start direct

Google Search Console en SEO

AdobeStock_388246150_Editorial_Use_Only.jpeg

We zijn alweer enkele weken onderweg met de SEO-maand. Ondertussen ben je misschien al enkele aanpassingen aan het maken en ben je jouw webwinkel beter vindbaar aan het maken. Elke verandering die je maakt draagt bij aan het resultaat, maar hoe kom je erachter wat dat resultaat is? Daarvoor kan je online verschillende tools vinden, maar je kan in ieder geval beginnen met een gratis tool van Google zelf, namelijk Google Search Console.

Waarom heb je Google Search Console nodig?

In het geval van optimalisatie op SEO-vlak kan je Google Search Console (GSC) altijd gebruiken om de resultaten te monitoren. Met de tool kan je er namelijk voor zorgen dat Google je website gaat zien, mochten ze dat nog niet gedaan hebben. Het kan namelijk zomaar gebeuren dat Google jouw website de eerste maanden niet eens tegenkomt. Vandaar dat het altijd goed is je website aan te melden bij GSC.

Hiervoor gebruik je Search Console

GSC heeft verschillende functies die jou kunnen helpen bij het optimaliseren van je website. Net als bij Google Analytics vliegt er enorm veel data om je oren, dus hierbij een korte opsomming van de belangrijkste rapporten:

  • Prestaties
  • Sitemaps
  • Site-vitaliteit
  • Links

Je prestaties in de gaten houden

Het rapport “Prestaties” in Search Console gebruik je om de historische en huidige performance van jouw website in Google te meten. Je kan hier tot 16 maanden aan data terugvinden. Google geeft je verschillende databronnen die je kan gebruiken. Zo kan je zien hoeveel kliks en vertoningen je in een gegeven tijd krijgt, maar ook wat de gemiddelde positie van een pagina is. Dit kan je onder andere doen voor je gehele domein, maar ook specifiek voor een zoekterm of pagina. Dat maakt het dan ook mogelijk om kansen te spotten, bijvoorbeeld om te groeien.

image2-2.png

Google de weg wijzen met een sitemap

Je wilt natuurlijk dat Google jouw pagina’s vertoont in de zoekmachines. De eerste stap daarin is laten zien aan de zoekmachine dat jouw website en pagina’s bestaan. Daarvoor gebruik je een sitemap. Dat is een bestand waarin alle URL’s staan die je zichtbaar wilt maken. Doorgaans staat die op de volgende wijze op jouw website: https://www.example.com/sitemap.xml.

Daarnaast kan je ook handmatig URL’s laten indexeren via de URL inspectietool. Dit komt goed van pas wanneer je een nieuwe pagina gemaakt hebt en deze direct aan Google wilt laten zien.

De vitaliteit van je website monitoren

Site-vitaliteit is een rapportage van de technische performance en gebruiksvriendelijkheid van de pagina’s op jouw website. Hierin staan drie factoren centraal, namelijk:

  • de laadsnelheid van het grootste object dat direct zichtbaar is wanneer de pagina geladen wordt;
  • de snelheid waarmee de website reageert wanneer er interactie gezocht wordt vanuit de gebruiker, zoals wanneer iemand op een link klikt op de pagina;
  • de cumulatieve layout-verschuiving; wanneer er tijdens het laden van de pagina objecten verschuiven, kan een gebruiker misklikken. Dat is niet goed voor de gebruiksvriendelijkheid.
image1-2.png

Deze drie factoren gaan vanaf mei ook in zekere mate een rol spelen in de zoekresultaten, dus hou ze in de gaten! Google geeft hier zelf aan welke factoren er slecht voor staan en welke factor er slecht scoort.

Het totale linkoverzicht

Via het links-rapport in Search Console kan je twee soorten links onder de loep nemen, namelijk de interne links (tussen pagina’s binnen jouw website) en inkomende links van andere websites. Dit is belangrijk, want hiermee kan je bijvoorbeeld zien wanneer er slechte links richting jouw website worden geplaatst. Slechte links kunnen de autoriteit van jouw website schaden. Je kan er natuurlijk ook mee zien welke goede links, van relevante websites, er naar jouw website doorverwijzen.

Aan de slag!

Op SEO-gebied is deze tool echt een must, al is het alleen maar om Google op de hoogte stellen van je bestaan. Wil je geholpen worden bij het grijpen van kansen op gebied van SEO? Deze maand werken wij samen met onze SEO-partner Drive Thru Digital, dus informeer gerust naar de mogelijkheden.