08 september 2021

Je conversie verbeteren voor weinig geld

Conversiemaand #trustedshops #conversieverbeteren
Trusted Shops samenwerking Mijnwebwinkel
Daniëlle Koorevaar
Content Manager | Trusted Shops

Wil je meer verkopen, maar heb je niet zo’n groot budget? Met deze tips verbeter je jouw conversie, zonder er veel in te moeten investeren. Sommige tips kosten zelfs alleen maar een beetje tijd en geen geld! Perfect voor jou als (startende) ondernemer.

Vorige week hadden we het er al over, maar je productpagina verbeteren is de perfecte manier om je conversie te verbeteren, zonder veel geld uit te geven. Het enige wat je nodig hebt is een goede camera en vooral een dosis creativiteit. Lees de blog van vorige week voor specifieke tips!

Je productfoto’s zijn hierbij dan ook erg belangrijk; laat zien dat je échte foto’s van de producten heb genomen en hoe het product gebruikt wordt. Je kunt ook klanten vragen om foto’s te uploaden op je productpagina. Zo zien potentiële klanten hoe het product er écht uit ziet!

Social media-marketing

Zit je al op social media? Daarmee kun je jouw conversie verbeteren! Zorg ervoor dat je op de kanalen zit waarop jouw klanten te vinden zijn en sluit je ook aan bij dat sociale medium. Let dus goed op de doelgroepen van social media.

Je kunt veel gratis marketing halen uit social media. Bijvoorbeeld door je producten daar te promoten in berichten, maar ook door vragen te stellen of leuke inhakers te bedenken, waar mensen op reageren of deze doorsturen aan vrienden.

Ook kun je klanten vragen om een foto te maken met hun product waarbij zij een cadeaubon kunnen winnen (uiteraard voor je eigen webwinkel). Vergeet de hashtags niet!

Nog een tip: veel mensen proberen krampachtig een viral-bericht te maken. Dit is niet eenvoudig, al helemaal niet als je nog niet veel volgers hebt. Het is dan ook belangrijker dat je gewoon leuke berichten plaatst die automatisch opgepikt worden. Wat vind je zelf leuk om te delen?

Social media-adverteren
Je kunt op social media ook advertenties plaatsen. Denk hierbij aan Facebook Ads of Google Ads. Je kunt daarbij zelf een budget instellen, zodat je alleen uitgeeft wat je wilt uitgeven. De afbeeldingen en tekst creëer je zelf, waardoor je kosten kunt besparen.

Een advertentie ziet er al gauw goed uit omdat de software van de social media heel gebruiksvriendelijk zijn. Je kunt daarbij ook instellen wie de advertentie te zien krijgen, waardoor je heel specifiek kan adverteren.

Tip: vaak zijn er ook acties waarbij je bij de eerste keer gebruiken extra tegoed krijgt.

 

Social Media webwinkel Conversie verhoging

Veel mensen kijken eerst op Google voor ze een bestelling plaatsen. Daarom is dit een goede plek om jezelf zichtbaar te maken! En het mooiste: het hoeft geen cent te kosten (tenzij je advertenties wilt plaatsen natuurlijk).

SEO
Eén van de manieren om op Google te verschijnen is op de normale zoekpagina (het tabblad ‘alle’), door content te creëren en de juist zoektermen te gebruiken.

Als webshop is het handig om de EAN (European Article Number) op de productpagina te tonen en een eventueel ander productnummer mits de fabrikant die meegeeft. Sommige klanten zoeken namelijk graag op productnummers!

Google Maps
Geloof het of niet, maar via Google Maps kun je jezelf heel goed vindbaar maken. Je kunt zelfs gratis adverteren via Google Maps! Als je ook een fysieke winkel of afhaallocatie hebt, is dit perfect als soms zoeken klanten gewoon iets in de buurt.

Google Shopping
Google Shopping is een plek waar veel zoekopdrachten (naar producten) beginnen en wat een perfecte optie is voor jou! Je kunt namelijk gratis een account aanmaken voor Google Shopping, via de Merchant Center. De betaalde advertenties zullen hoger zichtbaar zijn, maar veel mensen kijken verder dan alleen de advertenties.

 

Google Shopping webwinkel Conversie verhoging

Webwinkel ByBineke maakt gebruik van Google Shopping om producten te tonen als zoekresultaten

Cross-selling en upselling kunnen goed helpen met je verkopen te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan een fotocamera, waarbij je aanraadt (“Andere klanten kochten ook”) om een extra accu te bestellen. Een voorbeeld van upselling is wanneer iemand die camera wilt bestellen, maar je raad er een aan die nét iets meer functies heeft, of een betere lens. De klant heeft het gevoel dat alle benodigdheden bij jou te koop zijn, dus zullen alles in één keer bij jou bestellen.

Een andere manier om mensen over te halen om meer te kopen is door verzendkosten gratis te maken boven een bepaald bedrag. Als je klant dat ziet, wil de klant liever bij jou bestellen dan de concurrent!

Cross- en upselling webwinkel Conversie verhoging

Ook maakt webwinkel ByBineke gebruik van Cross-selling, door bijpassende artikelen te tonen

Er zijn veel verschillende manieren om voor weinig geld, of zelfs gratis, je conversie te verbeteren! Wees creatief en kijk wat je zelf kan. Misschien ken je ook een student die wat bij wilt verdienen en jou feedback en tips wilt geven over jouw webshop. En test vooral ook verschillende dingen uit, zodat je weet wat voor jou werkt!

Trusted Shops voor jouw webwinkel

Speciaal voor Mijnwebwinkel-klanten heeft Trusted Shops een korting! Ga naar de website van Trusted Shops en meld je aan voor een vrijblijvend gesprek met een vertrouwensexpert en betaal geen aanmeldkosten te waarde van €99.

Trusted Shops samenwerking Mijnwebwinkel

Webinar: conversiecheck

Partner Trusted Shops geeft 28 september een webinar over hoe jij je conversie kunt verbeteren, inclusief live conversiecheck!

Schrijf je in
Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.