vervoerder heeft zijn eigen voorwaarden en verzendopties en ze berekenen allemaal een toeslag voor een pakket. Er zijn een aantal toeslagen waar je vooraf al rekening mee kunt houden. Bijvoorbeeld wanneer je pakket te zwaar of te licht is, buiten de minimale of maximale afmetingen valt, of als de vorm van de verpakking niet automatisch gesorteerd kan worden (denk aan een koker of envelop). Ook ontvang je een toeslag als je een pakket verstuurt naar een afgelegen gebied.

Tips

  • We adviseren je om de voorwaarden en verzendopties van je vervoerder goed door te nemen.
  • Wijkt je pakket af van de voorwaarden? Kies dan voor een andere verzendoptie of zelfs een andere vervoerder. Zo houd je de kosten zo laag mogelijk.

2. Geen verzendinformatie weergeven

Het komt jammer genoeg nog te vaak voor dat een bestelling niet afgerond wordt, omdat de verzendinformatie te laat in het aankoopproces wordt getoond of te ver weggestopt is op je website. Zorg dat bezoekers in één oogopslag de voordelen zien van een bestelling in jouw webshop!

Tips

  • Plaats de logistieke pluspunten opvallend op je homepage. Toon in ieder geval de prijs van een zending, de levertijd en retouropties.
  • Maak een aparte pagina met verzendinformatie aan waarin je meer informatie geeft. Met welke vervoerder(s) verstuur je de pakketten? Hoe werkt het met retourneren? Welke verzendopties bied je aan? Vanaf welk bedrag wordt de order gratis verzonden?
Bij 'Linyoli' zie je dat alle verzendinformatie direct op de homepage is weergegeven.

3. Onverzekerde pakketten verzenden

We zien regelmatig dat pakketten met kostbare producten niet extra verzekerd worden. Bij de meeste vervoerders zijn je pakketten binnen Nederland verzekerd volgens de AVC, oftewel de Algemene Vervoerconditie. Dit betekent dat je pakket verzekerd is tot € 3,40 per kilo. In een aantal gevallen ontvang je helemaal geen vergoeding als de vervoerder het verzendlabel niet gescand heeft bij het afhalen of inleveren van je pakketten. Dan ben je dus de kosten van het product én de zending kwijt.

Tips

  • Verdiep je goed in de verzekeringsvoorwaarden van je vervoerder.
  • Kies voor een extra verzekering als je kostbare producten verstuurt. Dan zijn je pakketten tegen het juiste bedrag verzekerd voor beschadiging of verlies. Check van tevoren wel of de vergoedingen opwegen tegen de extra kosten die je betaalt.
  • Houd er rekening mee dat breekbare producten zoals glas, aardewerk en hard plastic hoe dan ook niet onder de dekking van een verzekering vallen. Als je dit toch verzendt, doe je dit geheel op eigen risico.

4. Onnodig vertraagde leveringen

Je pakket kan vertraagd worden wanneer het afwijkt van de voorwaarden van de vervoerder, je pakket niet goed verpakt is of een onleesbaar verzendlabel heeft. Het pakket wordt dan handmatig verwerkt, wat extra tijd in beslag neemt.

Wanneer je producten exporteert naar landen buiten de EU, zijn er douaneformaliteiten van toepassing. Voor een zo snel mogelijke douaneafhandeling, is het belangrijk dat je de exportfactuur zo nauwkeurig mogelijk invult. Bij onvoldoende of onjuiste gegevens kan de zending worden vertraagd, geretourneerd of zelfs in beslag worden genomen.

Tips

  • Lever je je pakketten in bij een Parcelshop? Informeer dan naar hun afhaaltijd. Het zou zonde zijn als jij je pakketten steeds om 17.00 uur inlevert, terwijl de Parcelshop al om 16.00 uur wordt afgehaald.
  • Ga je pakketten buiten de EU verzenden? Verdiep je goed in de regels met betrekking tot de douane- en invoerrechten en zorg voor volledig ingevulde exportdocumenten.
  • Blijf communiceren met je klant!

Er zijn natuurlijk altijd onvermijdelijke omstandigheden waardoor pakketten later dan gepland bezorgd worden. Denk aan politieke ontwikkelingen of slechte weersomstandigheden. Goed om te weten: De bezorgduur die vervoerders communiceren zijn gebaseerd op een normale dienstverlening, maar deze zijn niet gegarandeerd.

5. Verzenden met één vervoerder

Voor grote of zware pakketten of wanneer je een pakket buiten de EU wil versturen, voldoet de service van één vervoerder vaak niet. Er worden hoge toeslagen berekend of de vervoerder biedt de gewenste verzendoptie niet. Uitwijken naar een andere vervoerder kan je veel kosten besparen.

Bovendien kan je hierdoor de beste verzendopties van de verschillende vervoerders met elkaar combineren. Bedien je klant optimaal door bijvoorbeeld je standaardpakketten met vervoerder A te versturen en dit aan te vullen met de Same Day Delivery service van vervoerder B. Of combineer de Parcelshops van de verschillende vervoerders zodat je in je checkout in plaats van 1500, ineens 5000 Parcelshops kan aanbieden! Zo kan je bezorgen waar en wanneer jouw klant dat wil.

Tips

  • In een verzendplatform zijn vaak meerdere vervoerders aangesloten. Zo kan je eenvoudig schakelen van vervoerder, terwijl je gebruik maakt van één systeem voor het invoeren van al je zendingen.
  • Wanneer je gebruik maakt van een verzendplatform, kan je bij een storing of staking eenvoudig overschakelen naar een andere vervoerder. Zo kan je gewoon blijven verzenden zonder dat je pakketten vertraging oplopen.

Op de juiste manier verzenden blijkt niet eenvoudig. De voorwaarden en verzendopties van de vervoerders lopen uiteen en verschillen zelfs per land. Niet gek dat er weleens iets mis gaat! Het hoort bij het proces. Maar het helpt wel degelijk wanneer je je bewust bent van deze missers.