start direct

Het verzendproces als succesfactor van jouw webshop!

Dollarphotoclub_53640436.png

Het lijkt simpel, maar stiekem komt er veel kijken bij het verzenden van je pakketten. Volgens het CBS kocht 77% van alle Nederlanders van 12 jaar en ouder in 2015 online en dit aantal blijft stijgen. De consument stelt daarbij steeds hogere eisen, waarbij logistiek een wereld van verschil kan maken. Iris Dings van SendCloud deelt de belangrijkste tips en tricks om van het verzendproces dé succesfactor van jouw webshop te maken.

Hoe verzend je pakketten?

Wanneer de orders stijgen en de dozen je om de oren vliegen, is het bijna onmogelijk om het versturen van pakketten in eigen hand te houden. Daarom is het handig om een verzendpartij te kiezen welke flexibel en vooral geautomatiseerd werkt.

Verschillende vervoerders bieden contracten en verschillende verzendopties aan. De keuze van een vervoerder hangt af van het assortiment van je webshop. Elke vervoerder heeft zijn eigen verzendservices en specialismen, waaronder:

  • Brievenbuspost (met en zonder Track & Trace)
  • Reguliere pakketpost
  • Internationaal verzenden
  • Verzenden van grotere goederen zoals meubels
  • Verzenden naar afhaalpunten
  • Tijdvakkeuze voor de klant

Daarbij kan gekozen worden voor opties als pakketten laten ophalen en het versturen van automatische mails naar de ontvanger. De bekendste vervoerders in Nederland zijn PostNL, DHL, DPD, GLS en UPS met een uiteenlopend aanbod.

Waar dien je rekening mee te houden in het verzendproces?

Wanneer de klant heeft betaald, is de verkoop rond. Toch? Fout! Het verzendproces is het belangrijkste onderdeel van de verkoop, wanneer dit niet soepel verloopt, verlies je klanten. Daarom moet je goed op de hoogte zijn van de regels en afspraken van de vervoerder.

Zo is het bijvoorbeeld goed om te weten dat de verantwoordelijkheid voor beschadiging of verlies bij jou als webshopeigenaar ligt totdat de klant het pakket heeft ontvangen, tenzij je expliciet kiest voor een verzekerde verzendoptie. Verder moet je goed nadenken over de waarde van jouw producten, hier kunnen vervoerders eisen aan stellen. Match daarom jouw aanbod met de vervoerder die het best bij je past. 

Pakketverzending anno 2016

De focus ligt steeds meer op het sneller en flexibeler verzenden van pakketten. De laatste trends in verzendopties zijn:  

  • Gratis verzending boven een X bedrag
  • Dag- en tijdleveringen, waarbij de klant zelf het bezorgmoment kan kiezen
  • Aflevering bij een pick-up point
  • Pakketautomaten; 24 uur en 7 dagen per week ophalen mogelijk
  • Avondbezorgingen
  • Bezorging op zondag én maandag
  • Same day delivery

Uitgelicht: Same day delivery

Same day delivery staat al een aantal jaren 'in the picture', maar nog relatief weinig webshops maken er gebruik van. De verwachting is dat dit de komende jaren gaat veranderen. Zo worden er varianten ontwikkeld, te denken aan Cycloon die uitsluitend lokaal ingezet worden op dezelfde dag. Same day delivery is in de meeste gevallen duurder dan een reguliere verzending. Deze leveringen zijn daarom niet voor elk product interessant, maar het is wel belangrijk om de keuze vrij te laten aan de consument. Op deze manier kun je aan alle wensen voldoen en het biedt een concurrentievoordeel, een win-win situatie dus!

Duidelijkheid over verzending op productpagina’s

De macht van consumenten is erg groot. Wanneer een webshop niet aan alle wensen voldoet, is de concurrent binnen enkele klikken bereikt. Het is dus belangrijk dat jouw webshop de juiste content biedt op het juiste moment. Door informatie over de verzending aan de voorkant zichtbaar te maken en dus bij het product te vermelden, stijgt de conversie (Bron: MetaPack: Delivering Consumer Choice, 2015). Vergeet daarbij niet om aan te geven of het product nog op voorraad is!

Tip: Bied een vorm van gratis verzenden aan

Gratis, een woord dat voor velen als muziek in de oren klinkt. Het gratis verzenden van pakketten speelt een grote rol in de e-commerce. Volgens Forrester Research geven consumenten een grote voorkeur aan gratis bezorging. Dit gaat ten koste van je marge. Hoe ga je hier nu mee om?

Er zijn meerdere manieren om gratis verzenden aan te bieden. De meest voorkomende vorm is het gratis verzenden boven een bepaald bedrag, waardoor de kans op upselling toeneemt. Daarnaast is het tijdelijk aanbieden van gratis bezorging een erg sterk voordeel, omdat het urgentie creëert en dus aanzet tot koop.  

Kortom, het verzenden van jouw producten middels verschillende verzendopties kan zorgen voor extra klantwaarde en het ultieme doel: conversie.