start direct

Hoe toon je de juiste pagina bij een zoekopdracht?

SEOgeek - Keyword Kannibalisatie Praktijk headerv2.png

De meeste webwinkeliers zijn inmiddels wel bekend met SEO en passen dit ook toe op hun webshop. Soms zelfs iets té fanatiek, waardoor verschillende pagina’s bij dezelfde zoekopdracht getoond worden. Dit heet ook wel ‘zoekwoord kannibalisatie’. In dit blog laat ik je zien waarom dit niet handig is en hoe je het kunt voorkomen.

Wat is zoekwoord kannibalisatie precies?

De bedoeling van een zoekopdracht is duidelijk: het moet de pagina’s tonen die het meest relevant zijn voor het ingetypte zoekwoord. Ideaal gezien verschijnt de meest relevante pagina van jouw website dus hoog in de lijst met zoekresultaten.

Kijk eens naar de onderstaande zoekopdrachten en de hiervoor best geschikte (fictieve) pagina’s:

  • Zoekopdracht: doucheschuim  |  Beste pagina: www. lotions24 .nl/c-2165/doucheschuim (categoriepagina)
  • Zoekopdracht: rituals doucheschuim  |  Beste pagina: www. lotions24 .nl/c-31516/rituals-doucheschuim (categoriepagina)
  • Zoekopdracht: rituals samurai doucheschuim  |  Beste pagina: www. lotions24 .nl/a-1255/rituals-samurai-shower-gel (productpagina)

Hoe specifieker de zoekopdracht wordt, hoe beter de persoon weet waar hij of zij naar op zoek is. Als je in Google zoekt op ‘doucheschuim’ en op een resultaat klikt, wil je niet op de ‘Rituals Samuari 'Doucheschuim’ pagina terecht komen, maar op de categoriepagina  Doucheschuim’. Gebeurt dat wel, dan is de kans groot dat de bezoeker snel weer wegklikt.

Ook in de praktijk gaat dit nogal eens mis. Zoekopdrachten die nauwelijks van elkaar afwijken leveren heel verschillende resultaten op, en de meest geschikte pagina verschijnt lang niet altijd bovenaan in de zoekresultaten. Hierdoor komen er minder mensen uit op je site, en vaak ook nog eens op verschillende en verkeerde plekken. Hier gaat duidelijk iets fout met de zoekmachine optimalisatie van de site. Dit noemen we ‘zoekwoord kannibalisatie’.

Welke gevolgen heeft zoekwoord kannibalisatie?

Dit soort ‘versnippering’ van een website gebeurt wanneer er meerdere pagina’s op dezelfde site ‘getagt’ zijn met hetzelfde zoekwoord; het woord dat ook wordt gebruikt in de zoekopdracht.

Er zijn nog altijd webdesigners, tekstschrijvers en zelfs SEO-partijen die denken dat het veelvoudig gebruiken van hetzelfde ‘keyword’, op meerdere pagina’s van de site, helpt om de zichtbaarheid van de site in zijn geheel te vergroten,

Het tegendeel is waar: bij elke zoekopdracht waarvoor meerdere pagina’s in aanmerking komen, wordt de zoekmachine ‘gedwongen’ om te kiezen welke pagina het beste past bij het betreffende zoekwoord  en die keuze valt in zo’n geval nogal eens verkeerd uit.

Het zoekresultaat bij 'waterdichte schoenen' (bron: Google.nl)

Hierboven zie je een voorbeeld van zoekwoorden kannibalisatie in de praktijk. Beide pagina’s zijn dus geoptimaliseerd voor zoekterm ‘waterdichte schoenen’. Je ziet dit aan de paginatitel, welke samen met de pagina-URL het belangrijkste on-page signaal voor Google is. Dit zorgt voor onnodige verwarring bij zoekmachines.

In dit specifieke geval zou Clarks ervoor kunnen kiezen om de algemene categoriepagina (de bovenste) aan te houden als hoofd-kandidaat voor deze zoekterm. Op deze pagina is reeds een optie om te filteren op damesschoenen of herenschoenen. Een specifieke herenschoenen pagina in de zoekresultaten is dan overbodig.

Hoe kun je zoekwoord kannibalisatie oplossen en voorkomen?

Zoekwoord kannibalisatie kan makkelijk ontstaan en daarom is het verstandig om er regelmatig op te controleren. Het is belangrijk om de inhoud van je website goed te kennen en alle pagina’s op een logische manier op te delen. Zorg ervoor dat iedere pagina zijn eigen, unieke en relevante keywords heeft.

Een handige, gratis tool om je pagina’s in kaart te brengen is ‘Screaming Frog’. Je ziet precies welke pagina’s dezelfde zoekwoorden in de titel en de URL hebben. Je kunt sorteren per kolom en als je dat dus doet voor de kolom ‘Page Titles’, zie je snel eventuele gedupliceerde tags. Zo breng je de probleemgebieden van een website in een handomdraai in beeld.

Met Screaming Frog breng je snel en eenvoudig je paginastructuur in kaart

Hierna is het tijd om je website te verbeteren. Als je geluk hebt, is het niet meer dan het aanpassen van dubbele tags, maar soms is het beter om de structuur van je site aan te passen door je pagina’s opnieuw in te delen. Wat kan helpen, is om eerst de structuur van de website uit te tekenen, bijvoorbeeld in Excel.

Zo kun je zelf in kaart brengen of en waar er nieuwe pagina’s nodig zijn, en welke pagina’s aanpassingen nodig hebben. Idealiter krijgt je informatie op je website de vorm van een ster, met algemene informatie op een centrale pagina, en vertakkingen naar pagina’s met steeds specifiekere informatie.

Door je content goed te organiseren en te verdelen, en door meerdere specifieke en unieke tags te gebruiken voor iedere pagina, voorkom je zoekwoord kannibalisatie. Dat zorgt ervoor dat bezoekers sneller en beter vinden waar ze naar op zoek zijn en levert je uiteindelijk meer klanten op!