14 oktober 2021

Identiteit en lettertypes

Berfu Yildiz
Marketing | Mijnwebwinkel

Het opstellen van je merkidentiteit is belangrijk om een goede indruk te maken op je klanten. Zo zorg je er onder andere voor dat je je zo opstelt dat klanten zich met jouw merk kunnen identificeren. Een onderdeel van je merkidentiteit is de huisstijl. In het vorige blog zijn we ingegaan op de volledige huisstijl, vandaag pakken we door op lettertypes en wat dit onderdeel van huisstijl met je merkidentiteit doet.

Een merkidentiteit is niets anders dan de kern van jouw merk, ook wel het gezicht van je merk. Door een duidelijke merkidentiteit samen te stellen en te uiten, zorg je ervoor dat (potentiële) klanten zich hierin kunnen identificeren en met het merk willen verbinden. Je beschrijft in principe wie je bent, wat je drijft en wat je betekent voor anderen. Dit probeer je vervolgens in alles wat je doet naar voren te brengen. Welke richtlijnen en stijl je gebruikt voor het uiten, omschrijf je in je huisstijl.

Het eerste wat een klant van je merkidentiteit ziet is vaak je logo. Om je logo en je huisstijl op elkaar aan te laten sluiten zijn er drie aspecten waar je op moet letten: de kleur, de vorm en de betekenis van je logo. Het is belangrijk om het karakter van jou en je bedrijf hierin te stoppen. De kleuren van je logo hebben namelijk onbewust effect op de emoties van de (potentiële) klanten. Waarom? Dat is uit te leggen met zogeheten Neuromarketing.

Neuromarketing is een het effectiever maken van marketing, door middel van psychologie en hersenwetenschappen. Neuromarketeers duiken als het ware in het brein van de consument. Kleuren brengen verschillende emoties met zich mee; waarbij groen staat voor de natuur, het milieu, groei en een nieuw begin,  blauw voor betrouwbaarheid, integriteit en veiligheid en rood voor liefde, passie en gevaar. Door kleuren te combineren is het ook mogelijk om meerdere emoties aan te spreken.

Ook de vorm van een logo speelt een belangrijke rol op het gebied van neuromarketing, Hieronder een aantal vormen, wat bepaalde emoties oproept bij kijkers:

  • Cirkel: eenheid, liefde, relaties, vriendschap
  • Rondingen: vrouwelijkheid, beweging, geluk, plezier
  • Rechthoeken: vertrouwen, vrede, uniformiteit
  • Driehoek: mannelijkheid, kracht, energie, doelgericht
  • Verticale lijnen: mannelijkheid, power, kracht
  • Horizontale lijnen: community, kalmte, rust

Wil jij deze onderdelen aanpassen of toevoegen in je beheeromgeving? Ga dan naar het tabblad Vormgeving.

Tip: Meer over hoe je je webwinkel kan vormgeven vind je in onze gids: Je webwinkel vormgeven

De keuze voor een lettertype wordt soms over het hoofd gezien, maar een lettertype dat aansluit bij het karakter van je merk maakt een merk juist sterker. De gekozen lettertypes kunnen bepaalde associaties met zich meebrengen. Naast dat het invloed heeft op het gevoel van de klant, is het een grote factor in de leesbaarheid van de teksten. Er zijn gigantisch veel lettertypes, simpel, uitgesproken, dik, dun, groot of klein, overal is een lettertype voor te vinden. Ook zit er een verschil in lettertypes met of zonder schreef. Wat dat inhoudt, vertellen we je graag.

Lettertypes met en zonder schreef
Bij lettertypes wordt dit Serif en Sans serif benoemd. Het verschil tussen deze soorten lettertypes is dat Serif te kenmerken is door de streepjes aan het uiteinde van iedere letter, wat de lettertypes klassieker maakt. Bij Sans serif lettertypes niet het geval, waardoor deze lettertypes simpeler en rustiger ogen.

Bekende Serif lettertypes zijn:

  • Tinos
  • Kaisei Tokumin

Ze kenmerken zich door een wat elegantere, romaanse lettertype. Schoonheid en traditie zijn dan ook woorden die hieraan worden gekoppeld.

Daarentegen hebben de Sans serif lettertypen een informele en moderne uitstraling. Deze geven het minimalistisch, krachtig en no-nonsense gevoel af. Dit is dan ook het soort lettertypen wat wij als Mijnwebwinkel gebruiken en welk gevoel we willen uitstralen.

Bekende Sans serif lettertypes zijn:

  • Open Sans
  • Lato

Script lettertypes
Lettertypes die hieronder vallen zijn de handgeschreven of cursieve stijlen. Deze lettertypes worden veelal gebruikt voor de kopteksten, headers en titels. De lettertypes kenmerken zich door de sierlijkheid en formele stijl. 

Tip: deze lettertypes raden we niet aan voor een wat langere stuk tekst, omdat het niet prettig leest.

Voorbeelden:

  • Vivaldi
  • Pacifico
  • Arizonia

Decoratief lettertype
Een decoratief lettertype kenmerkt zich voornamelijk als vriendelijk, informeel, eigenzinnig, grappig. Dit komt omdat het zich onderscheid door de unieke vorm en creativiteit. Zoals de script font is dit ook handig voor koppen en niet voor een lopende tekst. 

  • Pathway gothic one
  • Dorsa
  • Lato

Lettertype gebruik in de praktijk
Bij Mijnwebwinkel maken we gebruik van twee lettertypes met veel mogelijkheden, dit zijn: Melbourne en Source Sans. Dit zijn beide modernere lettertypes, zonder schreef. Voor bijvoorbeeld kopteksten of header teksten wordt er gebruik gemaakt van Melbourne, hierin wordt er afgewisseld in de light en bold variant. om nadruk te leggen op bepaalde woorden wordt er dik gedrukte letters gebruikt. Voor de basisteksten is gekozen voor de lettertype Source sans en de vier varianten hiervan om de wat langere teksten leesbaar te houden.

Mijnwebwinkel lettertype Melbourne

Mijnwebwinkel lettertype Source Sans Pro

Ook bedrijven als Facebook, Twitter en Instagram maken gebruik van moderne lettertypes zoals Arial en Helvetica. Instagram maakt daarnaast ook gebruik van Roboto, een moderne versie van Arial.

Tot slot een winkel die juist gebruik maakt van een sierlijke lettertype (met schreef): Suez thee. Doordat Suez thee een sierlijk lettertype alleen gebruikt voor kopteksten, creëert het bedrijf een rustiger beeld. Voor de lange teksten op de webwinkel is er gekozen voor een lettertype zonder schreef. Dit zorgt ervoor dat deze teksten beter leesbaar zijn.  

 

Suez thee lettertype

Dit lettertype past bij jouw merkwaarden
Kies een lettertype dat past bij jouw bedrijf. Wil jij vrouwelijkheid uitstralen, met een klassieke touch? Kies dan voor bijvoorbeeld Roboto Slab, Noto serif of Lucida als lettertype. Behoren flexibiliteit, eigenzinnig en vriendelijk tot jouw kernwaarden? Dan is een lettertype zoals Open sans een goede keus. Of wil jij juist passie en overtuiging uitstralen met je bedrijf? Kijk dan naar Source Sans Pro.

 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.