start direct

Identiteit en kleuren

Kleurenpalet Mijnwebwinkel huisstijl

Je merkidentiteit wordt bepaald door een aantal elementen. Één daarvan is je huisstijl.

In een vorig blog legden we je uit wat de merkidentiteit is en hebben we het gebruik van lettertypes besproken. In dit blog gaan we dieper in op wat kleurgebruik kan doen voor je merk.

Waarom is kleur zo belangrijk? 

“Rood zien van woede”, “groen zijn van jaloezie”, “een blauwtje lopen” en “je groen en geel ergeren” zijn slechts een paar voorbeelden van kleuren die we koppelen aan bepaalde emoties. Kleuren spelen een belangrijke rol in ons dagelijks leven. Ze kunnen onze emoties beïnvloeden of onze gemoedstoestand bepalen. Het is daarom belangrijk om goed te kijken naar de betekenis van een bepaalde kleur voordat je deze aan je merk koppelt!

Kleurenpsychologie

Kleuren kunnen verschillende emoties oproepen en zorgen voor herkenbaarheid van je merk. Een kleurencombinatie die niet aansluit op het gevoel dat je wilt uitralen kan ervoor zorgen dat je doelgroep zich niet thuisvoelt bij jou of verkeerde verwachtingen heeft van jouw merk. En dat willen natuurlijk voorkomen! Door de juiste kleurencombinaties te gebruiken zorg je ervoor dat je doelgroep zich welkom voelt. 

Kleuren zijn dus letterlijk de sfeerbepalers van je merk. Hierdoor is de keuze van je kleurenpalet een essentieel onderdeel van je merkidentiteit.

eigenschappentabel kleuren (Lightbulb Design, 2021)

Een blauwe kleur

Blauw staat bekend als een koude kleur die echter warme gevoelens kan oproepen. Blauw creëert een gevoel van veiligheid, rust, kalmte en vertrouwen in een merk maar kan ook juist als kil en afstandelijk gezien worden. Deze kleur wordt veel gebruikt bij de meer conservatieve en zakelijke merken en merken die zich richten op technologie of communicatie. 

Bekende merken die blauw gebruiken: Albert Heijn, de Politie, Facebook, Skype, Paypal, Unilever, Oral-B

Een rode kleur

Rood is een warme kleur en heeft als kenmerk dat het gemakkelijk de aandacht trekt. Het wordt daarom vaak gebruikt om gevaar aan te geven. Rood is de kleur van de liefde, passie en verlangen maar ook van woede, kracht, dominantie en energie. Merken met een rode kleur stralen kracht uit. 

Bekende merken die rood gebruiken: Netflix, Levis, YouTube

Een gele kleur

Ook geel is een warme kleur die makkelijk de aandacht kan trekken. Geel staat voor geluk en plezier, optimisme, rijkdom, goud en vriendschap maar ook voor hubzucht en verraad. Geel kan de creativiteit aanwakkeren en tot actie aanzetten. Geel zie je vooral terug in merken met een positieve uitstraling. 

Bekende merken die geel als primaire kleur gebruiken zijn McDonalds, Ikea, Shell, National Geographic, Zwitsal 

Een paarse kleur

Paars is een koude kleur. Deze kleur werd lange tijd gezien als een koninklijk kleur en wordt voornamelijk geassocieerd met rijkdom en succes. Het is een goede kleur als je merk een luxe uitstraling wilt geven. Naast koninklijk wordt paars ook geassocieerd met spiritualiteit en vrouwelijkheid of decadentie en minderwaardigheid.

Bekende merken die paars gebruiken: Hallmark, Milka, Andrélon, Yahoo.

Een oranje kleur

Oranje staat bekend als een warme kleur die opwinding, enthousiasme en levendigheid weerspiegelt. Het wordt ook gezien als een goedkope, of kinderlijke kleur. Het is de kleur van de herfst, ons koningshuis en het boeddhisme. Oranje wordt gezien als een moeilijke kleur om te combineren maar kan goed gebruikt worden als een accentkleur in je merkidentiteit.

Bekende merken die oranje gebruiken: Fanta, Nickelodeon, Amazon, Harley-davidson, Fed-ex. 

Een roze kleur

Roze is een koele kleur en wordt geassocieerd met vrouwelijkheid, is lieflijk en kinderlijk. Het straalt zorgzaamheid uit en maakt een merk benaderbaar. Het kan echter ook gezien worden als een zwakke, en hulpeloze kleur. Merken die deze kleur als basiskleur hanteren willen vaak gezien worden als benaderbaar of richten zich specifiek op meisjes en vrouwen. 

Bekende merken die roze gebruiken: Victoria secret, Barbie, Bakker bart. 

