start direct

Influencers inzetten voor je shop: no or go?

header_influencer_0.png

Ze poppen als paddenstoelen uit de grond: bloggers, vloggers, content creators.. Steeds meer bedrijven geven deze influencers een plek in hun marketingstrategie. Dus is het hoog tijd je bij te praten én te bekijken of influencers interessant zijn voor jouw business.

Wat (en vooral wie) zijn het?

Beroemdheden of BN’ers bijvoorbeeld. Zij hebben een grote fanbase die hen op de voet volgt. Niet eens letterlijk, want door social media hoef je als fan niet meer om 02.00u in je slaapzak voor het concertgebouw te liggen. Je pakt je telefoon en bent dagelijks op de hoogte van de bezigheden van je idool. Voor merken is zo’n beroemdheid natuurlijk super interessant om een grote groep potentiële klanten te bereiken. Om een voorbeeld te noemen: het Instagrambericht van Selena Gomez lurkend aan haar Coca-Cola flesje kon rekenen op bijna 7 miljoen vind-ik-leuks. 

Instagrambericht van Selena Gomez voor Cola Cola, te herkennen aan de hashtag #ad

Influencers voor je webshop

Oké, beroemdheden en BN’ers liggen niet voor de hand als het aankomt op het promoten van je webshop. Zij maken vaak al reclame voor grote merken voor veel geld. Wie zijn dan wel interessant voor jouw webshop? Denk vooral aan (nog) niet-beroemdheden die zich via social media wisten te ontpoppen tot influencer met bijvoorbeeld 3.000 volgers. Door social media te gebruiken als creatieve uitlaatklep - vaak over enkele hobbies of interesses - hebben deze influencers veel volgers weten te verkrijgen in een bepaalde niche. Komt die nichemarkt overeen met jouw productaanbod, dan is het ideaal zo'n persoon te vragen om je product te promoten. In ruil hiervoor worden producten vaak gratis weggegeven. 

Let op! De grote fanbase van influencers ontstaat omdat volgers het geweldig vinden wat diegene doet. Het promoten van een product kan daarom averechts werken wanneer het product totaal niet aansluit bij de influencer en daarom erg opvalt als reclame. 

Voorbeelden

Hoe zet je zo’n influencer in voor je bedrijf? Hieronder geven we je een aantal voorbeelden. 

Annegien Schilling - Fetching Tigerss

Annegien maakt magische zelfportretten en dát is niet onopgemerkt gebleven. Ruim 899.000 mensen volgen haar Instagramaccount @fetching_tigerss op de voet en Samsung wist haar te strikken voor de nieuwe ‘rulebreakers’ campagne. Een slimme zet, want Annegien past met haar onconventionele fotografie perfect onder de noemer ‘rulebreaker’. Daarnaast heeft ze een grote fanbase die deze fotografie geweldig vindt. Foto's die je dus lijkt te kunnen maken met Samsungs nieuwste telefoon.

Afbeeldingen van het Instagramaccount @fetching_tigerss van Annegien

Rachel van Sas - De Huismuts

Met ruim 150.000 volgers op Instagram, ruim 55.000 volgers op YouTube en ruim 14.000 volgers op Facebook weet Rachel te boeien met een wekelijkse update van haar dagelijks leven. In haar vlogs geeft ze je een kijkje in haar leven met onderwerpen als interieur, lifestyle, trouwen en moeder zijn van dochtertje Pip. Hierdoor weet bijvoorbeeld Wehkamp haar te vinden om moeders aan te spreken en Karwei vroeg Rachel om een mini make-overs te doen om interieurliefhebbers van haar platform aan te spreken.

Video's van het YouTube-kanaal De Huismuts van Rachel

Zoek een goede match

Zoals je ziet hebben deze influencers behoorlijk wat volgers op hun naam staan. Ga je voor jouw webshop opzoek naar een influencer, kijk dan goed of je productaanbod past bij de persoon. Een influencer met 2.000 volgers kan bij een goede match veel meer voor je betekenen dan een met 10.000 volgers.

Bij een goede match is de kans groot dat de influencer het leuk vindt om geassocieerd te worden met jou en je merk. Daarbij helpt het natuurlijk ook als je shop er gelikt uitziet en je zelf veel volgers hebt op social media. Win-win als jij de influencer dan ook in de kijker zet op jouw kanalen. 

Let op de reclameregels!

Moet de promotie vermeld worden? Ja! Als adverteerder ben jij aansprakelijk voor de vermelding. Vraag iemand die jouw gekregen product promoot dus om een vermelding van de promotie in de communicatie naar volgers. Dit kan in de opmaak of presentatie van het bericht, bijvoorbeeld door een hashtag toe te voegen als #ad of #spon. Meer hierover lees je in het blog ‘Reclameregels voor Vloggers en Influencers verduidelijkt’ door Charlotte Meindersma. 

En, denk je dat influencers interessant zijn voor jouw webshop?

De afbeeldingen in de header zijn afkomstig van de instagramaccounts van @dehuismuts en @fetching_tigerss