Maak je webshop feestdagen proof
Fysieke winkels spelen in op het sentiment van de feestdagen met uitnodigende etalages en versieringen. Alles om de consument in een feeststemming te brengen. Dat warme gevoel stimuleert de verkopen. Steeds meer klanten kiezen er echter voor om deze inkopen lekker warm vanuit huis op de bank te doen. Genoeg reden om van deze kans gebruik te maken en hierop in te spelen met jouw webshop. Een online decemberfeestje wordt zeker gewaardeerd. Dit kan heel subtiel of over de top. Het is maar net waar jouw voorkeur naar uitgaat. Het is vooral belangrijk om iets extra’s te doen en de feestvreugde in deze periode zo speciaal mogelijk te maken.
Creëer een feestelijke lay-out
De vormgeving is het eerste wat je bezoekers zien bij het bezoeken van je webshop. Het is in grote mate bepalend of ze in je webshop blijven om iets te kopen of niet. Wist je dat bezoekers in slechts 3 seconden beslissen of ze in jouw webshop blijven om te shoppen of je shop verlaten?
Er zijn meerdere manieren om je webshop in een feestelijk jasje te steken. Deze tips helpen je:
- Speel met een ander kleurenpallet en gebruik bijvoorbeeld de kerstkleuren rood en groen.
- Pas je header aan. Je kunt je logo of je header achtergrond* wijzigen. Verwerk hierin symbolen die naar kerst verwijzen, zoals een kerstmuts of een kerstbal.
- Verander de achtergrond van de webshop*.
- Experimenteer met je productfoto’s. Plaats je productfoto’s in de juiste sfeer en overweeg om wat dennenappels of leuke lintjes te verwerken in de foto’s die eigenlijk op de meest zonnige dagen van het jaar zijn geschoten. Het plaatsen van een stickertekst* kan een product extra uitlichten in het geheel.
- Plaats feestelijke slideshows*.
Wil je het helemaal goed doen? Breng dan ook jouw e-mails en social media kanalen in een feestelijke sfeer!
* Het invoegen van een header achtergrond, achtergrondafbeelding, slideshow en stickertekst is beschikbaar vanaf PRO en PREMIUM.
Richt speciale product/categoriepagina’s in
Breng je producten extra onder de aandacht als de ideale cadeaus voor de feestdagen of decembertoppers en maak hier speciale pagina’s voor aan. Je kunt een product ook extra in de kijker te zetten, door er een blog of nieuwsbrief over te schrijven. Van geweldige kersttruien tot chique horloges, van gadgets tot geurkaarsen. Zo inspireer én informeer je jouw klanten over je aanbod voor de feestdagen. Deze pagina’s en/of blogs kun je delen als links in social media posts.
Maak het je klant gemakkelijk om originele cadeaus te vinden en zorg ervoor dat je klanten gemakkelijk kunnen navigeren naar het juiste cadeau. Hiervoor helpt het om jouw producten slim te categoriseren. Je kan zelf experimenteren met de pagina’s en kijken welke opties het beste bij je doelgroep passen. Maak bijvoorbeeld een hoofdpagina, zoals ‘Cadeautips’, ‘Cadeau ideeën’, ‘Verlanglijstje’, ‘Kerst’, ‘Feestdagen’. Hang hieronder subcategorieën op basis van geslacht, generatie of type persoon. Je kunt zelfs subcategorieën op basis van prijs maken, zodat er makkelijk een cadeau voor het juiste budget uitgezocht kan worden. Denk aan surprisecadeautjes tot €5, €10 of €15,-.
Lees ook: Goede categorie- en productpagina‘s maken doe je zo.
Artikelen
Het liefst toon je al je artikelen in één keer. Je kunt hiermee stoeien door het aantal artikelen dat per pagina wordt getoond, aan te passen.
In het menu Artikelinstellingen kun je kiezen hoeveel kolommen en rijen getoond worden. Op mobiel kunnen er maximaal twee artikelen naast elkaar staan, wanneer er is gekozen voor weergaven met een kleine foto. Voor sommige producten is het belangrijk om duidelijke foto's te tonen. Dan kies je voor een grote weergave met weinig kolommen. Als dat niet het geval is, kun je kiezen voor meer kolommen, zodat er meer artikelen in de beschikbare ruimte worden weergegeven.
Zorg in ieder geval voor een uitgebreid online aanbod en bundel je producten in de juiste categorie. Zo heb jij het denkwerk al gedaan en is de klant een paar klikken verwijderd van het bestellen van het juiste cadeau (of de juiste cadeaus).
Tip: Bekijk combinaties die bestaande klanten al hebben besteld. Wie weet haal je hier inspiratie uit.
En heb je al eens gedacht aan het samenstellen van mysteryboxes? Veel mensen vinden het lastig om een origineel cadeau te bedenken. Een mysterybox is de perfecte oplossing. Op die manier is het een verrassing voor de gever en de ontvanger en het is ideaal om oude collectie of producten met te veel voorraad kwijt te raken. Zorg er wel voor dat de totale waarde in verhouding is tot de prijs. Hierdoor zijn klanten sneller tevreden en geneigd om nog eens te komen shoppen. Om dit te versterken, kun je ook nog een cadeaubon toevoegen waarmee de klant korting krijgt op de volgende bestelling.
Wil je nog meer uit de feestdagen halen en zorgen dat jouw omzet dit jaar een piek bereikt? Download dan gratis het Feestdagen Handboek. In deze gids vind je nóg meer tips en tricks om van de feestdagen een feestje te maken!
Winactie: Is jouw webshop het mooiste ingericht voor de feestdagen?
Heb jij de mooiste feestdagen shop? Deel jouw mooiste feestdagen pagina via Instagram Stories (vergeet ons niet te taggen!) of stuur een e-mail met je domeinnaam en geef aan dat je wilt meedoen met de winactie voor de mooiste feestdagen shop. De mooiste shop wint een Mijnwebwinkel-tegoed van maar liefst €250,-! *
Je kunt meedoen tot en met 3 november. Op 4 november plaatsen we een poll op de community met de mooiste winkels die door ons zijn geselecteerd. Tot 11 december kan iedereen stemmen op deze webshops. Op 11 december maken we de winnaar bekend.
*Actievoorwaarden: Geldig voor alle klanten van Mijnwebwinkel. De winactie loopt van 12 november 2020 tot en met 11 december 2020. Opgeven voor deelname kan tot en met 3 december 2020. Het te winnen tegoed is exclusief BTW. Bij bijvoorbeeld een PRO abonnement gaat dit dus om 10 maanden gratis gebruik van ons platform plus 10 euro korting op de eerstvolgende factuur. Om het tegoed in te zetten, dient een e-mail te worden verstuurd naar administratie@mijnwebwinkel.nl. Dit kan tot uiterlijk 31 december 2020.