Een groene kleur

Groen is een koude kleur met kalmerend effect. Het is de kleur van de natuur en wordt gekoppeld aan gezondheid, leven, jeugd en rust. Het staat echter ook voor afgunst, jaloezie en geld. Je zult groen veel tegenkomen bij merken waarbij natuur en milieu centraal staat. 

Bekende merken die groen gebruiken: Heineken, Starbucks, Spotify, Greenpeace. 

Een bruine kleur

Ook bruin is een kleur die veel terugkomt in de natuur en wordt gezien als een koude kleur. Bruin wordt geassocieerd met gezelligheid, huiselijk en veiligheid (denk maar aan koffie, chocolade of een bruin café) maar kan ook gezien worden als ouderwets. Merken die bruin als hoofdkleur hebben zijn vaak merken die een gevoel van “thuis” uitstralen. 

Bekende merken die bruin gebruiken: Nespresso, Uggs 

Een zwarte of grijze kleur

De kleur zwart heeft vele verschillende associaties. Het kan staan voor de dood, rouw, angst en duisternis maar kan ook macht, glamour, autoriteit, en degelijkheid uitstralen. Wanneer zwart op de juiste manier gebruikt wordt kan het andere kleuren in je merk laten stralen. 

Bekende merken die zwart gebruiken: Nike, WWF, Adidas, Uber, Under Armour, 

Een witte kleur

Wit is een neutrale kleur die transparantie, zuiverheid, perfectie en vrede uitstraalt. Wit wordt gebruikt in combinatie met andere kleuren om balans te creëeren in een geheel. 

Bekende merken die wit gebruiken: Apple, Zara

De “juiste” kleurencombinatie kiezen

Individuele kleuren hebben elk hun eigen associaties maar het is de combinatie van kleuren die de uiteindelijke sfeer van je merk bepaald. De juiste combinatie bepaalt of je merk rust of energie uitstraalt, goedkoop of luxueus is en zakelijk of persoonlijk aanvoelt.

Het is goed om te weten welke kleur over het algemeen welke emotie oproept, maar neem dit ook niet té serieus. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van merken die hier juist bewust van afstappen. Dit zorgt ervoor dat je je onderscheidt in je branche of niche. Daarnaast verschilt de kleur interpretatie ook nog eens van cultuur tot cultuur. De kleur van “geld” wordt hier in het westen gekoppeld aan de kleur Groen, maar in China is dit bijvoorbeeld Rood. Wit staat in oosterse landen juist voor rouw in plaats van de donkere kleuren die wij hier in het westen gebruiken.

Maak de combinatie vooral niet te ingewikkeld. Met twee à drie kleuren kun je al een goede identiteit neerzetten. Het is verstandig om de kleuren die je kiest op elkaar af te stemmen. Dit doe je het beste door de kleurencirkel erbij te pakken.

 

Kleuren en conversies

We raden aan om als accentkleur een contrasterende kleur in te vullen t.o.v. je primaire en secundaire kleuren. Wanneer je een nieuwe shop bij ons start, vullen we de accentkleur in bij instellingen zoals koopknop, hyperlinks en stickerkleuren. Dit zijn de call-to-action plekken in je winkel. 

Uit onderzoek is gebleken dat er helaas niet één bepaalde kleur conversie verhogend werkt. Wat echter wel werkt is een hoog contrast. Door voor je call-to-action een contrasterende kleur te gebruiken t.o.v. de rest van de pagina zorg je er voor dat de knop meteen goed opvalt. Kies voor je accentkleur dus een een kleur met een hoog contrast t.o.v. de primaire en secundaire kleuren van je huisstijl. 

Gelukkig hoef je deze combinatie niet zelf bij elkaar te verzamelen, er zijn een aantal tools die je hierbij helpen. Onze favorieten zijn Adobe Color en Coolors.co.

Tips van Rianne

Gebruik bovenstaande niet als regels, maar eerder als een leidraad. De kleuren die je kiest moeten natuurlijk wel bij je merkidentiteit blijven passen. Daarnaast hebben bepaalde kleuren ook een duidelijke associatie. Rood is bijvoorbeeld een complementaire kleur van Groen, maar wordt ook vaak gebruikt als een alarm kleur. Een rode call-to-action kan dus een “stop” reactie oproepen bij je klanten. Dit is natuurlijk niet wat je wilt! Onthoudt wel dat alles afhankelijk is van de context en dat het vaak uitproberen is wat beste werkt voor jouw doelgroep. Succes!

Laat je webshop maken met Kickstart

Ben je net begonnen met je webshop en kan je wel wat hulp gebruiken bij het vinden van de juiste kleuren en de rest van de vormgeving? Dan is Kickstart iets voor jou!

webshop laten maken