Hoger komen in Google? Houd een zoekwoordenonderzoek!
Hoge ranking binnen Google, dat willen we allemaal. Doordat we dit allemaal willen, is het juist extra moeilijk om de nummer 1 positie te halen. Er is erg veel concurrentie. Dat is niet erg, een beetje uitdaging houdt het leuk.
Om goed gevonden te worden binnen Google gebruik je zoekwoorden. Dit kunnen losse woorden of combinaties zijn. Maar hoe bepaal je nou welke woorden je moet gebruiken? Om die vraag te kunnen beantwoorden houd je een ‘’zoekwoordenonderzoek’’. Hiervoor zijn veel verschillende tools voor. Ik behandel het met de tool ‘’Ubersuggest’’. Dit is een (gedeeltelijk) gratis tool - je hebt alleen een Google account nodig - die je ondersteunt bij het bepalen van je zoekwoorden. Weten hoe het werkt? Lees dan verder!
Hoe werkt het?
Zodra je op de site terecht komt kun je een domein of een keywoord (zoekwoord) invoeren. In mijn voorbeeld heb ik het zoekwoord ‘’community’’ gebruikt. Na het klikken op ‘’zoeken’’ krijg je dit resultaat te zien:
Wat houden die gegevens in?
Bovenin zie je een aantal gegevens staan. Als je met je muis op het vraagteken staat zie je wat het inhoudt, of lees het hieronder.
Zoekvolume: Aantal keer dat er gedurende een maand naar dit zoekwoord is gezocht
SEO moeilijkheid: Hoe moeilijk het is om een hoge ranking te halen met dit zoekwoord. Hoe hoger het getal, hoe moeilijker het is
Betaalde moeilijkheid: Dit zegt iets over de moeilijkheid van betaalde advertentie. Ook hier geldt, hoe hoger het getal, hoe moeilijk het is
Kosten per klik: De kosten per klik voor een betaalde advertentie
Daaronder zie je nog hoeveel mensen er klikken op een resultaat en wat de doelgroep is. Verder onder dezelfde pagina vind je nog ‘’Keywoord ideeën’’. Hier worden suggesties getoond die je eventueel kunt gebruiken.
Keywoord ideeën
Links in het navigatiemenu vind je het tabblad ‘’keywoord ideeën’’. Als je daar op klikt kom je op de volgende pagina:
Aan de linkerkant worden de suggesties getoond en rechts zie je hoe goed andere websites scoren met het ingevoerde zoekwoord. In mijn voorbeeld zie je dat Wikipedia erg goed scoort met de serie ‘’Community’’ (aanrader?) Daarachter staan het geschatte aantal bezoeken dat een pagina krijgt, het aantal social shares en de autoriteit van de website.
Op deze manier kun je al je zoekwoord ideeën invoeren om te achterhalen of je zoekwoorden geschikt zijn om te gebruiken.
Met behulp van de ‘’Keywoord ideeën’’ vind je al snel geschikte zoekwoorden. Let er bij het invoeren en kiezen van zoekwoorden op dat:
- De SEO moeilijkheid (=concurrente) niet te hoog is. Groen is een lage concurrentie en rood hoog.
- Je een hoog zoekvolume hebt.
Idealiter wil je een hoog zoekvolume en een lage concurrentie (groen). Is dit andersom en scoort je zoekwoord dus slecht, dan kun je bij suggestie kijken of er betere alternatieven zijn. Scoren deze ook slecht, denk dan na over andere zoekwoorden en controleer deze weer via Ubersuggest.
Het toevoegen van een conversiezoekwoord, zoals kopen is handig omdat je dan zowel de vindbaarheid als de kans op conversie vergroot.
Steek er wat tijd en moeite in, dan weet ik zeker dat je jouw zoekwoorden naar een hoger niveau kunt tillen.
Succes!